یک کارشناس برجسته آلمانی با تاکید بر تمایل اروپا به حفظ برجام به بررسی اهداف برلین از برگزاری نشست برجامی در نیمه اسفند ماه پرداخت.

هدف برلین از برگزاری نشست برجامی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از دویچه وله آلمان در نیمه ماه مارس (25 اسفند ماه) قرار است در برلین نشستی درباره برجام و آینده آن با حضور آمریکا و نمایندگانی از کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود.

"اولیور مایر"، از کارشناسان مسائل ایران در "بنیاد دانش و سیاست" آلمان که موسسه ای نزدیک به دولت است در مصاحبه ای با دویچه وله به این مسئله پرداخته است.

آلمان خود را متعهد به حفظ برجام می داند

وی در پاسخ به این پرسش که هدف برلین از برگزاری این نشست برجامی چیست گفت: آلمان عضو کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک است و بر اجرای کامل توافق اتمی با ایران هم نظارت می‌کند. آلمان یکی از 6 کشوری است که برای کسب توافق اتمی با ایران، سال‌ها با این کشور مذاکره کرده و در جمع کشورهای مذاکره کننده با ایران، تنها کشوری است که خود سلاح اتمی ندارد و به طور سنتی هم رابطه خوبی با ایران دارد. آلمان از جمله به دلیل روابط اقتصادی گسترده با ایران مورد اعتماد این کشور است و همزمان متحد آمریکا هم هست. آلمان خود را متعهد به حفظ این توافق می‌داند.

اروپا نیازی به تغییر در برجام نمی بیند

اولیور مایر در ادامه این مصاحبه درباره موضع متفاوت ایران و آمریکا بخصوص درباره برنامه موشکی و اینکه در چه موردی می توان با ایران مذاکره کرد گفت: من معتقدم که کشورهای اروپایی در چندین نوبت مشخص کرده‌اند که نمی‌خواهند توافق اتمی با ایران را تغییر دهند. برنامه جامع اقدام مشترک که سال 2015 امضا شد به اعتبار خود باقی است. از نظر اروپایی‌ها هیچ نیازی به تغییر در این توافق نیست. ایران به تعهداتی که برای این کشور مشخص شده عمل می‌کند. بنابراین هیچ دلیلی برای ورود به این بحث وجود ندارد، اما درحاشیه توافق اتمی با ایران موضوعاتی وجود دارد که می‌توان در مورد آن‌ها بحث کرد. مثلأ مسئله برنامه موشکی و گسترش تسلیحات موشکی در منطقه در توافقنامه ذکر نشده، اما در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که درباره توافق اتمی با ایران تصویب شد، آمده است. در این قطعنامه از ایران خواسته شده فناوری ساخت موشک‌‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند را گسترش ندهد و آزمایش آنها را متوقف کند.

وی در ادامه افزود: ما با مشکل گسترش تسلیحات هسته‌ای در منطقه خاورمیانه روبرو هستیم و مطمئنا نیاز به بحث درباره این موضوع وجود دارد. مطمئنا امنیت منطقه‌ای نیز موضوعی است که در اجرای توافق اتمی با ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. من فکر می‌کنم هیچ یک از طرفین از وضعیت امنیتی منطقه در حال حاضر راضی نباشند، همین موضوع می‌تواند نقطه آغاز گفت‌وگو برای توافق‌های بیشتر باشد.

عواقب شکست برجام

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها جدا به اجرای توافق برجام علاقمند هستند. لازم نیست تکرار کنم که شکست این توافق نه خواست ایران و نه خواست کشورهای اروپایی است. شکست برجام به تنش‌های موجود در منطقه دامن می‌‌زند، این مسئله برای ایران هم کاملأ مشخص است. این کشور ابراز آمادگی کرده که برد موشک‌های خود را در محدوده مشخصی نگاه خواهد داشت و مذاکره درباره این موضوع را به طور کل رد نمی‌کند. ایران همچنین ممکن است علاقمند باشد بر سر محدودیت‌های خاصی که در توافق هسته‌ای ذکر شده هم مذاکره کند. البته این محدویت‌ها زمان مشخصی دارند اما می‌توان درباره آینده گفت‌وگو کرد. فراتر از آن، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های بخش غیرنظامی که در توافق اتمی آمده هم می‌تواند برای ایران جذاب باشد.

آلمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام را غلط می‌داند

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان می تواند تغییری در موضع آمریکا ایجاد کند گفت: آلمان با تمام طرف‌های توافق اتمی گفت‌وگو می‌کند. نگرانی اروپا به ویژه در مورد موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا روشن است. آلمان خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از توافق اتمی با ایران را اشتباه می‌داند. نه تنها آلمان بلکه سایر کشورهای اروپای هم نگرانی خود را با نمایندگان کنگره آمریکا در میان گذاشتند و من نیز معتقدم این موضع‌گیری در واشنگتن بی‌تأثیر نبوده است.