نگرانی‌های اعضای ناتو در خصوص نزدیکی روابط ایالات متحده و روسیه افزایش یافته است. اگرچه این نگرانی‌ها به صورت مستقیم از سوی مقامات اروپایی بیان نمی‌شود، اما در بسیاری از رسانه‌های غربی این مسئله مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل «تلگراف» از مناسبات آمریکا، ناتو و روسیه از نظرتان می‌گذرد.

تشدید تنش‌ها در درون آتلانتیک/ شدت‌گرفتن نگرانی اعضای ناتو از هم‌پیمانی آمریکا و روسیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تلگراف / ترجمه مثلث: ناتو اکنون نگران این مسئله است که ممکن است در صورت عدم افزایش هزینه دفاعی توسط کشورهای عضو این مجموعه، دونالد ترامپ  نیروهای خود را از اروپا بیرون ببرد. ترامپ پیش از این بارها ناتو را یک سازمان «کهنه و منسوخ» خوانده بود.

به گزارش برخی منابع خبری، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نامه شدیداللحنی را به رهبران برخی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ارسال کرده ‌است. در این نامه‌ها که در آستانه نشست ناتو در بروکسل، برای رهبران کانادا، اسپانیا، هلند و آلمان ارسال شده‌، ترامپ تهدید کرده که اگر کشورهای عضو این سازمان متعهد نشوند که هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند، وی نیروهای آمریکایی را از اوکراین خارج می‌کند و از شرکت در تمرینات مشترک ناتو اجتناب خواهد ورزید. این همان چیزی است که اعضای ناتو به‌شدت از آن واهمه دارند. مقامات ارشد درگیر در آماده‌سازی نشست این هفته ناتو نگران هستند که اگر رهبران کشورهای اروپایی با خواسته ترامپ مخالفت کنند، رئیس جمهور ایالات متحده با ولادیمیر پوتین درباره «بازترسیم چشم‌انداز امنیت» در سراسر اروپا وارد گفت‌وگو خواهد شد.

چهره‌های نظامی و دیپلماتیک کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با تلگراف، از ترس خود در قبال پیشنهاد احتمالی  ترامپ به پوتین پرده برداشته‌اند. قرار است روسای‌جمهور ایالات متحده و روسیه، در یک نشست برنامه‌ریزی‌شده بین دو رهبر در هلسینکی در 16 ژوئیه، یعنی تنها چهار روز پس از نشست پنجشنبه در بروکسل، گفت‌وگو کنند.

توبیاس الوود، وزیر دفاع انگلیس، به طور جداگانه به تلگراف گفت: «با توجه به ردپای ایالات متحده در اروپا و اقدامات خصمانه اخیر پوتین که ثبات قاره را از بین برده است، مسائل زیادی  به نتیجه دو نشست آینده میان مقامات (اروپایی، روس و امریکایی) بستگی دارد و بریتانیا به عنوان بزرگترین و توانمند ترین نیروی نظامی اروپا، نقش مهمی در تفکر ایالات متحده ایفا می‌کند. » این سخنان در حالی ابراز شد که سفیر بریتانیا در آمریکا به تازگی از روابط انگلیس و ایالات متحده و دونالد ترامپ دفاع و اصرار کرد که روابط نظامی با وجود برخی اختلافات سیاسی همچنان «قوی‌تر از همیشه» باقی بماند.  کیم دارچ پیش از سفر ترامپ به انگلیس اذعان کرد که هر دو کشور باید «صادقانه» در مورد مسائل مربوط به تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم و قرارداد هسته‌ای ایران صحبت کنند. با این حال او می‌افزاید که این تنها به دلیل آن است که بریتانیا و آمریکا رابطه‌ای «بسیار نزدیک و گشوده» با یکدیگر دارند که می‌توانند شکایات خود را با صداقت با هم مطرح کنند.  در حال حاضر ایالات متحده حضور نظامی گسترده زمینی و هوایی در کشورهای متعدد اروپایی مانند اوکراین، لهستان، آلمان، لیتوانی، لتونی و استونی دارد. ایالات متحده پیش‌تر در حال کاهش نیروهای خود در خاک اروپا بود، و این روند تا سال 2014، یعنی هنگام بالاگرفتن تنش‌ها میان روسیه و کریمه، در زمان رئیس‌جمهوری باراک اوباما ادامه داشت. در سال 2014 و مقارن با درگیریهای اوکراین، ایالات متحده نیروهای خود را برای پشتیبانی و آموزش نیروهای مسلح  ناتو در مرزهای روسیه مستقر کرد.  یک منبع دیپلماتیک گفت که مقامات می‌ترسند ترامپ از فرص پیش‌آمده در  اجلاس این هفته، برای از میان‌برداشتن حمایت نظامی آمریکا از ردیف هزینه‌ها استفاده کند. این منبع گفت: «اوکراین واقعا در معرض خطر است. » یکی از مقامات رسمی فعال در آماده‌سازی مقدمات این نشست گفت که ممکن است انگلیس و دیگر کشورهای عضو ناتو به‌زودی در شرایطی دشوار قرار بگیرند. شرایطی که  میان ترامپ و پوتین، معامله‌ای بزرگ صورت گیرد که به نفع هر دو کشور (ایالات متحده و روسیه) باشد و  آنها سعی مخواهند کرد که این معامله به عنوان یک پیروزی سیاسی در هر دو کشور به تصویر کشیده شود. در نتیجه اروپا در چنین زمان بحرانی و درحالی‌که قاره سبز چنین بی‌ثبات است، در معرض آسیب بسیار بزرگی قرار خواهد گرفت.  در حال حاضر تنها پنج کشور 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه می‌کنند که انگلیس یکی از آنهاست. بنا بر تصمیم اعضای ناتو در سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی، کشورهای عضو متعهد شده اند تا بودجه دفاعی خود را طی ۱۰ سال، به تدریج تا  ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی‌شان افزایش دهند. اما تاکنون تنها کشورهای ایسلند، بریتانیا، لهستان و یونان به این تعهد عمل کرده اند. در این میان اسپانیا 9/0 درصد و آلمان 2/1 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی می‌کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ در نامه‌ای خطاب به «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نوشته است: «درحالی‌که آلمان از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است، این قابل تحمل نیست که ایالات متحده هزینه دفاع از آن را بپردازد.

توبیاس الوود در این خصوص بیان کرد: «همان‌طور که انگلیس هزینه‌های دفاعی را می‌پردازد، متحدان ما در ناتو نیز باید چنین کنند. جهان در حال تبدیل‌شدن به مکانی خطرناک‌تر است، تهدیدات پیچیده‌تر می‌شوند و از جهات گوناگون افزایش می‌یابند، لذا ایالات متحده از دیگر کشورهای عضو ناتو می‌خواهد تا وظیفه خود را در قبال پرداخت 2 درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی برای هزینه‌های دفاعی به انجام رسانند. رئیس جمهور ایالات متحده از «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس خواسته تا هزینه‌های نظامی خود را  باز هم افزایش دهد. جیمز متیس، وزیر آمریکا در نامه‌ای به همتای انگلیسی خود اعلام کرده که ایالات متحده نگران این موضوع است که قدرت نظامی بریتانیا و نفوذ دیپلماتیک «در معرض خطر فرسایش» قرار دارند. طی هفته گذشته، ترامپ  مشغول بررسی شرایط برای بیرون بردن نیروهای نظامی خود از آلمان بوده است. در حال حاضر ایالات متحده 35 هزار تن از نیروهای نظامی خود را در آلمان مستقر کرده است. برای دهه ها، حضور نظامی آمریکا در خاک آلمان به مثابه مانعی برای حمله احتمالی روسیه به اروپا محسوب شده است که این موضوع در پی مناقشات اخیر در معرض تغییر جدی قرار گرفته است.

منبع :تلگراف