پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همزمان با بالاگرفتن تنش‌های میان آنکارا و واشنگتن بر سر اندرو برانسون، کشیش آمریکایی متهم به همدستی با فتح‌الله گولن در طراحی کودتای نافرجام سال 2016 میلادی، دادگاه ترکیه‌ای درخواست لغو حکم حصر خانگی او را نپذیرفت. اندرسون به مدت 21 ماه در بازداشت بود اما هفته گذشته از زندان آزاد و تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. آنکارا می‌گوید برانسون که بیش از دو دهه در ترکیه زندگی کرده است، با طرفداران گولن، «طراح اصلی» کودتای سال 2016 علیه دولت رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور این کشور) که به کشته‌شدن 250 نفر انجامید، همدست بوده است.

 این کشیش آمریکایی همچنین به اتهام جاسوسی و حمایت از شبه نظامیان پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) محاکمه شد. دادگاه بعدی رسیدگی به اتهامات برانسون دوازدهم اکتبر تشکیل خواهد شد اما همزمان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هشدار تندی به آمریکا داده است. اردوغان در جمع خبرنگاران خطاب به آمریکایی‌ها گفت که با زبان تهدید با ترکیه صحبت نکنید. وی ادامه داد: «کشورش در مقابل تهدید آمریکا به تحریم آنکارا بر موضع خود پافشاری خواهد کرد.» این موضع رئیس‌جمهوری ترکیه واکنشی است به تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که گفته بود اگر کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه آزاد نشود، کشورش تحریم‌هایی را علیه آنکارا وضع خواهد کرد.»

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، این کشور در مقابل هر گونه تحریمی که از سوی آمریکا اعمال شود، مقابله به مثل خواهد کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به این موضوع اظهار کرد: «آنکارا در مقابل هرگونه تحریمی که در این زمینه از سوی آمریکا اعمال شود، اقدام به مقابله به مثل خواهد کرد.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «ترکیه انتظار دارد دو کشور اختلافات خود را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند.» سخنگوی اردوغان همچنین گفت: «وزیران امور خارجه دو کشور در جریان روزهای آتی ملاقاتی در سنگاپور خواهند داشت.» از سوی دیگر، کالین تصریح کرد: «غیرقابل‌قبول است که آمریکا از ادبیاتی تهدیدآمیز علیه ترکیه استفاده کند و از این پرونده به عنوان یک بهانه بهره جوید.» وی ادامه داد: «ترکیه در مقابل هیچ‌گونه تهدیدی به زانو در نخواهد آمد.» پیش‌تر شورای امنیت ملی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «زبان تهدیدی که آمریکا علیه ترکیه استفاده می‌کند، نشانه بی‌احترامی به روابط میان دو کشور بوده و «غیرقابل قبول» است.»

در تحولی دیگر روزنامه دیلی صاباح با بیان اینکه سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا باعث بی‌اعتمادی جهانی به این کشور شده، تاکید کرد که ترکیه اهرم‌های فشاری علیه واشنگتن دارد پس بهتر است کاخ‌سفید مراقب رویکرد خود در قبال آنکارا باشد.

دیلی صاباح با بیان اینکه ترکیه مانند اتحادیه اروپا نیست که ترامپ هر مقدار که خواست، آن را تهدید کند، نوشت: «ترکیه، با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی که دارد، اهرم‌های فشاری در حوزه منافع و امنیت ملی آمریکا دارد. پس دولت ترامپ باید درباره لحن و سیاست‌هایی که علیه ترکیه استفاده می‌کند، مراقب باشد.»