یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاملا روشن است که در اتفاقات کنسولگری ایران در بصره سعودی‌ها نقش دارند.

نقش سعودی‌ها در ماجرای تعرض به کنسولگری ایران در بصره/ عربستان دنبال برهم زدن روابط ایران و کشورهای منطقه است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به‌ گزارش مثلث آنلاین اردشیر نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره حمله به کنسولگری ایران در بصره و نقش داشتن عربستان سعودی در این هتک حرمت، گفت: روابط ایران و عراق بعد از سقوط صدام مطلوب شد، این دو کشور روابط دوجانبه رو به رشدی را در منطقه داشته‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: این رشد روابط بین ایران و عراق طبیعتا موجب می‌شود که جایگاه منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و منطقه پر آشوب آسیای غربی و آسیای جنوب غربی روز به روز علاوه بر اینکه دارای گستره بیشتر می‌شود، استحکام یابد.

وی با اشاره به روابط بین ایران و عربستان سعودی عنوان کرد: باتوجه به اتفاقاتی که بین ایران و عربستان و روابط دو جانبه این کشور افتاد؛ قطعا موج خصومت در سیاست خارجی عربستان نسبت به جریان منطقه‌ای ایران رو به گسترش خواهد رفت.

نوریان ادامه داد: دو روند تصاعدی در این میان به وجود آمد، نخست تیره شدن روابط ایران و عربستان و در مقابل رشد و مستحکم شدن رابطه ایران و عراق. طبعا این روندها به لحاظ نتیجه کاملا متفاوت هستند. یکی باعث افول عربستان در منطقه شده و دیگری جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بالا برده است.

نماینده مردم شهرکرد در دهمین مجلس شورای اسلامی با بیان این که در شطرنج منطقه‌ای، عربستان این دو مطلب را برنمی‌تابد، گفت: سعودی‌ها در منطقه به دنبال قوی‌تر کردن جایگاه خود هستند و می‌خواهند مدیریت معادلات قدرت داشته باشند و نفوذ ایران را کاهش دهند و بر کشورهای عربی منطقه تسلط پیدا کنند.

وی تاکید کرد: یکی از راهبردهای اجرایی شدن این محورها برهم زدن روابط ایران و کشورهای همسایه به ویژه آن کشورهایی است که پیوستگی جغرافیایی با جمهوری اسلامی ایران دارند که در رأس آن‌ها کشور عراق قرار دارد. بهم خوردن روابط ایران و عراق و کشورهای منطقه‌ای و سرد شدن رابطه بین این دو یکی از نیاتی است که عربستان در منطقه دنبال می‌کند.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در کنار این موضوعات برخی از اتفاقات هم شتاب این مساله را افزایش داده است، مانند مباحثی که در داخل جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و بحث‌های منطقه‌ای بویژه در مرزهایی که سنی‌نشین است، بر شتاب این موضوع افزوده است.

وی ادامه داد: عده‌ای در تلاش هستند موج کمبودها، نارضایتی اقتصادی و اجتماعی در عراق را افزایش دهند و بین گروهای شیعی اختلاف ایجاد کنند. طبیعتا آن اتفاقی که برای کنسولگری جمهوری اسلامی ایران افتاد می‌تواند به سیاست‌های عربستان در منطقه شتاب دهد.

نوریان تاکید کرد: به نظر من دست سعودی به طور روشن در این اتفاق آشکار است، ضمن اینکه موضوعات دیگری هم،‌ مثل قطع صدور برق، انتقال آب و یا مباحثی که برای بازارچه‌های مرزی ما در آبادان و خرمشهر اتفاق افتاده سعودی‌ها را تشویق و ترغیب می‌کند که به این سیاست ادامه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاقات ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، عنوان کرد: اطمینان دارم این آخرین موضوع نخواهد بود و تمام دست اندرکاران سیاست خارجی باید مراقبت کنند زمینه‌های دیگری را برای بهره‌برداری توسط سعودی‌ها و هم‌پیمانانش منطقه‌ای آنها فراهم نسازند و باید حواسشان به کردستان عراق،‌ تشکیل دولت و تقسیم قدرت بین گروه‌های شیعی باشد.