نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین الملل خروج آمریکا از سوریه را یک فرصت عنوان کرده و با بیان اینکه هم اکنون در سوریه به دوران پساداعش رسیده ایم  می گوید: مدیریت شرایط موجود یک ضرورت است تا این فرصت تبدیل به تهدید نشود و نشست سوچی در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است.

آیا دنیا واقعا با نشست ورشو مخالف است ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی با اشاره به تثبیت نقش ایران و حضور قدرتمندانه اش در سوریه می گوید: اگرچه پیش از این برخی بازیگران داخلی در سوریه در تلاش بودند تا مانع از حضور ایران در مذاکرات آستانه شوند، اما تلاش آنها ناکام ماند و هم اکنون  ایران یک از پایه های اصلی این مذاکرات است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برگزاری چندین دوره از مذاکرات صلح سوریه به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: نشست هایی که بین ایران، روسیه و ترکیه برگزار می شود اصلاحا به روند آستانه یا گفتگوهای آستانه معروف است و بنابراین هر موضوع مهمی که در این ارتباط باشد در هر کجا که برگزار شود ادامه این روند است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این دوره از نشست آستانه که قرار است در سوچی روسیه برگزار شود گفت: آن چیزی که به اهمیت این جلسه افزوده و شاید علت اصلی شکل گیری این نشست در این دوره باشد خروج ناگهانی آمریکا از سوریه، تداوم حضور ترکیه در شمال سوریه و درگیری هایی است که در آخرین مقر تروریست های داعش در منطقه کردستان سوریه (شرق این کشور) جریان دارد.

شفیعی با بیان اینکه در دوره پساداعش در سوریه قرار گرفته ایم اظهار کرد: اینکه وضعیت پساداعش در سوریه چگونه باشد، اقتضا می کند که مقامات عالی رتبه ایران، ترکیه و روسیه به عنوان افرادی که سازوکار پیشبرد تحولات سوریه به مسیر صلح آمیز را در دست دارند رصد و مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اینکه تکلیف بعد از خروج آمریکا از سوریه چه خواهد بود؛ چراکه ترک ها سعی کردند که خلاء آمریکایی ها را پر کنند و از سوی دیگر دولت سوریه نیز سعی کرده این خلاء را پر کند. وی در ادامه به تلاش کردنشین های منطقه برای حفظ قلمروهایشان اشاره کرد و افزود: واحدهای کرد که پشتیبانشان ایالات متحده آمریکا بوده نیز سعی می کنند همانند قبل حمایت آمریکا را داشته باشند و قلمرو خود را حفظ کنند و در چنین شرایطی ممکن است اگر این روند درست مدیریت نشود به جای اینکه خروج آمریکا از سوریه که فرصت بوده تبدیل به تهدید شود.

وی افزود: «اصطحکاک بین دولت سوریه و ترکیه» و «احتمال پیشروی دولت سوریه به سمت مناطق کردنشین» معادلات سوریه را دستخوش تحولات می کند و در چنین شرایطی نشست سوچی ضرورت پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اهمیت حضور ایران در این نشست گفت: بازی در سوریه برای همه بازیگران دخیل که طرفدار حفظ وضع موجود در سوریه هستند بازی برد- برد است و برای ایران نیز همین گونه بوده است. وی افزود: اگر به گذشته برگردیم در مقطعی از زمان بازیگران داخلی اصلی سوریه، تلاش داشتند به ایران فرصت ندهند در مذاکرات صلح شرکت کند ولی الان می بینید در پرتو عملیات میدانی، ایران یک از پایه های اصلی و بلکه از مهمترین پایه های مذاکرات صلح است و لذا هر تحولی در سوریه ایران باید در جریان آن باشد. به گفته او نبود ایران در جریان مذاکرات به معنی به نتیجه نرسیدن آن است.

شفیعی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص تاثیر نشست سوچی بر ورشو گفت: در نشست ورشو سوریه به عنوان ملاحظه جدی قرار خواهد گرفت. از این نظر که نمی توان با ایرانی که حضور قدرتمندانه در سوریه دارد به راحتی برخورد کرد و با این نشست ها نمی شود تاثیری در قدرت ایران در منطقه خاورمیانه داشت و از این منظر نشست سوچی نشان می دهد این جایگاه رو به تحکیم و قدرت گرفتن است.

وی افزود: صرف نظر از اجلاس سوچی، مخالفت های نشست ورشو در جای خود باقی است. دو قدرت مهم یعنی چین و روسیه با این نشست مخالف است و همین مخالفت ها باعث می شود این نشست به نتیجه نرسد و در حد حرف باقی خواهد ماند. عرصه عمل در دست ایران است خیلی از کشورهای جهان با نشست ورشو مخالف هستند و آنقدر این مخالفت ها برجسته بود که به ظاهر هم که شده دولت آمریکا را وادار کرد در عنوان جلسه تجدید نظر کند. بنابراین اجلاس ورشو هم تحت تاثیر اجلاس سوچی است و هم خودش به اندازه کافی مخالفینی دارد که دستاوردهای جلسه را ناکام بگذارد.