اصلاح‌طلبان بعد از معرفی وزرای پیشنهادی دیگر همچون گذشته صریح و آشکار اعلام‌نظر نمی‌کنند. بیشتر به نظر می‌رسد می‌خواهند در صحنه عمل و در روز اخذ رای اعتماد، عزم و اراده خود را نشان دهند. شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس می‌گوید: «آقای روحانی باید در چینش کابینه خواست و نظر 24 میلیون نفری را که به او رای دادند در نظر می‌گرفت.»

کرباسیان فرد موفقی بوده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آقای روحانی وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، آیا وقتی اسامی ‌را مشاهده کردید انتظارات شما تأمین بود؟

   بله، درباره اکثریت کسانی که معرفی شدند می‌توان این طور گفت اما داریم بررسی می‌کنیم.

صحبت‌های مختلفی مطرح می‌شود، برخی نمایندگان می‌گویند انتظار داشتند تیم اقتصادی قوی‌تری برای دولت آینده معرفی شود اما آنچه مشاهده کردیم در بهترین حالت همسطح تیم اقتصادی دولت گذشته است، نظر شما چیست؟

   ما در حال بررسی هستیم و هفته آینده نیز فراکسیون امید تشکیل جلسه خواهد داد و وقتی به جمع‌بندی رسید بهتر و مصداقی‌تر می‌توان صحبت کرد اما به شخصه معتقدم آقای کرباسیان برای هدایت وزارت اقتصاد و دارایی فرد مناسبی است و بد نیست. آقای شریعتمداری نیز که برای تصدی وزارت صنعت، معدن، تجارت معرفی شد، ان‌شاءالله که رای اعتماد نیز می‌گیرد. اما به‌عنوان عضو فراکسیون مناطق ترک‌نشین و آذری‌زبانان انتظار داریم آقای روحانی، وزیر علوم را از بین آذربایجانی‌ها معرفی کند.

به نظر شما آقای طیب‌نیا برای اداره وزارت اقتصاد و دارایی قوی‌تر بود یا آقای کرباسیان گزینه مناسب‌تری است؟

   بالاخره بستگی به عملکرد دارد. آقای کرباسیان در مسئولیت‌های مختلف مدیریتی که بوده موفق ظاهر شده است. البته قانون برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس رسید و هر کس وزیر اقتصاد و دارایی شود باید مطابق قانون برنامه عمل کند. به نظرم کسی که مدیریت و پیگیری قوی داشته باشد می‌تواند در ادای مسئولیتی که به او سپرده می‌شود موفق ظاهر شود.

چرا آقای طیب‌نیا از دولت رفت، برخی می‌گویند دیدگاه‌های او با آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی هماهنگی نداشت و در نهایت رئیس‌جمهور تصمیم گرفت آقای طیب‌نیا را کنار بگذارد تا همسویی بیشتری در بین اعضای کابینه به وجود آید، نظر شما چیست؟

   درباره ریز قضایا ورودی نکردم و از خودشان نیز موضوع را نپرسیدم.

آیا انتخاب آقای شریعتمداری به جای آقای نعمت زاده انتخاب درستی بود؟

   آقای نعمت زاده وزیر قوی‌ای بود چون قاطع تصمیم می‌گرفت و عمل می‌کرد، ولی خیلی‌ها به سن و سال او ایراد می‌گرفتند و معتقد بودند نباید دیگر در کابینه باشد. ان‌شاءالله آقای نعمت‌زاده در جای دیگر به کشور خدمت خواهد کرد. آقای شریعتمداری را هم از زمانی که وزیر بازرگانی دولت آقای خاتمی بود می‌شناسم. معتقدم او در کارش موفق می‌شود.

انتخاب آقای ‌بیطرف برای وزارت نیرو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

   به نظرم انتخاب آقای ‌بیطرف برای وزارت نیرو هم مناسب انجام شد.

آقای شریعتمداری جزو وزرای اعتدالی به حساب می‌آید یا وزرای اصلاح‌طلب؟

   او اعتدالی متمایل به جریان اصلاح‌طلب است.

حرف و حدیث درباره آقای جهرمی‌وزیر پیشنهادی ارتباطات زیاد است و جمعی از نمایندگان معتقدند به احتمال قریب به یقین او از مجلس رای اعتماد نمی‌گیرد، آیا همین طور است؟

   من از رای و نگاه دیگر نمایندگان خبر ندارم ولی من خودم از نزدیک آقای جهرمی‌را دیدم، جوانی است که می‌شود نمایندگان به او رای اعتماد بدهند.

تعابیر متنوعی در توصیف دولت دوازهم مطرح می‌شود، برخی دولت دوم آقای روحانی را فراجناحی می‌خوانند و برخی نیز آن را ائتلافی توصیف می‌کنند، نظر شما چیست؟

   نمی‌توان از این تعابیر استفاده کرد چون جناح زیاد مطرح نیست. در بین وزرای پیشنهادی برخی اصلاح‌طلب و برخی اصولگرا هستند در واقع بیشتر وزرا رویکرد اعتدالی دارند. بالاخره آقای روحانی باید 24 میلیون رایی که پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان به او دادند را مدنظر داشته باشد.

وقتی شما لیست 17 نفره وزرای پیشنهادی را مشاهده کردید آیا صدای این 24 میلیون نفر را شنیدید؟

   بله تا حدودی هست.

اینکه می‌گویند حزب اعتدال و توسعه خیلی در انتخاب وزرای پیشنهادی اعمال نفوذ کرده صحت دارد؟

   خیر، وزرای پیشنهادی اصولگرای معتدل و اصلاح‌طلب اعتدالی هستند.

به نظر شما مجلس چه برخوردی با لیست وزرای پیشنهادی انجام خواهد داد؟ آیا همه آنها رای اعتماد می‌گیرند؟

   من که نمی‌توانم از جانب کل مجلس نظر بدهم چون بررسی کارنامه و سوابق وزرای پیشنهادی تازه شروع شده است تا چند روز آینده مشخص می‌شود مجلس به چه کسی رای اعتماد می‌دهد و به چه کسی رای اعتماد نمی‌دهد.

قبل از اعلام اسامی‌ وزرای پیشنهادی، برخی اصلاح‌طلبان معرفی رحمانی فضلی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشور را خط قرمز معرفی می‌کردند. نظر فراکسیون امید چیست؟

   هنوز جمع‌بندی نکردیم.

اینکه اصلاح‌طلبان انتظار داشتند یک وزیر از اردوگاه سیاسی آنها برای تصدی سکان وزارت کشور معرفی شود انتظار بجایی بود؟

   به این صورت که هیچ گاه ما مطرح نکردیم. همیشه به رئیس‌جمهور توصیه داشتیم هوای 24 میلیونی را که به او رای دادند در معرفی اعضای کابینه داشته باشد.

پس چرا اصلاح‌طلبان در کل ناراحت هستند و اعلام نگرانی می‌کنند؟

   فعلا که فراکسیون امید اظهارنظر رسمی نکرده است. برخی ممکن است حرف‌های شخصی خود را بزنند. همان‌طور که گفتم قرار است در چند روز آینده جمع‌بندی نظرات را در فراکسیون امید داشته باشیم و بعد سخنگوی فراکسیون نظر نهایی مجموعه ما را اعلام می‌کند.

بیشتر اصلاح‌طلبان خارج از مجلس اظهار دغدغه و نگرانی می‌کردند. البته خود آقای عارف و آقای تابش نیز چنین موضعی را اتخاذ کردند.

   خواسته ما این بود که از خانم‌ها نیز یک وزیر در کابینه باشد اما عملی نشد. حالا باید دید مجلس چه نظری می‌دهد. انشاءالله که درست شود.

آیا امکان دارد در روزهای آینده قبل از جلسه رای اعتماد آقای روحانی نظرش را درباره بعضی وزرای پیشنهادی تغییر دهد؟

   خیر، البته آقای رئیس‌جمهور اختیار دارد و می‌تواند این کار را انجام دهد اما تاکنون صحبت این چنینی نشده است.

اینکه در اواسط دولت دوم خود آقای روحانی بخواهد تغییراتی در کابینه بدهد چطور؟

   اول باید بگذاریم وزرایی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند کار کنند. از حالا که نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. مسلما نمایندگان مجلس از بُعد نظارتی رصد می‌کنند. اگر وزیری خوب کار نکند تعارف ندارند و با او برخورد می‌کنند.

برخی وزرای پیشنهادی جدید نسبت به دولت یازدهم را به سه گروه اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی تقسیم می‌کنند و می‌گویند آقایان ‌بیطرف و کرباسیان گرایش اصلاح‌طلبی، آقای عباس صالحی گرایش اصولگرایی و آقایان شریعتمداری و جهرمی ‌گرایش اعتدالی دارند، آیا این تقسیم‌بندی درست است؟

   خیر، زیاد به نظر من درست نیست.

درباره معرفی دوباره آقای رحمانی‌فضلی برای وزارت کشور انتقادهای زیادی مطرح شد، آیا آقای لاریجانی به او کمک می‌کند که حتما از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد؟

   من از آقای لاریجانی نپرسیدم که این کار را انجام می‌دهد یا خیر. بالاخره آقای رحمانی‌فضلی را منتسب به آقای لاریجانی می‌دانند. آقای لاریجانی رئیس مجلس است و نمایندگان نیز برای خودشان استقلال رای دارند. شاید آقای لاریجانی توصیه‌ای درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انجام دهد اما نمی‌تواند به نمایندگان بگوید به فلان وزیر رای اعتماد بدهید یا ندهند.

در مجموع وضعیت آقای رحمانی‌فضلی در مجلس چگونه است، آیا خیالش از گرفتن رای اعتماد راحت است یا آنکه لب مرز قرار دارد؟

   هنوز نمی‌توانم نظر قطعی بدهم، چون فراکسیون امید به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.