رهبران دمکرات که روز جمعه برای گفت وگو درباره حل مشکل به وجود آمده ناشی از اصرار ترامپ برای اختصاص بودجه ساخت دیوار مرزی به کاخ سفید رفته اند، گفتند بدون خروج دولت از تعطیلی موقت، خبری از بودجه نیست.

رهبران دمکرات:بدون بازگشایی دولت از بودجه مرزی خبری نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، رهبران دموکرات برای دومین بار در هفته جاری، بعدازظهر جمعه به دفتر رئیس جمهوری آمریکا رفتند تا شاید بتوانند گره ناشی از تعطیلی بخشی از دولت را باز کنند اما شواهد نشان دهنده آن است که دو طرف نمی خواهند از نظرات خود کوتاه بیایند.
ترامپ برای ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا درخواست کرده است تا در بودجه 2019 مبلغی حدود 5.6 میلیارد دلار اختصاص داده شود اما دمکرات ها می گویند او می خواهد شعارهای انتخاباتی خود را از جیب مالیات دهندگان آمریکایی تامین کند در حالی که پیش از آن گفته بوده است که مکزیک پول این دیوار را می پردازد.
در اواخر سال 2018 ترامپ در گفت و گویی که با سران دمکرات در کنگره آمریکا داشت تهدید کرده بود در صورت تامین نشدن این خواسته، او با افتخار دولت را تعطیل می کند.
ترامپ معتقد است کشیدن این دیوار می تواند برای ممانعت از مهاجرت های غیر قانونی از آمریکای لاتین، قاچاق مواد مخدر و ورود تروریسم به آمریکا جلوگیری کند و می کوشد امنیت آمریکا را به دیوار مرزی گره بزند.
اما دمکرات ها کشیدن دیوار را بی فایده می دانند و معتقدند که باید با استفاده از تکنولوژی مرزها را کنترل کرد که هزینه آن بسیار کمتر خواهد بود.
با این حال ترامپ از 14 روز پیش تصمیم گرفت بخش هایی از دولت را تعطیل کند که باعث می شود بسیاری از کارکنان دولت دستمزدی نداشته باشند.
در کنار این مساله منابع رسانه ای آمریکا امروز افشا کردند که ترامپ در سکوت و بدون مجوز قانونی حقوق کابینه خود را اعم از مایک پنس معاون اول افزایش داده است.
از طرفی با آغاز به کار کنگره یکصد و شانزدهم و انتخاب نانسی پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان، ترامپ در اقدامی غیر منتظره در سالن سخنگویی کاخ سفید حاضر شد و ضمن تبریک به پلوسی بار دیگر بر لزوم تامین بودجه ساخت دیوار مرزی تاکید کرد.
این رفتار که ناشی از روند اختلاف جدی میان مجلس نمایندگان و کاخ سفید است می رود تا فضای داخلی آمریکا را در دو سال مانده دولت ترامپ پیچیده و پر تنش کند به گونه ای که چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات ها در سنای آمریکا می گوید تا زمانی که تعطیلی دولت به پایان برسد، درباره بودجه مذاکره نخواهند کرد.
وی تاکید کرد تا زمانی که دولت بازگشایی نشود، بسیار دشوار است که شاهد پیشرفتی در این زمینه باشیم.
مجلس نمایندگان شامگاه پنج شنبه لایحه ای را تصویب کرد که بخشی از بودجه سال 2019 را تامین می کرد اما در آن خبری از بودجه ساخت دیوار مرزی نبود.
این لایحه در صورتی که سنای با اکثریت جمهوریخواهان هم آن را تصویب کند باید به امضای ترامپ برسد تا به قانون تبدیل شود اما ترامپ تهدید کرده است که آن را وتو خواهد کرد.
اروپام*1429