شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از طرح مطالبات 12 گانه از ایران، با پاسخ سخت مقامات و یکی از فرماندهان ارشد نظامی این کشور مواجه شد.

سی‌ان‌ان: پاسخ مقامات ایران به وزیر خارجه آمریکا سخت بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه آمریکایی در گزارشی با زیر نویس «تهران پاسخی خشمگینانه به واشنگتن داد»، گفت: یک فرمانده ارشد نظامی ایران به اظهارات تند آمریکا (پمپئو) پاسخ داد.

رسانه تصویری آمریکایی در این گزارش که چندین بار پخش شد، افزود: یک روز پس از آنکه ارشدترین دیپلمات آمریکایی ایران را به اعمال فشارهای نظامی، تحریم ها و درهم کوبیدن تهدید کرد، یک فرمانده عالی نظامی جمهوری اسلامی گفت که مردم ایران مشت (محکمی) بر دهان پمپئو خواهند زد.

سی ان ان ادامه داد: این درحالی بود که پمپئو در برابر انتقاد از آنچه در قبال ایران مطرح کرده بود، گفت آنچه بیان کردم معیارهای سطح پائینی بود که از همه کشورها انتظار می رود، ما «قوانین خاصی» وضع نکردیم، تنها از آنها (تهران) خواستیم رفتاری عادی و نه دشمنی داشته باشند.

جمانه کارداشه (Jomana Kardasheh) خبرنگار سی ان ان از استانبول در این باره گفت: سخن یک فرمانده عالی نظامی ایران که «ایرانیان باید مشت بر دهان وزیرخارجه آمریکا بکوبند»، پاسخی است که باید انتظار آن را داشت. در گذشته نیز چنین پاسخ هایی را از طرف مقامات ایرانی در مورد واشنگتن شنیده ایم.
خبرنگار سی ان ان همچنین به واکنش رئیس جمهوری ایران در این رابطه اشاره کرد و گفت: حسن روحانی نیز اساسا بیان کرد، آمریکا تصور کرده چه کسی است تا (بگوید) کشورها مستقل چه باید انجام دهند.


خبرنگار این رسانه سپس در باره انتقادها از سخنان ضدایرانی پمپئو گفت: بسیاری از کارشناسان فهرست درخواستی وزیر خارجه آمریکا را «دست نیافتنی» و «توهم» توصیف کرده و ناممکن می دانند تا شاهد باشیم تهران فهرست 12درخواست مطرح شده را بپذیرد.


کارداشه ادامه داد: اگر اعمال چنین فشارهایی کارساز بود با برجام کار با ایران خاتمه نمی یافت، برخی رویکرد دولت ترامپ برای فشار فزاینده بر تهران را تائید می کنند که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان رقیب ایران با کاخ سفید همسو هستند، اما اروپا برای ایجاد سپر دفاع از شرکت های خود در برابر اعمال این فشارها تلاش می کند.
خبرنگار سی ان ان در پایان گفت: باید دید که واکنش بعدی و پاسخ ایران و همچنین واکنش بین المللی چگونه است؟ زیرا آمریکا برای اجرایی کردن این خواسته نیازمند حمایت جهانی است. پس باید منتظر ماند و دید.


سردار اسماعیل کوثری جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران در واکنش به ادعاهای روز دوشنبه ( 31 اردیبهشت ماه) پمپئو، تاکید کرد: ملت ایران در مقابل این‌ها یکپارچه بایستند و مشت محکمی بر دهان وزیر امور خارجه آمریکا و کسانی که از آنها حمایت می‌کنند خواهند زد. وی که جدیدا معرفی شده به نظرم نسبت به مسائل بین‌المللی به ویژه ایران چندان توجیه نیست. 12 موردی هم که مطرح کرد هر کدام در گذشته مشخص شده است.


پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهام های بی اساس علیه ایران راهبرد جدید واشنگتن را در قبال تهران پس از اعلام خروج آمریکا از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد.


وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران، جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است.


پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به این ادعاها با بیان اینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگردانده، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردر بعضی جاها کاری پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که بواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، گفت: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.


موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.


وزیر خارجه ایران نیز در توئیتر با رد سخنان پمپئو نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است. این کشور محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروههایی با منافع خاص دیکته می شود. همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.


وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.


رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه خروج این کشور را از توافق هسته ای 1+5 با ایران (برجام) اعلام کرد که نقض آشکار تعهد واشنگتن برای اجرای کامل این پیمان و زیرپاگذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.