تقابل اقتصادی و امنیتی ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن به نقطه اوج خود نزدیک می‌شود. اگرچه مقامات اروپایی کماکان مواجهه منفعلانه‌ای با این موضوع داشته اند

نگرانی آتلانتیکی‌ها / تقابل آمریکا و اروپا به اوج رسیده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به گزارش مثلث آنلاین به نقل از سی ان ان / حتی برخی افراد مانند‌ ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس درصدد همراهی اروپا با تمامی‌ خواسته‌های‌ ترامپ هستند، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تقابل واشنگتن و اروپای واحد در آینده‌ای نزدیک به نقطه اوج خود خواهد رسید. برگزاری نشست کشورهای عضو ناتو، بار دیگر دغدغه اعضای پیمان آتلانتیک شمالی را در قبال کاخ سفید دوچندان ‌کرده است. ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا به صورتی صریح ساختار حاکم بر ناتو را منسوخ‌شده خواند. وی پس از حضور در کاخ سفید نیز بارها از دیگر کشورهای عضو ناتو خواست تا هزینه‌های دفاعی و نظامی خود را در ذیل پیمان آتلانتیک شمالی افزایش داده و آن را به میزان 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهایشان ارتقا دهند. در هر حال، از زمان حضور‌ ترامپ تاکنون، شاهد شکل‌گیری شکاف‌هایی میان آمریکا و اعضای اروپای ناتو بوده‌ایم. گزارش سی‌ان‌ان در این خصوص از نظرتان می‌گذرد:

تنش‌ها میان دولت‌ ترامپ و اتحادیه اروپا در حال افزایش است. برگزاری نشست اعضای ناتو، تحت‌تاثیر اعلام وضع تعرفه‌های گمرکی (در خصوص فولاد و آلومینیوم وارداتی اروپا) و دیگر دیدگاه‌های سلبی‌ ترامپ قرار گرفته است. یک مقام ارشد اروپایی در این خصوص می‌گوید: «ما هم‌اکنون در وضعیتی بحرانی قرار داریم. ترامپ جهنمی ‌را ایجاد کرده است که در آن، پیمان ناتو به مانند پیمان نفتا بد محسوب می‌شود و اتحادیه اروپا نیز از چین بدتر است.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که‌ ترامپ در جریان برگزاری نشست اخیر گروه هفت در کانادا، اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی مانند پیمان نفتا بد است. اگرچه مقامات آمریکایی در صددند مناسبات خود و اروپا را خوب جلوه دهند، اما رویکرد عملی آنها  به‌گونه‌ای است که تقابل با اروپا را تشدید کرده است. وضع تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم صادراتی از اروپا، کانادا و مکزیک در همین راستا قابل ارزیابی و تحلیل است. در حال حاضر بسیاری از نزدیک ترین متحدان ایالات متحده آمریکا نیز دیگر به این کشور اطمینان ندارند و قابلیت اطمینان به واشنگتن (در حال و آینده) را زیر سوال می‌برند. همچنین مقامات اروپایی از تلافی اقدامات آمریکا سخن گفته و در عین حال نگران شکل‌گیری یک جنگ تجاری با واشنگتن هستند. از سوی دیگر، ترامپ در صدد است اروپا را تقسیم کرده و میان بازیگران اروپایی شکاف ایجاد کند. او به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که در صورت خروج از اتحادیه اروپا، مناسبات اقتصادی دوجانبه (مبتنی بر تجارت آزاد میان آمریکا و فرانسه) را به صورتی بهتر میان طرفین تعریف و اجرایی خواهد کرد. او همچنین در بحبوحه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چنین پیشنهادی را به مقامات انگلیسی نیز ارائه داده است. دونالد‌ ترامپ معتقد است که شرکای اروپایی آمریکا در ناتو، رقبایی هستند که اقدامات لازم را برای تامین هزینه‌های ناتو صورت نمی‌دهند.

مقامات اروپایی معتقدند که‌ ترامپ همچنان به انتقادات متداول خود ‌از ناتو و اعضای این پیمان ‌ادامه خواهد داد و مواضع وی تغییری نسبت به قبل پیدا نخواهد کرد. همچنین چند دیپلمات اروپایی نسبت به برگزاری نشست آینده ناتو ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها  معتقدند که نشست ناتو می‌تواند تکرار نشست گذشته باشد‌؛ جایی که‌ ترامپ با اصرار و تاکید بر تامین هزینه‌های دفاعی ناتو (از طریق اختصاص 2 درصد تولید ناخالص داخلی اعضا)، اهمیت اتحاد میان اعضای ناتو را کاهش داد. در هر حال، منابع اروپایی از اینکه‌ ترامپ دقیقا می‌خواهد چه اقداماتی در نشست ناتو صورت دهد، ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. دیپلمات‌های اروپایی نگران تکرار تجربه برگزاری نشست اخیر گروه هفت در نشست اعضای ناتو هستند. در نشست گروه هفت، شاهد تقابل ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضا بودیم‌؛ جایی که‌ ترامپ رسما به میزبان نشست یعنی جاستین ‌ترودو، نخست‌وزیر کانادا توهین کرد. همچنین در جریان برگزاری نشست اخیر گروه هفت، ترامپ از امضای بیانیه پایانی نشست اجتناب کرد و امضای خود را پس گرفت.

نکته دیگری که در این خصوص باید مدنظر قرار داد، سفر‌ ترامپ به هلسینکی (پایتخت فنلاند) و دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. این دیدار، پس از برگزاری نشست اعضای ناتو در بروکسل صورت خواهد گرفت و نگرانی‌هایی را در میان اعضای ناتو به وجود آورده است. این دیدار دوستانه می‌تواند ضمن ایجاد اتحاد میان آمریکا و روسیه، تلاش‌های پوتین برای ایجاد شکاف در ناتو را در آینده تقویت کند.

اگرچه مقامات آمریکایی سعی دارند همه چیز را خوب و تحت کنترل جلوه دهند اما مقامات اروپایی اعلام می‌کنند که هیچ‌چیز نسبت به آینده نمی‌دانند و از نگرانی‌های خود (در قبال رابطه با آمریکا) سخن می‌گویند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه اخیر خود با سی‌ان‌ان، سعی کرد اهمیتی به موضوع اختلافات آمریکا و اروپا ندهد و این اختلافات را اغراق‌آمیز جلوه دهد. اما رهبران اروپایی به صورتی واضح نشان داده‌اند که ارتباطات آنها  با دولت‌ ترامپ در وضعیتی عادی و طبیعی قرار ندارد. پس از آنکه دونالد‌ ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، دونالد ‌در پیامی ‌توئیتری اعلام کرد که با وجود دوستی مانند رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا نیازی به دشمن ندارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در اظهاراتی قابل تامل اعلام کرد که اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند به ایالات متحده آمریکا و انگلیس متکی باشد‌؛ اظهاراتی که بیانگر ایجاد شکاف و خدشه‌دارشدن اتحاد اعضای پیمان آتلانتیک شمالی است. مایک پمپئو اعلام کرده است که وی با متحدان آمریکایی و کانادایی ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوهای فراوانی را هدف دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف مشترک صوت خواهد داد. وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص می‌گوید: «چیزهای زیادی وجود دارد که در آن ارزش‌های مشترک و نگرانی‌های مشترک را به اشتراک می‌گذاریم. اما در نهایت، اتحاد سنتی با‌ارزش بین اروپا و ایالات متحده (اتحاد آتلانتیک) ‌که 70 سال از آن می‌گذرد،‌ همچنان

 قوی است.»

سی ان ان/ ترجمه مثلث