اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با اکثریت آرا، با وضع تحریم‌های جدید ظاهرا غیرهسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران موافقت کرده‌اند. نکته جالب توجه در این خصوص، ‌رای اکثریت مطلق اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بوده است. در این میان حتی یک نماینده دموکرات نیز در مجلس نمایندگان با وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان مخالفت نکرده است

اقدام کنگره آمریکا نقض صریح برجام است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 اقدام اخیر کنگره ایالات‌متحده آمریکا در وضع تحریم‌های غیر‌هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟ آیا این اقدام ناقض توافق هسته‌ای است؟

 اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا نقض صریح برجام محسوب می‌شود. بر‌اساس توافق برجام وضع تحریم جدید و هر‌گونه اقدامی ‌در راستای ایجاد خلل و مزاحمت در اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای به مثابه نقض این توافق محسوب می‌شود. البته در این خصوص مباحثی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا مطرح گردید. در این تحریم جدید تحریم‌های هسته‌ای گنجانده نشده تا برجام نقض نشود اما مطابق با بندهای برجام هر تحریمی ‌که مانع استفاده ایران از منافع برجام شود، ناقض این توافقنامه خواهد بود. از این رو اقدام اخیر مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا که مسلما مانع از استفاده ایران از منافع برجام می‌شود، نقض توافق هسته‌ای است.

نکته مهم اینکه این طرح به مادر تحریم‌ها معروف است. مادر تحریم‌ها عبارتست از تجمیع تحریم‌هایی که مقامات آمریکایی با ادعای حقوق بشر،‌ حمایت از تروریسم،‌ موضوع موشکی و مقابله با اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند. این همان تجمیع تحریم‌های قبلی است که به آن شکل تبلیغاتی داده شده است. این طرح، مادر طرح‌ها نامیده می‌شود از آن جهت که اولا برای اولین بار چند کشور با هم شامل تحریم می‌شوند و در ثانی درباره ایران تمام تحریم‌های غیر‌هسته‌ای طی چند دهه گذشته تجمیع شده است.پس از انقلاب اسلامی، تحریم‌های حقوق بشری، توان موشکی و مقابله با آنچه حمایت ایران از تروریسم می‌خوانند علیه کشورمان در پیش گرفته شد که همه این تحریم‌ها در تحریم جدید تجمیع شده و در قالب یک قانون آمده است که‌ترامپ نمی‌تواند آن را لغو کند مگر آنکه اجازه کنگره را داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی در قبال اقدام اخیر مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا چه اقدامی‌صورت خواهد داد؟دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در این خصوص باید چه اقدامی‌صورت دهد؟

 در این خصوص لازم است برخورد واقع‌بینانه‌ای با مساله داشت. باید این حقیقت را درک کرد که ایالات‌متحده آمریکا عهد‌شکن و غیر قابل اطمینان است و در قبال برجام نیز به تعهدات خود پایبند نبوده و نیست. مجلس شورای اسلامی نیز در دو حوزه وارد عمل خواهد شد. نخست در حوزه مقابله به مثل با اقدامات ایالات‌متحده آمریکا و افشای اقدامات کارشکنانه این کشور در مسیر اجرایی شدن برجام و دیگری،‌ در حمایت از تقویت توان موشکی و حمایت از عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و فعالیت‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان فداکار حرم در راستای تامین امنیت کشور صورت می‌دهند. در نشست مجلس شورای اسلامی،‌ هر جایی که تحریم‌های آمریکا به آن اشاره داشته باشد تقویت خواهد شد که از جمله آنها تحریم موشکی و نیز تحریم سپاه است که مصوباتی برای تقویت و حمایت بیشتر این حوزه‌ها را خواهیم داشت.

در اینجا تاکید می‌کنم که سیاست آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید ایجاد بار روانی علیه ایران در دنیاست تا سایر کشورها مناسبات تجاری انجام ندهند؛ چون هدف آمریکا احیای تحریم‌های فرامرزی است. در اینجا برجام برای مقامات آمریکایی موضوعیت ندارد. آنچه برای مقامات آمریکایی اهمیت دارد، احیای تحریم‌هاست. بنابراین در این خصوص باید رفتار و رویکرد ایالات‌متحده آمریکا را مورد رصد هوشمندانه قرار داد. از سوی دیگر، ایالات آمریکا می‌خواهد عدم اجرای برجام را به گردن ایران بیندازد. در چنین شرایطی ما باید مراقب باشیم در زمین ایالات‌متحده آمریکا بازی نکنیم.

دلیل وضع تحریم‌های جدید از سوی ایالات‌‌متحده آمریکا علیه کشورمان چیست؟ آیا در این خصوص‌ترامپ اهداف خاصی را دنبال می‌کند؟

 یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کنند آن است تا به همپیمانان منطقه‌ای خود که قراردادهای 500 میلیارد دلاری با این کشور بسته‌اند اطمینان دهند که هنوز در کنار آنها هستند. اخیرا دونالد ‌ترامپ اعلام کرده است اگر اوضاع دست من بود همان شش ماه قبل اعلام می‌کردم که ایران پایبند برجام نیست! ‌ترامپ کمیته‌ای در این خصوص تشکیل داده تا پایبند نبودن ایران به برجام را نشان داده و برجام را متوقف کنند. این در حالی است که دولتمردان آمریکا نیز می‌دانند که اگر پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار ندهند، باید در برابر سازمان بین‌المللی چون آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار بگیرند که از آغاز اجرای برجام تاکنون در هفت بیانیه بر این موضع تاکید کرده که ایران به اجرای مفاد برجام پایبند بوده است. دبیرکل سازمان ملل متحد هم بر‌اساس گزارش‌هایی که در اختیار داشته، بارها اعلام کرده که ایران پایبند برجام است. از این رو اعلام عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای، با تایید نهادهای بین‌المللی رو به رو نمی‌شود.

در مورد توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 نکته‌ای دیگر وجود دارد که لازم است به آن اشاره شود. اینکه برجام قابل تغییر نیست، یک توافق نوشته و امضا شده است. تغییر یک جانبه ندارد مگر اینکه یک کشوری بیاید و ازآن یکطرفه خارج شود. این قاعده در خصوص ایالات‌متحده آمریکا نیز صدق می‌کند. توافق هسته‌‌ای، توافقی میان ایران و اعضای 1+5 است که به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده و قطعنامه 2231 نیز متعاقب آن صادر شده است. این توافق هسته‌ای، غیر‌قابل تغییر است.