آخرین رهبر شوروی امروز (جمعه) تصمیم آمریکا در خروج از پیمان منع تسلیحات اتمی میان برد مصوب 1987 را که به پایان جنگ سرد کمک کرد، مورد نکوهش قرار داده و گفت: این تصمیم بازگوی یک رقابت تسلیحاتی جدید است که می‌تواند خطر درگیری اتمی را افزایش دهد.

گورباچف: امیدوارم آمریکا در تصمیم‌اش برای خروج از پیمان 1987 تجدید نظر کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی در ستونی برای روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: آمریکا تهدیدی جدی برای صلح است؛ امیدوارم در تصمیمش برای خروج از پیمان 1987 از طریق مذاکره تغییر رویه دهد.

وی در ادامه نوشت: دارم از خودم این سوال را می‌پرسم که نظاره‌گر سقوط آن چیزی هستم که به سختی به دستش آوردم. اما این یک مساله شخصی نیست. بیشتر از اینها در معرض خطر است. یک رقابت تسلیحاتی جدیدی اتفاق می‌افتد.

این واکنش‌ها از سوی گورباچف پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا درباره احتمال خروج از پیمان 1987 امضا شده میان رونالد ریگان و گورباچف مطرح شده است.

آخرین رهبر شوروی همچنین نوشت: هرگونه مناقشه درباره تعهدات و الزامات را می‌توان حل کرد اگر خواست سیاسی برایش وجود داشته باشد. مشخص است که هدف ترامپ رها کردن آمریکا از فشارها و محدودیت‌های بین‌المللی است. واشنگتن در حال نابود کردن سیستم پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی است که پس از جنگ دوم جهانی ضامن صلح و امنیت در جهان هستند.

وی ادامه داد: مطمئنم که هیچ برنده‌ای در جنگی تمام عیار وجود ندارد به ویژه اگر به یک جنگ هسته‌ای بینجامد. این چیزی است که نباید آن را رد کرد. یک رقابت تسلیحاتی باعث تنش بین‌المللی، خصومت و بی اعتماد جهانی، تنها چنین خطری را افزایش می‌دهد.