خبرگزاری رویترز گزارش داد: رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه طی سخنانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای از «یکجانبه گرایی آمریکا» در خروج از برجام انتقاد کرد.

رویترز: روحانی از یکجانبه گرایی آمریکا انتقاد کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا حسن روحانی ضمن بیان این که «تلاش های آمریکا برای تحمیل سیاست های خود به دیگران تهدیدی برای همه است» گفت: «آخرین نمونه از یکجانبه گرایی ها و سرپیچی های دولت آمریکا از تصمیمات جامعه بین الملل، خروج این دولت از برجام بود.»
رویترز اضافه کرد: توافق هسته ای 2015 تحریم های بین المللی را علیه ایران لغو کرد، ایران نیز در عوض با اعمال محدودیت بر فعالیت های هسته ای خود موافقت کرد.
از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای (18 اردیبهشت)، کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا با ارائه این تضمین که ایران منافع اقتصادی کافی را از طریق توافق هسته ای دریافت می کند، تهران را به باقی ماندن در برجام متقاعد کنند.
به نوشته ی این خبرگزاری، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هم در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای، از خروج واشنگتن از توافق هسته ای «ابراز تاسف» کرد و افزود: چین مایل است تا با همکاری روسیه و دیگر کشورها برجام را حفظ کند.
در نشست امسال سران سازمان همکاری شانگهای، رهبران و سران 8 کشور عضو شامل چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و چهار کشور ناظر شامل ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.
'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران را در این سفر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی همراهی می کنند.