پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، به‌رغم تامین تمامی ‌خواسته‌های خود توسط‌تروییکای اروپایی و همراهی مطلق افرادی مانند امانوئل ماکرون و ‌ترزا می ‌در این خصوص، خروج رسمی کشورش از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرده است. متعاقب این اقدام، مذاکرات دیپلماتیک ایران و دیگر اعضای 1+5، یعنی روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه بابت چگونگی مواجهه با شرایط جدید آغاز شده است. در عین حال، به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا قصد دارد با اعمال فشار بر شرکت‌های اروپایی، مانع از شکل‌گیری توافقی عینی (با استناد به تضمین‌های درخواستی ایران) شود. از سوی دیگر، مذاکرات دیپلماتیک محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با دیگر بازیگران و امضاکنندگان برجام، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل بین‌الملل قرار گرفته است. مذاکراتی که نتایج آن باید به صورتی سریع و در یک بازه زمانی محدود مشخص شود. در این خصوص روزنامه گاردین گزارشی را منتشر کرده است که متن آن از نظرتان می‌گذرد.

دولت دونالد ‌ترامپ آماده است تا تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های اروپایی (در صورت ادامه همکاری با ایران) وضع کند. این تصمیم، متعاقب خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اتخاذ شده است. مقامات ارشد دولت ‌ترامپ نیز اعلام کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا نهایت تلاش خود را برای اعمال فشار بر شرکای اروپایی خود جهت پیروی از تصمیم واشنگتن (در خصوص برجام) به کار خواهد گرفت. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در این خصوص اظهار کرده است: «اروپایی‌ها متوجه خواهند شد که منافع آنها در همراهی با ما (آمریکا) است.» بر‌اساس اظهارات بولتون، اروپاییان باید همراهی با آمریکا را بر سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری خود در ایران (پس از سال 2015 میلادی)‌ ترجیح دهند.

جان بولتون ادامه داده است که امکان این موضوع، یعنی وضع تحریم شرکت‌های اروپایی در ایران از سوی ایالات متحده آمریکا وجود دارد و این بستگی به رفتار سایر دولت‌ها دارد. خروج دونالد ‌ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران نه‌تنها مانع از همکاری اقتصادی شرکت‌های اقتصادی آمریکایی و حضور آنها در ایران می‌شود، بلکه همکاری دیگر شرکت‌های خارجی با ایران را که از طریق دسترسی به سیستم مالی و بانکی ایالات متحده در ایران فعالیت می‌کردند را نیز مخدوش و ممنوع می‌سازد. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا مدعی شده است که ایران تحت تاثیر ثروتی که در دوران پسابرجام به دست آورده است، در منطقه (غرب آسیا) دست به بدرفتاری زده است. همچنین او امکان عدم وضع تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی را رد کرده است.

پمپئو در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز تاکید کرده است که وضع رژیم تحریم‌ها علیه ایران، همان چیزی است که هم‌اکنون مورد نیاز است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تصمیم دونالد ‌ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران، به‌شدت از سوی رهبران اروپایی مورد انتقاد قرار گرفته است. رهبران اروپایی متعهد به حمایت از برجام شده‌اند. عواقب و تبعات این مساله (خروج آمریکا از برجام) برای کشوری مانند فرانسه بسیار زیاد است. کشوری که در سال گذشته، معامله‌ای 5 میلیارد دلاری را برای استخراج گاز طبیعی در ایران انجام داده است. شرکت ایرباس نیز در حال حاضر قراردادی چند میلیارد دلاری را با ایران بر سر فروش هواپیما منعقد ساخته است. در آلمان نیز شرکت «فولکس واگن»، اتومبیل‌های صادراتی خود را به ایران بازگردانده است. ریچارد گرانل، سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان به شرکت‌های این کشور هشدار داده است که باید فورا فعالیت‌های تجاری خود را با ایران کاهش دهند. در این میان برخی مقامات اروپایی خواستار انجام اقدامات بازدارنده برای مقابله با اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران (و شرکت‌های اروپایی که با ایران کار می‌کنند) شده‌اند. «برونو لی مایر» وزیر دارایی فرانسه در این خصوص تاکید کرده است:«ما (اروپا) باید در میان خودمان و برای دفاع از حاکمیت و قدرت اقتصادی خود تلاش کنیم.» مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که ممکن است اقدامات مشابه دهه 1990 را در این خصوص صورت دهند. این اقدامات در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون و برای مصون نگه‌داشتن شرکت‌های اروپایی در قبال وضع تحریم‌های آمریکا علیه کوبا صورت گرفت. در آن زمان، کشورهای اروپایی با استناد به این اقدامات، سعی در عدم تاثیرپذیری شرکت‌های اروپایی از مراوده اقتصادی با کوبا (علی‌رغم وضع تحریم‌های ثانویه آمریکا) داشتند.

با این حال دولت دونالد ‌ترامپ ضمن تاکید بر خروج آمریکا از برجام، مطابق وعده‌ای که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 داده شده است، تاکید دارد که هیچ وعده‌ای به شرکت‌های اروپایی برای مستثنی‌شدن از این تحریم‌ها داده نشده است. ‌ترامپ اعلام کرده است که تحریم‌های اقتصادی (تحریم‌های ثانویه) علیه ایران را در بالاترین سطح ممکن اعمال می‌کند و هر کشوری که در این مسیر به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کمک کند به‌شدت از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم می‌شود.

 ‌ترامپ مدعی شده است که توافق هسته‌ای، توافقی بد و فاسد بوده است. این در حالی است که ایران تحت‌تاثیر این توافق برنامه هسته‌ای خود را لغو کرده و اجازه بازرسی‌های بین‌المللی را در این خصوص صادر کرد. جان بولتون در سخنانی مدعی شد: «چرا سهامداران و افرادی که مشغول تجارت هستند، قصد دارند با بانک مرکزی تروریسم بین‌المللی کار کنند؟»

ایالات متحده گفته است که بسته به نوع و حوزه فعالیت اقتصادی شرکت‌ها، قراردادهای موجود در ایران را از بین خواهد برد، به‌طوری‌که این پروسه 90 تا 180 روز طول خواهد کشید. در این میان، انعقاد قراردادهای تجاری جدید بلافاصله (پس از امضای ‌ترامپ) مشمول ممنوعیت و محدودیت شده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سفر به دیگر کشورهای امضاکننده برجام را آغاز کرده است. حسن روحانی نیز اعلام کرده است: «اگر 5 کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای با ایران، در خصوص ادامه برجام به توافق دست پیدا کنند، ایران با وجود اراده ایالات متحده آمریکا در این معامله باقی خواهد ماند.»