آمریکا 13 تبع روس را به مداخله در فرآیندهای سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری این کشور متهم کرد که سرآشپز شخصی رئیس جمهوری روسیه نیز در این فهرست قرار دارد.

سرآشپز پوتین هم متهم به دخالت در انتخابات آمریکا شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یه گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه علیه 13 فرد و سه گروه روسی به اتهام دخالت در «فرایندهای سیاسی و انتخاباتی ایالات متحده» کیفر خواست صادر کرد.
خبرگزاری تاس نوشت: در فهرست وزارت دادگستری آمریکا نام 13 تن شامل یوگنی پریگوژین، میخاییل، بیستروف، میخاییل بورچاک، آلکساندر کریلوف، آنا باگاچووا، سرگئی پولوزوف، ماریا بوودا، روبرت بوودا، جیحون اسلانوف، وادیم پودکوپایف، گلب واسیلنکو، ایرینا کاورزینا، ولادیمیر ونکوف و نیز سه شرکت به نام های آژانس تحقیقات اینترنتی، کنکورد منجمنت و کونسالتینگ و کنکورد کاترینگ ثبت شده است.
در بین این افراد یوگنی پریگوژین به دلیل نزدیکی به رئیس جمهوری روسیه معروف است و سرآشپز پوتین خوانده می شود.
تارنمای روسی «زامپالیت رو» نوشت: یوگنی پریگوژین از سال 1991 تا 1997 در سن پترزبورگ فروشگاه های زنجیره ای عرضه مواد غذایی تاسیس کرد.
وی سپس به مدت چند سال مدیریت چند غذاخوری در سن پترزبورگ را برعهده داشت تا اینکه در سال 2009 در ساختمان نخست وزیری روسیه در مسکو غذا خوری تاسیس کرد.
پریگوژین چند نشان و مدال عالی دولتی ازجمله نشان خدمات به میهن درجه یک و دو مدال یادبود 300 سال تاسیس سن پترزبورگ گرفته است.
«رابرت مولر» بازرس ویژه آمریکا در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 در کیفرخواست خود مدعی شد که یکی از این گروه ها در پوشش گروهی آمریکایی وارد عمل شده و با کنترل حساب هایی در شبکه های اجتماعی، بر موضوعات سیاسی و اجتماعی حساس تمرکز کرده است.
به گزارش رسانه ها، طبق این کیفرخواست، آژانس تحقیقات اینترنتی تحت مدیریت «یوگنی پروگوژین» از متحدان نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است و به «شمار قابل توجهی» از آمریکایی ها دسترسی یافته است.
مولر اعلام کرد که این گروه «با هدف راهبردی ایجاد تفرقه در نظام سیاسی آمریکا» و در اواسط سال 2016 وارد عمل شد.
به گفته مولر، این نهاد روسی از ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در مقابل رقیب انتخاباتی اش هیلاری کلینتون حمایت و کلینتون را بدنام کرد.
«این گروه در شهر سنت پترزبورگ روسیه مستقر است، برخی از افرادی که علیه آنها کیفرخواست صادر شده است، سفرهایی به آمریکا داشتند؛ مقصد سفر این افراد ایالت های نوادا، کالیفرنیا، نیومکزیکو، کلرادو، ایلینوی، میشیگان، لوئیزیانا، تگزاس، جورجیا و نیویورک بوده است.»
گفته می شود که عامل سیاسی آمریکایی در تگزاس که نامی از وی برده نشده است، به این افراد توصیه کرده است که بر «ایالت های بنفش» تمرکز کنند.
گرایش انتخاباتی این ایالت ها میان دمکرات ها و جمهوری خواهان در نوسان است.
طبق کیفرخواست مولر، «صدها» نفر در این عملیات نقش داشته و در شیفت های کاری مختلف و با بودجه ای چند میلیون دلاری فعالیت کردند.