سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پایتخت عربستان درحالی آغاز شد که هیات های برخی کشورهای عضو سطح مشارکت خود را کاهش دادند.

سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پایتخت عربستان آغاز شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  اسکای نیوز عربی، قرار است در این نشست درباره موضوعات مشترک در ارتباط با شورای همکاری در زمینه های سیاسی، دفاعی، اقتصادی و حقوقی گفت و گو شود.
همچنین قرار است در این نشست درباره تحولات سیاسی منطقه ای ، بین المللی و مسایل امنیتی در منطقه بحث شود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، انتظار می رود که این نشست بر مسایل امنیتی از جمله جنگ یمن، فعالیت های ایران در منطقه ، سیاست های نفتی و قطع روابط قطر با همسایگانش تمرکز داشته باشد.
«سلطان قابوس بن سعید» نیز در این نشست شرکت نخواهد کرد و «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر در امور شورای وزیران، به عنوان نماینده سلطان قابوس برای شرکت در سی‌و نهمین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، به ریاض می‌رود.
در این نشست «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین و «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و شیخ محمد بن راشد حاکم دبی حضور خواهند داشت.
با وجود دعوت پادشاه عربستان از امیر قطر برای شرکت در این نشست، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مقام قطری گفته که او به ریاض نمی‌رود.
منابع قطری اعلام کردند که «سلطان بن سعد المریحی» وزیر دولت قطر در امور خارجی در این نشست شرکت خواهد داشت.
«خالد بن أحمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در اولین واکنش مقامات عربی به غیبت امیر قطر در این نشست در توئیتر خود نوشت که امیر قطر باید شرط های ما را قبول و در نشست شرکت می کرد.
«انورقرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی نیز در توئیتی از همه شرکت کنندگان در این نشست به جز قطر تشکر کرد و نامی از این کشور نبرد.
روابط اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از یک سال و نیم قبل به شدت شاهد تنش است و چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین خرداد ماه سال گذشته با متهم کردن قطر به حمایت مالی از تروریسم و روابط نزدیک با ایران روابط خود را با این کشور قطع کردند.
دوحه اخیرا در اقدامی غافلگیرانه خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را اعلام کرد. این اقدام دوحه می تواند باعث نگرانی اعضا نسبت به احتمال خروج این کشور از شورای همکاری شود.
فعالان شبکه های اجتماعی پیش از شروع نشست درباره حواشی این نشست نوشتند که سعودی ها پرچم قطر را نیز در ریاض در میان پرچم سایر اعضای این شورا برافراشتند.
'عبداللطیف الزیانی'دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پیش تر گفته بود که ایران یکی از محورهای نشست این شورا در پایتخت عربستان خواهد بود.
آخرین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس دسامبر 2017 در کویت برگزار شد.