عربستان از مذاکرات روسیه و قطر درباره خرید موشک‌های اس-۴۰۰ خشمگین شده و تهدید به پاسخ نظامی به این مسئله کرده، البته در مسکو و دوحه تاکید کرده‌اند که نارضایتی ریاض، تاثیری بر این معامله نظامی نخواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم ، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: در نخستین سالگرد محاصره دیپلماتیک قطر (14 خرداد) ممکن است مناقشه دیگری در منطقه خلیج فارس بوجود آید که البته این بار روسیه نیز مستقیما درگیر آن خواهد بود.عربستان سعودی که خود از جمله خریداران سامانه موشکی اس-400 روسی است با این مسئله که این موشک‌ها به رقیب وی، یعنی قطر، هم فروخته شود مخالفت و تهدید به پاسخ نظامی به چنین مسئله‌ای کرده است.

منابع دیپلماتیک در دوحه تاکید کرده‌اند که این تهدید ریاض بر این معامله نظامی تاثیری نخواهد داشت، آنها بعید ندانستند که این اقدام عربستان در نتیجه اعمال فشار از سوی واشنگتن باشد.

خشم آمریکا از ادامه تمایلات برای خرید موشک‌های اس-400 در منطقه

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه قطر به این روزنامه توضیح داده است: «مقامات دوحه از خرید موشک‌های اس-400 روسیه صرف‌نظر نخواهند کرد. به عقیده من اظهارات عربستان بخشی از مبارزه و جنگ اطلاعاتی علیه قطر است‌. البته تهدید عربستان تاثیری بر اقدامات ما ندارد، چرا که این مسئله مستقیما به امنیت کشور بستگی دارد و اظهارات آنها عربستان تنها جنبه تبلیغاتی دارد.»

این مقام قطری بعید ندانست که تهدید عربستان نتیجه اعمال فشارهای آمریکا باشد. به گفته وی، «همه چیز ممکن است و نمونه بارز آن ترکیه وتهدیدات آشکار واشنگتن در رابطه با تصمیم این کشور برای خرید اس-400 از مسکو است. به عقیده من آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد بر ما نیز اعمال فشار کند.»

در دومای دولتی روسیه نیز معتقدند که اظهارات طرف عربستانی تاثیری بر این معامله نظامی بین روسیه و قطر نخواهد داشت. "یوری اشوتکین" نائب رئیس کمیته امور دفاعی دوما به این روزنامه گفت: «فکر می‌کنم روابط متقابل بین روسیه و قطر به اندازه‌ای سازنده شده باشد که اظهارات عربستان سعودی تاثیری بر امکان فروش سامانه‌های موشکی اس-400 به قطر نخواهد داشت.»

به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی خود خریدار موشک‌های اس-400 روسیه است. البته این معامله در مراحل پایانی خود قرار دارد. سفیر عربستان در مسکو در ماه فوریه اعلام کرد که مذاکرات در این زمینه به مرحله نهایی رسیده و تنها جزئیات فنی آن در حال بررسی است.

دیپلمات قطری این مسئله را نیز بعید ندانست که از جمله اهرم‌های فشار طرف عربستانی، خودداری از خرید این تسلیحات نظامی مدرن از روسیه باشد، هرچند، به گفته وی، فعلا پیش بینی روند اوضاع در این رابطه دشوار است.