حسن روحانی،رئیس جمهوری کشورمان برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حاضر شد.

رئیس جمهوری در دفاع از کابینه:وزیران باید اطمینان داشته باشند از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود/ سه وزیر زن انتخاب کرده بودم، اما به دلایلی نشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن روحانی،رئیس جمهوری کشورمان برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حاضر شد.

به گزارش مثلث آنلاین، اهم سخنان روحانی را در ادامه می‌خوانید:

* مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان همه ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین المللی ایران بود.

* انتخابات 96 علاوه بر تثبیت مردم سالاری دینی در جامعه ایران، فرصتی را فراهم کرد که مردم در میان دیدگاه های و رویکردها آگاهانه داوری کنند و به گفتمان و اهداف و برنامه های رئیس جمهور منتخب خویش رای دهند.

*حالا که ملت باردیگر مسیر اعتدال را برگزیده است من خود را به تحقق آن برنامه ها متعهد می دانم و حراست از حقوق همه مردم چه کسانی که به من رای دادند چه آنها که دیگری را برگزیدند وظیفه خود می دانم.

*برای تامین آزادی و پیشرفت از همه نخبگان و صاحبنظران ، مدیران و همه اقشار مردم در کشور دعوت می کنم.

 *نقش و شان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نقشی ویژه و تعیین کننده است.

*رئیس جمهور و نمایندگان مجلس وظیفه ای مشترک برای تحقق خواست مردم دارند که این وظیفه هم در تعیین وزرا  تجلی می یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی اقدام و عمل که باید زمینه ساز رشد و شکوفایی کشور شود.

*وزیرانی که بار مسئولیت اداره کشور را بر دوش می گیرند باید اطمینان داشته باشند که در طول مسیر خدمت از حمایت و همکاری مجلس محترم برخوردار خواهند بود.

* همان‌گونه که رهبری انقلاب بارها تاکید کردند مسائل اصلی کشور تنها با همکاری سه قوه و همه نهادهای کشور حل خواهد شد. 

*امروز برخی از چالش‌های سال 92 را پشت سر گذاشته‌ایم و آماده تدبیر برای چالش‌های پیش رو هستیم. 

*امروز کسی نمی‌تواند از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران سخن بگوید، امروز  کسی از تورم 40 درصدی و توقف رشد اقتصادی سخن نمی‌گوید. 

*امروز دولت می‌تواند سرمایه اجتماعی را به پشتوانه حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل کند.

* دولت دوازدهم بر رعایت کامل حقوق شهروندی پایبند خواهد بود.

* هدف همه اقدامات دولت معطوف به تامین منافع ملی همه ایرانیان است.

* دولت دوازدهم خواستار آزادی مردم ایران است.

* دولت دوازدهم با فساد مقابله ریشه ای خواهد کرد و همه دستگاه ها مکلف هستند که برنامه های مشخص برای مقابله با فساد و بخصوص کاهش احتمال بروز فساد را ارائه کنند.

* اینک با این واقعیت مواجه هستیم که درآمدهای بالاتر از 100 میلیارد دلار سال های نیمه دوم دهه 80 فعلا تا چندسال دیگر در دسترس نخواهد بود پس اول باید توقعات و فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از 50 میلیارد دلاری نفت تنظیم کنیم.

* نمی توانیم سرنوشت مردم را به بازار پر تلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم.

* دارایی هایمان را بجای آنکه حفظ کنیم و بر آن ها بیافزاییم مصرف کردیم و امروز بخش بزرگی از این دارایی ها در مرز هشدار قرار دارد.

* دولت دوازدهم چاره ای ندارد جز اینکه  در شیوه اداره منابع کشور تغییراتی را لحاظ کند.

*اجرای موفق اصلاحات اقتصادی منوط به حمایت مردم است.

*مردم اگر ببینند دولت صادقانه دنبال اصلاح امور است در کنار دولت خواهند بود؛ آنان مصالح خود را بر رفاه زودگذر ترجیح می‌دهند و این را با رای‌ در انتخابات نشان دادند.

*مردم از ما شفافیت و صراحت می‌خواهند.

*برنامه دولت به‌ جای افزایش در نرخ مالیات بر افزایش پوشش مالیاتی قرار خواهد گرفت.

*برنامه اقتصادی دوازدهم، تحول اقتصاد مقاومتی است؛ دست‌یابی به اقتصاد درون‌زا نیازمند غلبه بر چالش‌هایی است که کشور با آن مواجه است.

*برای دستیابی به عدالت اجتماعی نیازمند تغییر در شیوه حمایت اجتماعی خود هستیم. دولت دوازدهم برنامه خود را به تمرکز بر پوشش گروه های نیازمند و حمایت های مشروط و زماندار تغییر میدهد. در تلاشیم وضعیت معیشتی حدود ده میلیون نفر تا سال 99 بهبود پنج برابری داشته باشد و فقر مطلق ریشه کن شود.

*در زمینه اشتغال هم سیاست های فعال بازار کار را اجرا میکنیم. و با اولویت گذاری استان های محروم طرح کار ورزی را اجرا میکنیم.

*وضعیت معیشتی حدود 10 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر بهبود 5 برابر داشته باشد و انشالله فقر مطلق ریشه کن شود.

*درسیاست داخلی ایران جامعه ای گسترده و دارای تنوعات مختلف مذهبی و اجتماعی است و احترام به همه این تنوع ها از وظایف دولت است.

*وزرا و همه مدیران باید انتصاب زنان و جوانان را در سمت های معاونت و مدیرکلی وزارتخانه ها مدنظر داشته باشند.

*دولت بر توسعه نظام حزبی و تشکل های مردم نهاد اهتمام خواهد داشت .

*سیاست خارجی دولت دوازدهم تعامل گسترده با جهان و حفظ عزت و کرامت ایرانیان است در این مسیر پرونده هسته ای ایران با مذاکرات کارشناسانه و عزتمندانه و با اجماع ملی و حمایت های رهبری به سرانجام رسید و فصل تازه ای از تعاملات با جهان گشوده شد.

*فصل نوینی در سیاست خارجی ایران آغاز شد. ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها  نه تسلیم در برابر قدرت ها بلکه توافقی برد برد می داند.

*علت بهانه جویی ها و عهد شکنی های دولت جدید آمریکا توفیق ایران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود و شکست آمریکا در زیاده خواهی هاست، ایران بر تعهدات خود پایبند است و تخلفات دیگران را به جد پیگیری می کنند.

*آن ها که در تلاش برای حرف از تحریم ها هستند زندانی توهمات خود هستند.

*کسانیکه در ماه های اخیر از پاره کردن برجام سخن می گفتند اخیرا به توصیه مشاوران خود ایران را به نقض روح برجام متهم می کنند این در حالیست که گزارش های آژانس پایبندی ایران را تایید می کند.

*آمریکا در دوران ترامپ تعهدات بین المللی را نادیده می گیرد ، از توافق پاریس تا نفتا را زیر پا گذاشته است و به دنیا نشان داده است که آمریکا نه شریک خوبی است نه طرف مذاکره قابل اعتماد.

*دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه شکست خورده تهدید و تحریم دولت های گذشته اشان را پای میز مذاکره خواهد کشاند و اگر بخواهند به گذشته بر گردند بدانند که ایران در ساعت و روز به شرایط پیش از زمان مذاکرات باز خواهد گشت.

*رئیس مجلس به رئیس جمهوری یادآور شد که دو ساعت و نیم فرصت دفاع از کابینه دارد .

*رئیس جمهوری به شوخی خطاب به نمایندگان گفت که من هم 20 سال مثل شما نماینده بودم و شرایط مجلس را هنگام حضور رئیس جمهور در صحن می دانم  (اشاره روحانی به شلوغی مجلس ) .

*روحانی گفت: سرفصل های فرهنگی و محیط زیستی را می گویم و بقیه وقت را در اختیار دکتر جهانگیری می گذارم تا بعد از سخنان موافقان و مخالفان نطق کند.

*کسانی که درماه های اخیر از پاره‌کردن برجام می‌گفتند اخیرا به توصیه مشاورانشان که چنین اقدامی راباعث انزوای آمریکا درجهان می‌دانند ایران را به نقض روح برجام متهم می‌کنند،درحالیکه 7 گزارش آژانس اجرای کامل برجام توسط ایران را تاییدکرده است.

*جهان درماه های اخیر دیده آمریکا علاوه بر بدعهدی مستمر و مکرر در برجام چندین توافق جهانی دیگر را نادیده گرفته وحتی به متحدانش نشان داده شریکی خوب و طرف مذاکره قابل اعتمادی نیست.

*در چند روز اخیر صحبت ها و شایعاتی در فضای حقیقی و مجازی مطرح است که رئیس جمهور برای انتخاب وزرا از سوی جریان یا حزب خاصی تحت فشار بود هاست در حالی که تحت هیچ فشاری در خصوص تعیین وزرا نبوده ام .

*همچنین شایعاتی مبنی بر اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، به هیچ وجه درست نبوده است ومن به مانند چهار سال پیش عمل کردم .

*رهبر معظم انقلاب به عنوان بزرگ ما ، به عنوان کسی که با او 50 سال دوست هستم و به ایشان ارادت دارم معمولا با ایشان در امور مختلف شور می کنم و ایشان با محبت آنچه به صلاح کشور است را می فرمایند  امامعرفی وزرا براساس قانون اساسی انجام شده است و رئیس جمهوری وزرای خود را انتخاب کرده است .

*وزیر علوم نیز بزودی معرفی می شود ما با یک نفر صحبت کرده بودیم که در زمان ارایه لیست وزرا به مجلس ، اعلام انصراف کرد و دیگر فرصت نبود که با فرد جدیدی در آن زمان کوتاه گفت وگو کنیم .

*نمی توان در فضای مجازی را قفل زد... این قفل را روحانی باز نکرده مردم باز کرده اند و قفلی که مردم باز می کنند دوباره نمی توان قفل کرد

*برخی نظرشان درباره اینترنت مثل این است که اگر کسی در اتوبان تصادف کرد قاضی می‌تواند اتوبان را برای همیشه ببندد، خب اتوبان را ببندیم، مردم به کوره‌ها هجوم می برند و تصادفات متعدد می شود.

*برخی نظرشان درباره اینترنت مثل این است که اگر کسی در اتوبان تصادف کرد قاضی می‌تواند اتوبان را برای همیشه ببندد. برای یک تصادف در اتوبان، نمی توان اتوبان را بست.

)نمی توان فضای مجازی را بست و قفل زد / رئیس جمهور این قفل را باز نکرد؛ این قفل را مردم باز کردند.

روحانی در دفاع از علوی:

*وزارت اطلاعات در برابر با تروریزم خوب عمل کرده است .

*من از رفتار مامورین (اطلاعات) با دستگیر شدگان رضایت نداریم .

*اگر دستگاه اطلاعاتی دیگری داریم باید خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ کند چون این قانون است.

*هنوز از رفتاران ماموران وزارت اطلاعات با متهمان رضایت ندارم.

رئیس جمهور در حمایت از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

*مهمترین و بزرگ ترین وزارتخانه ما آموزش و پرورش است. هر چه در اینجا بیشتر فعالیت کنیم در آینده برداشت میکنیم. من برای وزیر آموزش و پرورش سفارت جدی میکنم. با ایشان به صورت مفصل صحبت کرده ام.

*برخی از برنامه های ما در این زمنیه این هاست: تقویت برنامه دین مداری، تقویت انسانهای خلاق و هماهنگ با نیازمندی ما ارتقای منزلت جایگاه معلمان و وضع معیشت آنها. من در یک کلام می خواهم خروجی آموزش و پرورش با دوازده سال گذشته متفاوت باشد.

*برای جامعه پیچیده آینده نیازمند دانش آموزانی هستنم که از خودشان دفاع کنند و آموزش هایشان را در زندگی خودشان به کار ببرند نه اینکه پس از پادگان از ذهنشان برود.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات:

*آقای جهرمی، متولد و پرورش یافته دوره انقلاب است.

*اولین تجربه ما آقای جهرمی پرورش یافته فضای بعد انقلاب است.آشنایی من با ایشان در شورای عالی فضای مجازی بود. همان جا بود که از تسلطو فکر او بر فضای مجازی و ارتباطات آگاه شدم.

 

*بعضی نظرشان این است اگر اتوبان تهران شمال تصادف شد و کسی زیر ماشین رفت و خانواده‌اش شکایت کرد قاضی می‌تواند اتوبان را برای همیشه ببندد. ما می‌گوییم نمیشود چنین کاری را کرد.

*به وزیر دادگستری، وزیر ارتباطات هم خطاب می‌کنم. فضای مجازی را نمی‌شود درش را قفل زد .روحانی این قفل را باز نکرده . مردم باز کرد‌اند. قفلی که مردم با اراده باز کنند نمی‌شود بست.

*فضای مجازی باید درست استفاده شود اگر اصول و قانون را مراعات نکنیم می‌تواند فضای معکوس داشته باشد. آقای جهرمی این استعداد را دارد که اینکار را انجام دهد از ایشان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را می‌خواهم.

*گفتند ساتل گذشته فضای مجازی ۱۰۰هزار شغل ایجاد کرده است، از آقای جهرمی خواستیم سالانه حدود 300 هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

*به عنوان جوانترین وزیر بعد از انفلاب آنچه من از ایشان می‌خواهم کسی که در فضای انقلاب بزرگ شده، توسعه فرهنگ و استفاده قانونمند از ظرفیت فناوری اطلاعات استفاده برای تولید اشتغال و خلق ثروت و ورود بخش خصوصی رعایت حقوق شهروندی و ایمن سازی برای فضای مجازی است.

*از آنهایی که مالیات نمی دهند باید بریم مالیات بگیریم.

شوخی روحانی با اصفهانی بودن وزرای اقتصادی

به آقای دکتر طیب نیا که گفتیم بیا وزیر بشو، گفتند در راه اصفهان است.

به آقای کرباسیان هم گه گفتیم بیا وزیر بشو؛ گفتند در راه اصفهان است.

سرنوشت وزارت اقتصاد است که وزرا در راه اصفهان هستند.

 روحانی در دفاع از ظریف:

*همه شما دکتر ظریف را به تقوا و پاکدامنی و کارشناس بودن در مسائل سیاست خارجی و پرکار بودن و صبر و حوصله می شناسید البته گاهی عصبانی هم می شود.

*این مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب صبر می خواست که ایشان توانست یک توطئه بزرگ را خنثی کند.

*ما این دست تحریم را قطع کردیم. اول برجام مسئله امنیت ملی است و به هم زدن توطئه های رذیلانه آمریکا هست.

*ما حق خود را تثبیت کردیم. منع معاملات نظامی را بر داشتیم و محدود کردیم .

*راه را برای تقویت بنیه دفاعی کشور باز کردیم بعضی این ها را فراموش کردند بحث نفت و سوییفت و این ها را هم که از اول برای آن سینه می زدند را فراموش کردند حالا می پرسند چرا فلان بانک بزرگ نمی آید سرمایه گذاری کند، بعد می گویند البته می دانم که بخش اعظم سرمایه گذارش آمریکاست خب از ابتدا تکلیف ما را معلوم کنید، اول از ما خواستید که تحریم های هسته ای را بر داریم اگر قرار است همه تحریم ها را برداریم خب اهلا و سهلا !

*آقای ظریف برای حج امسال زحمایت زیادی کشیدند.

 روحانی در دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت:

*دکتر هاشمی زحمات زیادی را برای طرح سلامت کشیدند .

*گاهی اوقات ایشان از خزانه و بودجه تلخ میشد.

*مردم ما الحمدالله راضی هستند.