دیدار رهبرمعظم انقلاب با ۲۰۰۰نفر ازمردم سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان‌جنوبی ابعاد گسترده‌ای در جامعه، میان قومیت‌های مذهبی و اقوام ایرانی داشت. این حضور و دیدار طیف‌های متنوع مردم دو استان مذکور شیعه و سنی با رهبر انقلاب، خط بطلانی بر ادعاهای دشمنان در راستای ایجاد یأس و تفرقه در جامعه بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دشمن از دریچه‌های مختلف به‌دنبال تخریب وحدت و همبستگی ملی برای ایجاد تفرقه و دوری قومیت‌ها و مذاهب از یکدیگر و خدشه وارد کردن به امنیت ملی است اما این دیدار ثابت کرد مشکلات اقتصادی، برخی گلایه‌مندی‌ها و تبلیغات گسترده و سوء دشمنان، توان ایجاد خلل در اراده مردم در پایبندی به اصول اصلی انقلاب را ندارد. خطه سیستان‌و‌بلوچستان و مردم مقید و دیندار این استان از دیرباز نقش ویژه و تأثیرگذاری بر امنیت و وحدت قومی و مذهبی در کشور داشته‌اند؛ چنانچه دشمن به‌دلیل همین جایگاه قومی و مذهبی، علاقه بسیاری به حضور و تأثیرگذاری بر این استان داشته است تا بلکه بتواند مردم را از نظام و انقلاب دور کند و به انسجام اجتماعی و وحدت ملی آسیب برساند؛ اقدامی که تاکنون در آن موفقیتی نداشته است. در اغتشاشات سال گذشته با وجود تلاش دست‌نشانده‌های دشمن در این استان، مردم سیستان‌و‌بلوچستان به‌دلیل تقیدهای مذهبی بالا از خطوط وحدت و امنیت ملی قصور نکردند و حاضر به همراهی با دشمن نشدند. رهبر  معظم انقلاب نیز همواره دینداری و تقید مذهبی مردم سیستان را مثال‌زدنی دانسته‌اند. ایشان در این دیدار با قدردانی از همراهی دیرینه و مستمر مردم مؤمن و علمای شیعه و اهل تسنن، مراقبت و هوشیاری را به‌ویژه در دوران تحولات بزرگ جهانی کاملا ضروری خواندند و با بیان نقشه دشمن برای تحریک نقاط بحران‌ساز، تخریب وحدت ملی و تضعیف امنیت ملی در ایران را دو هدف اساسی و جدی دشمن عنوان کردند. وحدت از منظر مقام رهبری به معنای کنار هم بودن اقوام و مذاهب مختلف و کنار گذاشتن اختلاف‌های سیاسی، مذهبی، قومی و گروهی در جایی است که پای منافع ملی در میان باشد. ایشان تأکید کردند، «اجازه ندهید دشمن وحدت ملی را به‌هم بزند.» تأکید رهبر انقلاب بر موضوع وحدت ملی و هم‌راستا با آن امنیت ملی تا جایی است، کسانی که امنیت ملی را تهدید می‌کنند، دشمن ملت می‌دانند که دانسته یا نادانسته برای دشمن کار می‌کنند.

در کلام رهبر معظم انقلاب، بیداری اجتماعی به سبب جلوگیری از بروز تفرقه میان اقوام و مذاهب ضرورت دارد و بر مبنای دیدگاه ایشان، بزرگان دینی و قومی می‌بایست تلاش کنند محور وحدت ملی باشند. تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت وحدت و جلوگیری از هر نوع تفرقه به معنای میدان ندادن به دشمن با هدف گسترش برخی اختلافات جزئی، دامن نزدن به برخی تعصبات و حمله به باورها، اعتقادات و اندیشه‌ها در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است. طبعا بر مبنای فرمایشات ایشان، نقش علما، نخبگان و جامعه دانشگاهی پررنگ تر از گذشته می‌نماید. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های دور، مهمان مردم خونگرم سیستان‌و‌بلوچستان بودند و کنار شیعه و سنی سیستانی و بلوچ علیه طاغوت زمان مبارزه کردند و حال با شناختی که از مردم مهمان‌نواز و دیندار آن خطه دارند، علمای مطرح منطقه را در کنار مردم با انقلاب همراه می‌دانند و نقش شخصیت‌های بزرگ شیعه و سنی را در راه انقلاب، وحدت، جنگ تحمیلی، امنیت ملی و امنیت مرزهای جنوب‌شرق کشور بی‌بدیل می‌دانند. آیت‌ا... خامنه‌ای در این دیدار چند مرتبه بر وحدت، امنیت ملی و حفظ همبستگی و اتحاد تأکید کردند و نقشه راه راهبردی و رفتاری برای تمام اقشار، نخبگان و شخصیت‌ها را مشخص می‌کنند و آن این‌که در هر حالتی با القای تصویر غلط از سیستان‌و‌بلوچستان، مقابله شود.

رهبر بیداردل انقلاب در ادامه تبیین نقشه راهبردی‌شان، اقشار و نخبگان را به نقشه کلان دشمن در راستای سوریه‌سازی ایران و بر‌هم زدن وحدت و امنیت ملی توجه می‌دهند و از گروه‌ها و مردم، نخبگان و فعالان فرهنگی و سیاسی می‌خواهند از هر نوع اقدام و غفلت که موجب خوشحالی یا تکمیل جدول و نقشه دشمن شود، خودداری کنند.

رهبر معظم انقلاب، وحدت ملی را به‌معنای کنار هم بودن اقوام و مذاهب به دور از اختلافات سیاسی و مذهبی دانستند، لذا کنار گذاشتن همه اختلافات مذهبی، سیاسی، گروهی و قومی را وقتی پای منافع ملی در میان است، آخرین بُعد از ابعاد نقشه راهبردی و رفتاری در مسیر وحدت، انسجام و امنیت ملی می‌دانند.

در تحلیل تأکید فراوان رهبر بر مفهوم وحدت ملی باید گفت، وحدت در ادبیات دینی و سیاسی ما بر مفهوم «وحدت اسلامی» یا «وحدت بین مذاهب» اطلاق می‌شود؛ مفهومی که در کنار واژه‌های دیگر نظیر اتحاد، همدلی، هم‌سازگاری، وفاق، جماعت و انسجام دیده می‌شود و در واقع نوعی اتحاد معنایی ایجاد می‌کند و ریشه در تاریخ صدر اسلام دارد.

تقویت عنصر وحدت یعنی تلاش در راستای حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی؛ چه این‌که امام خمینی‌(ره) و پس از ایشان، رهبر معظم انقلاب مبتنی بر سیره نبوی مسیر امنیت ملی را در سایه وحدت پیمودند و آن را یکی شدن عقاید ندانستند تا پاسخ کوردلان متعصب را که بر طبل تفرقه می‌کوبند، بدهند. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مراد ما از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست.»

​​​​​​​آیت‌ا...خامنه‌ای وحدت ملی را اصل، واجب دینی و اسلامی و نه تاکتیک و راهبرد می‌دانند و در فرمایشات خود عنوان کردند: نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت اصل اسلامى است. وحدت بین مسلمین، به صد دلیل واجب و به صد دلیل ممکن و تنها نسخه شفابخش برای علاج دردهای جهان اسلام است. روی دیگر سکه وحدت و انسجام ملی، توهین به عقاید مذهبی و آداب قومی است که یکی از عوامل اصلی در ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی شمرده می‌شود؛ چه این‌که ایشان تأکید می‌کنند: خط قرمز از نظر نظام اسلامى و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانى که نادانسته، از روى غفلت، گاهى از روى تعصب‌هاى کور و بیجا، چه سنّى و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین می‌کنند، نمی‌فهمند چه می‌کنند. بهترین وسیله براى دشمن همین‌ها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین‌ها هستند؛ این خط قرمز است.

رهبر معظم انقلاب بارها به موضوع مکر دشمنان به‌ویژه آمریکا و انگلیس در ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی پرداختند و فرمودند: «امروز میان اهل سنت و شیعه دست‌هایی در کار است برای این‌که دو فرقه را از هم جدا کند؛ همه‌ این دست‌ها را اگر جست‌و‌جو کردید، می‌رسد به مراکز جاسوسی و اطلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام.» اما آنچه اهمیت وحدت ملی را از منظر رهبری دوچندان می‌کند، این است که دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در پرتو برکت معنوی وحدت به‌دست آمده و استمرار وحدت نیز عامل پویایی و ثبات نظام است. وحدت اقوام و مذاهب، هم‌اندیشی حوزه و دانشگاه، همگرایی اقشار مختلف مردم، همدلی نیروهای مسلح و وحدت مسئولان و مردم، شاخصه‌های اصلی وفاق و اتحاد ملی در حفظ امنیت ملی است.

مهدی جاوید‌ | کارشناس مسائل سیاسی، روزنامه جام جم