سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حقابه ایران از رودخانه هیرمند در شورای امنیت ملی طرح می‌شود و طرف مقابل به دنبال رهاسازی حقابه ایران نیست.

خبر مهم نماینده مجلس درباره مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند | در شورای امنیت ملی طرح می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حقابه ایران از رودخانه هیرمند در شورای امنیت ملی طرح می‌شود و طرف مقابل به دنبال رهاسازی حقابه ایران نیست.

علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (شنبه ۳۱ تیرماه) کمیسیون متبوع خود گفت: دستور کار نشست امروز با حضور معاونین و کارشناسان وزارتحانه‌های نیرو، امور خارجه و مسئولین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بررسی دریافت حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند بود، که گزارش‌های در این خصوص ارائه و نمایندگان نیز سوالات خود را طرح کردند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های ارائه شده حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند بر اساس توافقنامه سال ۱۳۵۲ بین ایران و افغانستان سالانه معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: در طی سنواتی که کشور افغانستان تحت نفوذ کشورهای معاند جمهوری اسلامی ایران بوده موفق شده‌اند با ایجاد بند کمال‌خان مسیر آب را منحرف کنند به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از حق خود محروم شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی بین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیأت حاکمه افغانستان با ارسال یادداشت‌ها و برگزاری نشست‌هایی انجام شده و طرف مقابل به صورت شفاهی قول همکاری می‌دهد اما با وجود اینکه در آغاز مردادماه هستیم مقدار آب رها سازی شده به یک هزار سهم ایران از هیرمند نمی‌رسد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: گزارش‌های ارائه شده توسط وزارت نیرو و وزارت امور خارجه حاکی از این بود که هیأت حاکمه بر افغانستان به دنبال این نیست تا حق جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند را رها سازی کند، به همین دلیل مقرر شد موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح و با استفاده از اهرم‌های در اختیار در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و… بتوانیم به حق مسلم خود که موجب خروج منطقه سیستان و بلوچستان از شرایط سخت فعلی شود دست پیدا کنیم./مهر