یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: به هر حال وضعیت فعلی برجام نتیجه صحبت‌های خود روحانی است .

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم ، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با دانشجو ، در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی براینکه"شرایط امروز در امریکا دائمی نیست و معلوم نیست در انتخابات میان دوره‌ای کنگره چه اتفاقی در این کشور رخ دهد" و آیا با این حساب می‌توان به برجام در صورت تغییر در امریکا امیدوار بود، گفت: کنگره امریکا از ابتدا مخالف متن برجام بود. آن‌ها معتقد بودند امریکایی‌ها می‌توانند امتیازات بیشتری از ایران بگیرند.


وی افزود: طرف آمریکایی یقین داشت که جدایی از اینکه نتیجه چه باشد می‌توانند از طریق برجام امتیازات بیشتری از ایران بگیرند در حالی که اکثریت کنگره مخالف برجام بودند و جمهوری خواه و دمکرات در این موضوع تفاوت چندانی با هم نداشتند.


ایزدی با اشاره به اینکه در زمان برجام برخی دمکرات‌ها مخالف این توافق نامه بودند، گفت: این که طرف مقابل تصور کرد می‌تواند امتیازی در مذاکره بگیرد، نشانه خوبی نبود که متاسفانه در طول روند برجام، آقای روحانی صحبت از برجام‌های دو و سه می‌کرد و این به معنی آن بود که کشور ما آمادگی مذاکره در حوزه‌های متفاوت از جمله مقاومت و موشکی را هم خواهد داشت.


این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: به هر حال این نوع صحبت‌ها بیانگر آن بود که اگر دولت ایران تا سه سال آینده امکان امتیاز دادن داشته باشد چرا نباید طرف امریکایی از این امتیاز‌ها استفاده کند.

وی افزود: به هر حال وضعیت فعلی برجام نتیجه صحبت‌های خود روحانی است تا زمانی که دولت در ادبیات و اظهارات خود تجدید نظر نکند تفاوتی نمی‌کند که چه حزب یا گروهی در امریکا راس کار باشند.


ایزدی یادآور شد: زمانی که اکثریت کنگره مخالف متن برجام بود اصلا مسئله کاندیداتوری ترامپ وجود نداشت به هر حال بدعهدی امریکایی‌ها ثابت شده و آن‌ها توافقی را نداشتند که بخواهد در دراز مدت به تعهداتشان در زمینه آن تعهد پای بند باشند برجام هم در همان لیست تعهدات نقض شده از سوی امریکا قرار می‌گیرد، اما اینکه عده‌ای در داخل به امریکا اعتماد کردند جای تعجب دارد.

بازگشت به صفحه رسانه‌ها