پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رشیده طالب، زن مسلمان فلسطینی‌تبار، سیاستمدار و وکیل آمریکایی در ایالت میشیگان از دیگر کاندیداهای دموکرات این ایالت در مرحله مقدماتی یا همان انتخابات درون‌حزبی پیشی گرفت. این زن مسلمان فلسطینی با پیروزی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها درواقع دیگر سدی برای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا ندارد و به کنگره راه خواهد یافت. به طور اتوماتیک با توجه به اینکه رشیده طالب رقیبی از حزب جمهوریخواه ندارد، ورود او به کنگره آمریکا پس از پایان انتخابات نوامبر تقریبا قطعی است. 

 انتخابات کنگره ایالات متحده آمریکا هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود؛ در صورتی که این انتخابات با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همزمان نباشد، به آن «انتخابات میان‌دوره‌ای» گفته می‌شود. 

رشیده طالب به جای «جان کانیرز» که باسابقه‌ترین عضو کنگره آمریکا بود، انتخاب شده است. کانیرز پیشتر به دلیل فساد اخلاقی و ارتباط نامتعارف با زنان از کنگره استعفا کرد. در میان دموکرات‌ها خانم طالب برای این حوزه انتخاب شد و جمهوریخواهان کسی را برای کاندیداشدن در این حوزه معرفی نکردند. شاید آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این حوزه در نهایت به دموکرات‌ها واگذار خواهد شد. 

در این میان مطرح شده که رشیده طالب از نظر سیاسی به برنی سندرز نزدیک و از حمایت‌های او نیز بهره‌مند شده است. سندرز در انتخابات درون‌حزبی برای تعیین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی در حزب دموکرا‌ت‌، رقیب هیلاری کلینتون بود. حمایت برنی سندرز از خانم طالب به ویژگی‌های شخصی و سیاسی وی بازمی‌گردد که جزو نیروهای پیشرو حامی اقلیت‌ها شامل زنان و مسلمانان است. رشیده طالب علاوه بر آنکه یک خانم مسلمان است، فلسطینی‌تبار هم است. در این میان برنی سندرز با وجودی‌که یهودی‌ است اما هم مدافع حقوق زنان است و هم مدافع حقوق فلسطینی‌ها. سندرز از جمله منتقدان بنیامین نتانیاهو یا سیاست‌های راست‌گرایانه اسرائیل است. البته او ضداسرائیلی قلمداد نمی‌شود اما معتقد است اقدامات نتانیاهو و دیگر اعضای افراطی صهیونیستی، آینده اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. 

از دیگر سو دیدگاه‌های سندرز با وجودی‌که یک کاندیدای مستقل محسوب می‌شود به دموکرات‌ها نزدیک است و طبیعی است که از هر نامزد دموکراتی حمایت کند، مگر آن‌که تفکرات آن نامزد با تفکرات برنی سندرز در تعارض باشد.

 باید در نظر داشت که اگر رشیده طالب پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر به کنگره آمریکا راه پیدا کند، نخستین زن مسلمانی خواهد بود که برای تصدی‌ چنین پستی انتخاب می‌شود. در کنگره آمریکا در حال حاضر دو عضو مسلمان حضور دارد؛ اگر آن دو نفر در کنگره باقی بمانند و خانم طالب هم راه پیدا کند، تعداد کرسی‌های مسلمانان به سه کرسی افزایش خواهد یافت. البته آن دو شخص دیگر مرد هستند و تنها رشیده طالب زن است.

به لحاظ تبلیغاتی در غرب، زن مسلمان عموما تداعی‌کننده محدودیت‌ها، خانه‌نشینی و در حاشیه بودن قلمداد می‌شود. لذا اگر یک زن مسلمان وارد کنگره آمریکا شود، بیانگر آن است که زن‌ها در جهان اسلام فعالیت و حضور در عرصه‌های اجتماعی دارند.