آمریکا بعد از خروج از سوریه به دنبال این است که نیروهای نظامی خود را در عراق افزایش دهد و هدف آن تاثیر بر نیروهای طرفدار امریکا برای مقابله با ایران است.

لشکر کشی آمریکا به عراق/ بررسی نقشه جدید آمریکا برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  نامه نیوز:  آمریکا در حال حاضر به این می اندیشد که نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند و نیروهای نظامی خود را در عراق افزایش دهد در آنصورت می تواند ارتباطات ایران با عراق و سوریه و نقل و انتقال وعملیات گروه های مسلح شیعه وابسته به ایران در عراق و سوریه را تحت نظر و کنترل دقیق قرار دهد. 
گفته می شود واشنگتن با حفظ نیروهای نظامی خود در عراق تلاش می کند که ازسیاست و نفوذ ایران درعراق و سوریه پیشگیری کند. حضور پمپئو چهار روز پیش از سفر ظریف به عراق نشان میدهد زنگها برای آنها به صدا در آمده است. امریکای ترامپ نمیتواند نگرانی خود را از حضور ایران در ابعاد مختلف عراق پنهان کند. وقتی ظریف حتی با عشایر عراقی دیدار میکند امریکا و دوستان سعودی آنها، ایران را تهدیدی رو به رشد فرض میکنند.

سفر مایک پمپئو به بغداد به همین منظور انجام شد و سفر دونالد ترامپ در 26 دسامبر 2018 به پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار در غرب عراق و عدم ملاقات وی با مقامات عراقی با اعتراض احزاب سیاسی عراق روبرو شد. ترامپ در پایگاه نظامی هوایی عین الاسد گفت: آمریکا نیروهای خود را از سوریه به عراق منتقل خواهد کرد و برای ادامه مبارزه با داعش در سوریه و حفظ منافع آمریکا و مقابله با فعالیتهای ایران در عراق بکار خواهد گرفت. 
گروه تروریستی داعش در حال آماده شدن برای انتقال نیروهای شبه نظامی خود از سوریه به مناطق بیابانی و مناطق روستائی عراق است و نیروهای امنیتی عراق با حمایت آمریکا برای پیشگیری از نفوذ داعش به عراق عملیات خود را آغاز کرده اند.

گفته میشود برخی افراد در دولت مرکزی عراق تلاش می کند که اگر ترامپ نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه و سپس از عراق خارج کند، آمریکا تضمین لازم را برای کمک به عراق در مبارزه با تروریسم به بغداد و ارتش عراق ارائه دهد. 
مقامات عراقی علیرغم مخالفت شدید حشدالشعبی دارای نفوذ سیاسی و نظامی با حضور نظامی آمریکا در عراق ، بر ادامه حضور نیروهای نظامی و پایگاه های نظامی آمریکا در عراق اصرار می ورزند. دلیل نگرانی حکومت بغداد اینست که ترامپ گفته بود: آمریکا بودجه بسیار هنگفتی به جنگهای منطقه اختصاص داده بود و پس از این کشورهای منطقه باید راه چاره ای برای خود پیدا کنند.
پنچ هزار نفر نیروی نظامی آمریکا در عراق تنها به آموزش نیروهای نظامی عراق اکتفا نمی کند واز روند مبارزه جدی با داعش ازعملیات ارتش عراق حمایت می کند. از نظر آمریکا اولویت سوریه نیست عراق است و منافع استراتژیک آمریکا در عراق بیشتراز سوریه است. آمریکا تلاش می کند که در عراق و ازطریق عراق درمنطقه امنیت و ثبات برقرار کند. 
پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در بغداد و اربیل اعلام کرد در ملاقات با رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس و مقامات حکومت محلی کردستان عراق ، مسئله اصلی تبادل نظر درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه نیست بلکه تبادل نظر درباره لزوم تقویت حکومت مرکزی عراق و حمایت از دولت عراق و پیشگیری از ظهور داعش در عراق و محدود کردن نفوذ ایران در عراق است. 
حشد الشعبی که اکثر اعضاء ان متشکل از شیعیان و تحت امر نخست وزیری عراق است و احزاب سیاسی نزدیک به ایران در مجلس عراق مخالف شدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند. عصائب الحق به رهبری قیس الغزالی که یک گروه افراطی زیر مجموعه حشد الشعبی هستند تهدید کرده اند که اگر نیروهای آمریکایی از عراق خارج نشوند نبرد مسلحانه علیه نیروهای آمریکایی را آغاز خواهند کرد. عصائب الحق مداوم تاکید می کنند که مجلس عراق باید هرچه زودترلایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند . زیرا حضورآمریکا حاکمیت ملی و استقلال ملی عراق را نقض می کند. 
هادی العامری فرمانده گردانهای بدر زیر مجموعه حشد الشعبی و رهبر حزب فتح که دومین حزب بزرگ در مجلس عراق است تاکید کرده است که حضور نیروهای آمریکایی درعراق مشروعیت و توجیه قانونی ندارد. احزاب سیاسی شیعه عراق تلاش می کنند که حکومت مرکزی عراق را وادار به لغوپیمان همکاری استراتژیک بین دولت عراق و آمریکا در 2014 کنند وبه حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان دهند.
بسیاری از احزاب سیاسی عراق ، سفر پمپئو با هواپیمای نظامی به عراق را نقض حاکمیت ملی عراق و تهدید عراق برای شرکت در تحریمها علیه ایران اعلام و محکوم کردند. فرماندهان نظامی بر خلاف نظر حشد الشعبی و احزاب سیاسی شیعه عراق معتقدند کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا و یا خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، تاثیر منفی بر روند امنیت و ثبات رو به بهبود مرحله ای در عراق خواهد داشت. 
آمریکا استراتژی مشخصی برای مقابله با ایران در منطقه ندارد. برخی عوامل تهدید کننده منافع آمریکا در عراق وجود دارد. یکی از عوامل اصلی تهدید منافع آمریکا وجود احزاب شیعه عراقی دارای روابط نزدیک با ایران و نفوذ وموثر ایران بر نهادهای امنیتی و نظامی عراق است. از نظر مقامات آمریکایی ایران عامل اصلی تهدید کننده منافع آمریکا درعراق و منبع اصلی تهدید علیه کشورهای عرب خلیج فارس است. واشنگتن معتقد است که ایران فعالیتهای ضد امریکایی را در منطقه گسترده داده و منبع اصلی تهدید علیه اسرائیل و مصر و اردن و سایر کشورهای منطقه است. اما آمریکا هنوز برای مقابله با نفوذ ایران درعراق و کشورهای منطقه استراتژی مشخصی را تدوین نکرده است. عراق که نقش مهمی در سیاست خارجی آمریکا ایفا می کند می تواند بجای مبارزه با ایران مسیر خود را در جهت مبارزه با داعش تغییر دهد و داعش را بطور کامل نابود کند.

از این روست که آمریکا تلاش میکند با کاهش دادن نفوذ ایران در منطقه روی امنیت تنگه هرمز و باب المندب برای عبور کشتیهای نفت کش و هم امنیت تجارت و عرضه نفت به بازارهای جهانی تاثیر بگذارد.