پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزها نام دونالد ترامپ در داخل و خارج از این کشور با بحث استیضاح وی گره خورده است؛ این در حالی است که فعلا برخی از دموکرات‌ها معتقد هستند که در حال حاضر مدارک کافی برای آغاز فرآیند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را در اختیار ندارند. درخواست‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه دستیار سابق او اقرار کرد با دستورات او اقدام به تقلب مالیاتی و نقض‌هایی در امور مالی کمپین انتخاباتی کرده، افزایش یافته است. از آن زمان، رئیس‌جمهوری آمریکا با تمامی انتقادها برخورد می‌کند. ترامپ در مصاحبه‌ای گفته است که اگر روزی استیضاح شود، فکر می‌کند که اقتصاد سقوط کند و همه خیلی فقیر می‌شوند. گذشته از این صحبت‌ها و اظهارنظرها اکنون این پرسش مطرح است که آیا بحث استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا جدی است یا خیر؟ باید توجه داشت در قانون اساسی آمریکا ضمن ‌آنکه آزادی‌های وسیعی وجود دارد اما نسبت به آنکه تخلفی از سوی مقامات به ویژه رئیس‌جمهور صورت بگیرد به صورتی‌که خیانت به کشور محسوب شود، وی را استیضاح خواهند کرد. در تاریخ آمریکا سه رئیس‌جمهور تا مرحله استیضاح پیش رفتند؛ بیل کلینتون و اندرو جانسون دو رئیس‌جمهوری بودند که استیضاح شدند اما با یک رای اضافه از برکناری نجات یافتند. 

ریچارد نیکسون، سی‌و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا نیز تنها رئیس‌جمهوری بود که قبل از آنکه استیضاح شود چون می‌دانست رای کافی برای برکناری را به‌دست می‌آورد، خود استعفا داد. درواقع در جریان ماجرای واتر گیت در سال ۱۹۷۴، پس از تصویب طرح استیضاح رئیس‌جمهور در کمیته قضایی مجلس نمایندگان، ریچارد نیکسون که نسبت به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان و سپس محکومیت خود در سنا اطمینان داشت داوطلبانه از مقام خود کناره‌گیری کرد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. این اقدام غیرقانونی با پیداشدن یک نوار توسط یک مأمور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن‌پست از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی رساند‌. بعدها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلاً مکرراً انجام گرفته بوده‌ و تحقیقات بعدی نشان داد که عمق این‌گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بوده‌است. پس از آنکه مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رای خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در مورد ترامپ اما یک مساله جدید و بدیع اتفاق افتاده و در نگاه‌ آمریکایی‌ها و قانون اساسی این کشور یک گناه نابخشودنی از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفته است. به این ترتیب که دونالد ترامپ ظاهرا از یک کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات کمک گرفته است؛ آن هم نه هر کشور خارجی‌ای بلکه روسیه که آمریکایی‌ها حتی جمهوریخواهان آن نسبت به آن، نگاه خوبی ندارند و این کشور همواره دشمن تاریخی و شماره یک آمریکایی‌ها محسوب می‌شده است.   لذا هر اندازه که تحقیقات مولر، بازپرس ویژه پرونده نقش روسیه در انتخابات جلو برود و اگر اثبات شود که روسیه در انتخابات آمریکا نقش داشته، این مساله به عنوان تبانی ترامپ با یک کشور خارجی تلقی خواهد شد.  در این میان البته هم راه‌های فرار از استیضاح برای ترامپ به اندازه کافی وجود دارد و هم راه‌های استیضاح. بی‌اعتمادی کل مردم آمریکا، ساختار سیاسی آمریکا و حزب جمهوریخواه به ترامپ، خانه‌هایی هستند که برای فراهم‌شدن زمینه استیضاح ترامپ باید پر شوند. حزب جمهوریخواه با وجود اینکه می‌داند ترامپ خطاکار است‌ اما به خاطر مسائل حزبی سعی می‌کند تا آخرین لحظه از او حمایت کند. ما همین قضیه را در ماجرای واترگیت که در مورد ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا رخ داد، مشاهده می‌کنیم. حزب جمهوریخواه تا آخرین لحظه از نیکسون حمایت کرد و در نهایت این خود نیکسون بود که ریاست جمهوری را رها کرد.

لذا برای استیضاح افکار عمومی باید حزب جمهوریخواه را قانع کنند که کاندیدای این حزب باید استیضاح و برکنار شود. مسیر باید طی شود که از نظر روانی فضا برای استیضاح رئیس‌جمهور باقی بماند یا به وجود بیاید. در این میان ترامپ هم تلاش دارد خود را نجات دهد. با این حال از زمان روی کار آمدن او، داستان فساد‌های گوناگون او از جمله رابطه با زنان مطرح شده است. داستان مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هم داستانی نیست که در آمریکا بتوان به راحتی از آن گذشت. ممکن است این موضوع در ایران خیلی منفی تلقی نشود‌ اما روسیه برای آمریکایی‌ها یک ابلیس تمام عیار است و همین سیاه‌ترین نقطه برای ترامپ محسوب می‌شود. طرفداران ترامپ سعی می‌کنند این مسائل را تا آخرین لحظه توجیه کنند. مایکل کوهن، وکیل ترامپ‌ قبول کرده است که با دادگاه همکاری کند‌ اما پل منافورت، رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ هنوز ایستادگی می‌کند. احتمالا ترامپ بعد از محکومیت منافورت، به عنوان رهبر ایالات متحده آمریکا برای او فرمان عفو صادر می‌کند. اما کوهن اعلام کرده که نمی‌خواهد مورد عفو واقع شود، بلکه می‌خواهد مسائل پشت پرده را بیان کند. این ضربه بزرگی برای ترامپ است. مولر می‌تواند برای ترامپ مساله‌ساز شود. خانه‌هایی که در مسیر استیضاح وجود دارند به تدریج پر شده‌اند. اما هنوز خانه‌هایی وجود دارد که ترامپ امید دارد آنها را به همین صورت نگه دارد. به عبارت دیگر هنوز متغیر‌های زیادی مثل حزب جمهوریخواه در میان است. اما هنوز ما نمی‌دانیم این حزب چگونه می‌خواهد عمل کند و تا چه زمانی جلوی استیضاح می‌ایستد. شاید حتی حزب تا آخرین لحظه حمایت خود از ترامپ را قطع نکند و خود ترامپ کناره‌گیری کند. چون نمی‌دانیم تا چه زمانی این اتفاقات می‌افتد پیش‌بینی سخت می‌شود. با این حال می‌توانیم بگوییم که آدم‌های تاثیرگذار حزب جمهوریخواه از دونالد ترامپ بسیار زده شده‌اند و از دیدن برکناری ترامپ قطعا خوشحال می‌شوند. داستانی که برای کوهن پیش آمده قسمت غیرخطرناک ماجراست‌ اما رابرت مولر نقش بسیار زیادی دارد. ترامپ سعی کرده درباره مولر یکه‌تازی کند. قسمت خطرناک در دست مولر قرار دارد. او می‌تواند برای ترامپ به شدت مساله‌ساز شود. آن‌هم در شرایطی که دموکرات‌ها کاملا آماده برای استیضاح ترامپ هستند و حتی برخی جمهوریخواهان نیز از اقدامات ترامپ به ستوه آمده‌اند. ترامپ اقداماتی انجام داد که از نگاه اکثر متخصصان و کارشناسان آمریکایی یک سیر قهقرایی برای کشور و خیانت محسوب می‌شود، به‌ویژه درخصوص کنوانسیون محیط زیست پاریس نارضایتی‌ها از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا خیلی زیاد است. آمریکایی‌ها می‌بینند که کره زمین در حال نابود شدن است اما ترامپ به دلیل منافع شخصی‌اش تصمیم به خروج

 از این کنوانسیون گرفت. 

این سیاست‌های ترامپ به علاوه مساله تبانی با روس‌ها و حق‌السکوت دادن به خانمی که گفته می‌شود با او رابطه داشته، دست به دست هم داده تا رئیس‌جمهور آمریکا هر روز یک گام بیشتر به مرحله استیضاح نزدیک شود. در عین حال با این تفاسیر و اگر پرونده مولر تکمیل شود، جمهوریخواهان نمی‌خواهند شرمندگی تاریخی حمایت از شخصی را در پرونده خود داشته باشند که خود را به دشمن شماره یک آمریکا فروخته است.

 در این میان در آمریکا یک ماده قانونی وجود دارد که اگر کمتر از دو سال بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور برکنار شود یا استعفا دهد انتخابات باید دوباره برگزار شود. اما اگر این اتفاق بعد از دو سال رخ دهد معاون اول جای ترامپ را می‌گیرد. به این ترتیب اگر بحث استیضاح ترامپ تا یکی دو ماه دیگر به طول بینجامد که دو سال ریاست‌جمهوری وی پر شود، مایک پنس معاون ترامپ به جای او وارد کاخ سفید خواهد شد.