مثلث آنلاین: معاون سرویس امنیت روسیه اعلام کرده که گروه تروریستی داعش به تازگی به فکر ایجاد پایتخت جدید برای استمرار خلافت خود در شمال افغانستان افتاده است.

روسیه: داعش درپی ایجاد پایتخت جدید درافغانستان است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از اینترفاکس، سرگئی اسمیرنوف با بیان این مطلب افزوده که تحرکات اخیر این گروه تروریستی در شمال افغانستان نگران کننده است ضمن اینکه درگیری های مسلحانه در مرز شمالی افغانستان افزایش چشم گیری یافته است و می تواند تهدیدی جدی برای امنیت منطقه در کوتاه مدت باشد.
میخائیل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نیز یک ماه پیش با اعلام نگرانی از انتقال تروریست ها از خاورمیانه به کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان اعلام کرده بود که گروه تروریستی داعش هر روز مناطق تحت کنترل خود در این کشور را بیشتر می کند.
بنظر می رسد روسیه از اینکه در طول 18 سال حضور نیروهای آمریکایی و غربی در افغانستان اوضاع امنیتی این کشور بدتر شده ناراضی است و از آن مهمتر نگران قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان و سرایت تروریسم داعشی از این کشور به کشورهای شمالی افغانستان و همسایگان جنوبی خود است.
برخی صاحبنظران روس معتقدند که نفوذ داعش در افغانستان بخشی از نقشه آمریکا برای ایجاد ناامنی در این کشور و انتشار تروریسم به کشورهای آسیای مرکزی است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه چندی پیش در این رابطه به پرواز بالگردهای ناشناس در افغانستان و انتقال شماری از تروریست های داعشی به مکان نامعلوم اشاره و خاطرنشان کرد که این اقدام بدون اطلاع نظامیان ناتو و آمریکا نمی توانست صورت بگیرد.
«ولادیمیر سافرانکوف» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز 13 مهر ماه در همین رابطه از شورای امنیت خواست که تحریم اعضای شاخه خراسان داعش در افغانستان را در اولویت خود قرار دهد.
این دیپلمات روس با اشاره به گسترش حضور داعش در افغانستان اعلام کرده بود که افزایش تحریم‌های شورای امنیت علیه افراد و سازمان‌هایی که بخشی از شاخه داعش در افغانستان هستند و یا با آن ارتباط مستقیم دارند باید در اولویت قرار گیرد.
براساس آخرین برآورد اعلام شده از سوی روس ها، اکنون بیش از دو هزار و 500 نفر از تروریست های داعشی در مناطق شمالی افغانستان حضور دارند و به دنبال نفوذ به روسیه هستند.
بنظر می رسد این نگرانی در روس ها باعث شده که مقامات کرملین هم زمان با آمریکا به مذاکره با طالبان برای صلح با دولت قانونی افغانستان روی آورند جنبشی که حداقل در روسیه تفاوت چندانی با داعش ندارد و گروهی غیرقانونی به حساب می آید و حتی رسانه های روسیه تصاویر نمایندگان این گروه را که برای مذاکره با طرف های افغانی به مسکو سفر می کنند، نشان نمی دهند.
گفتنی است، مقام های روسیه بارها اعلام کرده اند که از مذاکرات جنبش طالبان با دولت مرکزی افغانستان استقبال می کنند.
روسها معتقدند که این مذاکرات در وهله اول برای برقراری صلح پایدار در افغانستان لازم است و به همین دلیل دولت مرکزی و طالبان باید درخصوص شاخص های برقراری صلح و رفع اختلافات با یکدیگر گفت وگو کنند.
روسها با این هدف در ماه نوامبر سال 2018 نشست دوم مسکو را برگزار کرده و در آن از جنبش طالبان نیز دعوت کردند.
در این نشست، هیات شورای عالی صلح افغانستان با نماینده جنبش طالبان گفت وگو کرد هر چند که دولت افغانستان حاضر نشد نماینده ای از دولت به این کنفرانس در مسکو اعزام کند تا مشخص شود هنوز در کابل اتفاق نظر برای پایان دادن به اختلافات با طالبان وجود ندارد.
اروپام ** 1346 *