نسبت‌سنجی میان روسای‌جمهور ایالات متحده آمریکا و مقایسه محبوبیت آنها، از دیرباز در این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

از نیکسون تا ترامپ / معمای یک انتخابات مهم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ بسیاری از موسسات نظرسنجی در داخل آمریکا، فاکتورها و مولفه‌هایی مانند میزان محبوبیت روسای‌جمهور در سال‌های نخست و آخر ریاست‌جمهوری را در مقایسه با روسای‌جمهور پیشین مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌دهند. این قاعده در خصوص دونالد ترامپ نیز صادق است. ترامپ هم اکنون حدود یک‌سال و نیم است که در کاخ سفید حضور دارد. از ابتدای سال 2018 میلادی تاکنون نظرسنجی‌های متعددی منتشر شده است. طی روزهای اخیر نیز  نظرسنجی‌های متعددی در داخل ایالات متحده آمریکا و در خصوص عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور منتشر می‌شود. اکثر این نظرسنجی‌ها نشان می دهد که ترامپ وضعیت خوبی در میان افکار عمومی کشورش ندارد. نباید فراموش کرد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در سال 2016 میلادی نیز تنها با استناد به ساختار الکترال توانست وارد کاخ سفید شود، اگرنه در مجموع آرای عمومی وی حدود 3 میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون نامزد رقیب خود کسب کرد. در هر حال، هم اکنون ترامپ و همراهانش در کاخ سفید با نگرانی مشغول رصد نظرسنجی‌ها و تحقیقات میدانی در داخل کشورشان هستند. این نظرسنجی‌ها می‌تواند حکم زنگ خطری برای جمهوریخواهان را نیز داشته باشد. جمهوریخواهانی که خود را برای حضور در انتخابات میاندوره‌ای کنگره آماده می‌کنند. شبکه سی‌ان‌ان، تحلیلی در خصوص یکی از آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ایالات متحده (در خصوص آخرین وضعیت ترامپ) صورت داده است. در این گزارش ‌آمده است: «نظرسنجی جدید کالج «ماریست» درخصوص محبوبیت سیاست‌های ترامپ در نزد افکار عمومی قابل‌تامل است. این نظرسنجی نشان می دهد که 20 درصد از شهروندان آمریکایی، اقدامات و سیاست‌های شغلی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور کشورشان را عالی ارزیابی می‌کنند. در این میان، 20 درصد دیگر این سیاست‌ها را خوب ارزیابی می کنند.13 درصد دیگر، این سیاست‌ها را به اندازه کافی منصفانه (متوسط) ارزیابی می کنند و 45 درصد دیگر نیز معتقدند که این سیاست‌ها ضعیف و ناکارآمد بوده است. ارزیابی اولیه این نظرسنجی نشان می دهد که کماکان شکاف و اختلاف عمیقی میان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مواجهه با سیاست‌های اقتصادی ترامپ وجود دارد. شکافی که کلیت وجود آن جای تعجب ندارد! در حالی که تنها 2 درصد از دموکرات‌ها سیاست‌های شغلی ترامپ را عالی ارزیابی کرده اند، 49 درصد از جمهوریخواهان چنین اعتقادی داشته و از سیاست‌های رئیس‌جمهور خود به شدت حمایت می‌کنند. همچنین 80 درصد دموکرات‌ها قویا اظهار کرده‌اند  که سیاست‌های مالی ترامپ را قبول نداشته و این سیاست‌ها و اقدامات ضعیف و ناکارآمد هستند. این در حالی است که تنها 6 درصد از جمهوریخواهان چنین نظری در خصوص رئیس‌جمهور خود دارند. 

سی‌ان‌ان در ادامه این مطلب به وضعیت ناامید کننده ترامپ اشاره کرده است: «ترامپ هم‌اکنون به رتبه «عدم تایید» در میان شهروندان رسیده است. این در حالی است که حدود دو سال از دوران ریاست‌جمهوری وی سپری شده و حدود دو سال دیگر (در صورت شکست وی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال 2016) باقی مانده است. ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا  وقتی که 44 سال پیش در این هفته استعفا داد نیز از همین میزان حمایت برخوردار بود.»

واقعیت امر این است که بر اساس تحلیل رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان، اگر جمهوریخواهان  نتوانند در انتخابات میاندوره‌ای کنگره ایالات متحده آمریکا پیروز شوند و در مقابل دموکرات‌ها شکست بخورند، اکثریت سنا و مجلس نمایندگان را از دست خواهند داد. در این صورت چالش و تقابل میان ترامپ و جمهوریخواهان سنتی به نقطه اوج خود خواهد رسید. همچنین بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که شکست جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره می تواند مقدمه‌ای بر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 باشد. 

آنچه در گزارش سی‌ان‌ان مورد توجه قرار گرفته، مقایسه نیکسون با ترامپ است. نیکسون نیز تصور نمی کرد که تحت تاثیر یک رسوایی ناچار به استعفا از سمت خود شود. با این حال ترامپ هم اکنون با یک رسوایی خاص دست و پنجه نرم نمی‌کند! البته نباید فراموش کرد که ترامپ سعی دارد از سیستم انتخاباتی ناعادلانه ایالات متحده آمریکا در راستای اعمال فشار بر رقبای خود استفاده کرده و با حفظ موقعیت خود در ایالات تعیین‌کننده‌ای مانند فلوریدا زمینه پیروزی دوباره را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 فراهم آورد. با این حال برخی تحلیلگران آمریکایی معتقدند که در این ایالات نیز ترامپ دیگر وضعیت خوبی ندارد. این موضوع می‌تواند در انتخابات میاندوره‌ای کنگره به بوته آزمون گذاشته شود. در صورتی که جمهوریخواهان در حوزه‌های حساس و سرنوشت‌ساز (که آرای آنها به صورت سنتی به هیچ یک از دو حزب اصلی آمریکا تعلق ندارد) انتخابات را به رقبای دموکرات خود واگذار کنند، در آن صورت زنگ خطر با صدای بلند به ضرر دونالد ترامپ  و کاخ سفید به صدا درمی‌آید. اگرچه در میان شهروندان آمریکایی رضایتی نسبی در خصوص سیاست‌های اشتغال‌زایی ترامپ به وجود ‌آمده است، اما اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان آمریکای نسبت به تنش‌زایی‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی و اجتماعی ناراضی هستند. همچنین آنها در حوزه اقتصاد بین‌الملل نیز مخالف بروز تنش میان واشنگتن و متحدان اروپایی آن هستند. در هر حال، نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در ایالات متحده آمریکا به گونه‌ای است که جایی را برای خوش‌بینی جمهوریخواهان مبنی بر پیروزی در انتخابات میاندوره‌ای کنگره باقی نگذاشته است. استمرار این روند می‌تواند ضمن امیدوارکردن دموکرات‌ها نسبت به فتح کاخ سفید،  منجر به بروز تنش‌هایی درون حزبی میان سران حزب جمهوریخواه شود. جمهوریخواهان هم‌اکنون عملا کنترل کاخ سفید، مجلس نمایندگان و مجلس سنا را در دست دارند. در صورتی که در انتخابات میاندوره‌ای کنگره دموکرات‌ها پیروز شوند، جمهوریخواهان تنها در سنگر کاخ سفید در قدرت باقی خواهند ماند؛ موضوعی که برای بسیاری از جمهوریخواهان سنتی

 قابل هضم نیست.

منبع : سی‌ان‌ان