حسن رسولی از اعضای شورای شهر پنجم می‌گوید: «عارضه قلبی محمدعلی نجفی برطرف شده است و ملاک انتخابش نیز به‌عنوان شهردار تهران اعمال نفوذ کارگزاران یا دولت روحانی نبود بلکه ملاک، سابقه و تجربه غنی مدیریتی او در سطح کلان کشوری بود

کارگزاران اعمال نفوذ نکرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از اول شهریور یعنی چند روز آینده، پنجمین دوره شورای شهر اسلامی تهران کار خود را آغاز می‌کند، چقدر از برنامه‌هایی که برای شورای پنجم در نظر داشتید تا اینجای کار جامه عمل پوشانده شده است؟

   به نظرم چه از منظر یک شهروند اصلاح‌طلب ر‌ای داده به 21 نفر و چه به‌عنوان یکی از منتخبین شورای پنجم که افتخار اعلام اعتماد شهروندان عزیز تهرانی را کسب کرده‌ام، هر چند تا به امروز هنوز با توجه به طولانی بودن دوره انتقال و بازه زمانی گذار، به‌طور رسمی کار شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش آغاز نشده است اما ظرف نزدیک به سه ماه گذشته، مجموعه 21 نفره منتخبین مردم، ‌بی‌وقفه با هدف کسب آمادگی لازم به منظور ایفای وظایف وکالتی محوله توسط مردم شریف تهران فعالیت خود را آغاز کردند و تا الان قریب به 30 جلسه رسمی به معنای حضور همه اعضا برگزار شد. ما منتخبان شورای شهر پنجم تهران اطلاعات پایه و اولیه مورد نیاز را برای دریافت تصویر از حوزه مدیریت شهری اعم از شورای اسلامی شهر و شهرداری دریافت و جمع‌بندی کرده‌ایم. برای انجام مهمترین ماموریت و وظیفه که انتخاب شهردار آینده پایتخت است، طی جلسات گوناگون متاثر از گفتمان و راهبردهای جامعه اصلاح‌طلبان که توسط شورای عالی اصلاح‌طلبان تدوین گردیده بود، 14 ویژگی و شاخص را برای انتخاب شهردار آینده به بحث گذاشتیم و به صورت تواقفی آن ویژگی‌ها را نهایی کردیم. علاوه بر این معیارها و شاخصهای مربوط به شرایط احراز شهردار آینده تهران، فرآیندی را پس از انجام بررسی‌های کارشناسی مطرح و نهایی کردیم که چگونه از چه نقطه‌ای مساله انتخاب شهردار مبتنی بر این معیارها آغاز شود و طبق قانون شورای اسلامی شهرها و روستاهای کشور و آیین‌نامه مربوطه چه مسیری را باید طی کند تا به نقطه پایانی برسد. این فرآیندها نهایی شد و در مرحله چهارم که مقطع تطبیق مصادیق مورد نظر شورای 21 نفره دوره پنجم شهر است، نامزدهایی را به صورت اجماعی معرفی کردیم و به‌طور مشخص هر کدام از نمایندگان مردم در شورای آینده، می‌توانستند سه نفر را که از نظر آنان حائز شرایط احراز بودند و قابلیت‌های لازم را مطابق با ویژگی‌های تدوینی دارند به‌عنوان لیست اولیه کاندیدا اعلام کنند. با توجه به همپوشانی‌هایی که در بین این جمع 21 نفره یکدست وجود داشت، به یک لیست بلند 21 نفره رسیدیم و براساس فرآیند توافق شده از بین این 21 نفر در مرحله بعد به 7 نفر رسیدیم. دو نفر از این دوستان به دولت پیوستند و از گردونه خارج شدند و از 5 نفر باقیمانده در آخرین مراحل غربالگری، آقای دکتر افشانی استاندار محترم فعلی فارس انصراف داد و 4 نفر باقیمانده از 7 نفر، هفته گذشته طی دو روز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه صبح و بعدازظهر برنامه‌های خودشان را مطابق با اسناد بالادستی و انتظاراتی که شورای شهر آینده تهران، ری و تجریش از آنان داشت، ارائه کردند. ما مهمترین جلسات استماع را طی این دو روز صبح و بعدازظهر داشتیم که به صورت شفاف همه مذاکرات از طریق فضای مجازی به سمع و نظر مردم شریف تهران رسید و در نهایت قرارگذاشته بودیم که شهردار آینده تهران از بین مدیران پاکدست، اصلاح‌طلب، مجرب و ملی به صورت اجماعی انتخاب شود.

 در آخرین مراحل سرکار خانم دکتر کولایی، آقای دکتر مهرعلیزاده، جناب آقای مهندس نجفی و مهندس مرعشی برنامه‌های بسیار دقیق و کاربردی ارائه کردند، سپس با لحاظ کردن تحقق راهبرد اجماعی و کمک به انسجام شورا که این مهم با پرهیز از برقراری رقابت بین آنان بیشتر میسر می‌شد، شرایطی فراهم کردند که جناب آقای دکتر نجفی از مدیران اصلاح‌طلب، مجرب، پاکدست و شناخته‌شده سطح ملی کشور با 21 رای کامل را به‌عنوان شهردار آینده تهران کسب کرد. الان طی این روزها علاوه بر اینکه در جزئیات با شهردار منتخب‌مان گفت‌وگو می‌کنیم، طی روزهای آینده و قبل از آغاز به کار رسمی شورای شهر، وارد مرحله پنجم کار خواهیم شد که آن هم تصمیم‌گیری در مورد ارکان شورا است. یعنی انتخاب رئیس، نایب رئیس، خزانه‌دار، سخنگو، روسای کمیسیون‌ها و سایر ارکانی که تشکیل‌دهنده ساختار شورا هستند. بدون تعصب باید بگویم که طی قریب به سه ماه گذشته، حتی در یک مورد ما در این جمع متکثر از لحاظ نسلی، سنی و جنسی با نقطه‌نظرات متفاوت کارشناسی، به کوچکترین چالش و تنشی بر‌نخوردیم. من با شناختی که از سایر دوستان کسب کردم، یقین دارم که همه این 20 نفر بهتر از بنده به حساسیت نقش و جایگاه شورای دوره پنجم که پس از 14 سال مجددا به دست اصلاح‌طلبان افتاده است، واقف هستند و اهتمام جدی دارند و داریم که در عین حفظ این انسجام و همبستگی، در ابعاد سیاسی که لازمه پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبان برعهده مدیریت شهری است در سایر مسائل و موضوعات در ارائه نقطه نظرات متنوع کارشناسی و زمینه‌سازی برای تضارب هر چه بیشتر آرا و افکار مبتنی بر خرد جمعی با ملاک قرار دادن گفتمان اصلاحات و اخلاق اصلاح‌طلبانه ان شاءالله تلاش کنیم که انتظارات و مطالبات رای‌دهندگان به این 21 نفر را برآورده سازیم. بنابراین بر‌اساس این ارزیابی که بدان اشاره کردم، عملکرد این دوره گذار را به‌خصوص در انتخاب آقای شهردار مثبت ارزیابی می‌کنم و کاملا خوشبین و امیدوار هستم که با استعانت از عنایات حق تعالی و جلب همکاری همه ارکان نظام و گروه‌ها و همه مراجع و نهادهایی که در قانونگذاری و اداره پایتخت مستقیم و غیرمستقیم ذینفع هستند با تعامل مثبت، صادقانه و کارآمد ان شاءالله مدد کنیم تا بتوانیم این رسالت سنگینی را که شهروندان عزیز پایتخت بر دوش ما 21 نفر گذاشته‌اند به نحو مطلوبی به سرمنزل مقصود برسانیم.

آقای نجفی که به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، یکسری انتقادها متوجه اعضای شورای شهر آینده و خود آقای نجفی شد. عمده این انتقاد آن بود که او وقتی در دولت گذشته به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان گردشگری و صنایع دستی منصوب شد، بعد از چند ماه‌ به دلیل عارضه قلبی اعلام استعفا کرد. الان سوال اینجاست که باتوجه به حجم کار زیادی که در شهرداری تهران هست و خود اصلاح‌طلبان اشاره کردند که باید کارهای زیادی در حوزه مدیریت شهری انجام شود، چطور آقای نجفی برای این مسئولیت انتخاب شد؟

   به نکته بسیار مهمی‌اشاره کردید. در ملاقاتی که به نمایندگی از شورای دوره پنجم، من و آقای دکتر مسجدجامعی خدمت آقای نجفی قبل از هر نوع تصمیم‌گیری داشتیم، همین سوال را از ایشان کردیم و پاسخ او این بود که براساس نظریه پزشک معالج‌ خوشبختانه آن عارضه قلبی کاملا برطرف شده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد. حتی در جلسه صبح چهارشنبه هفته قبل مربوط به استماع برنامه‌های ایشان، از باب محکم‌کاری باز همین سوال در منظر و ماوای عمومی و در جمع 21 نفره از آقای نجفی پرسیده شد که باز پاسخ مثبت داد و من به شوخی خدمت او عرض کردم که کار شهرداری کار بسیار سنگینی است و ما از شما می‌خواهیم که قول بدهید این دفعه شما به پزشک محترمتان توصیه بفرمایید که از آن توصیه‌های سال 93 که منجر به جداشدن‌تان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد، نکنند و ایشان این قول را به ما داد. مضاف‌ بر اینکه قول دیگری هم که از آقای دکتر نجفی و از سه بزرگوار دیگری که نامزدهای ما بودند، گرفتیم این بود که طی دوره 14 ساله قهر دولت با مدیریت شهری مردم شریف تهران در حد وثیقی متضرر شده‌اند و شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش برای دوره پنجم به‌دنبال انتخاب شهرداری است که فقط به شهرداری بیندیشد و باز تعبیری که به‌کار برده شد این بود که شهردار اصلاح‌طلب و پاکدست آینده تهران به تداوم این گزاره سیاسی که راه رسیدن به پاستور از بهشت می‌گذرد، پایان دهد که ایشان هم رسما اعلام کرد که هیچگونه قصدی برای کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

 نکته دیگر در این مورد همین موضوعی است که شما بدان اشاره کردید. دولت چقدر در انتخاب آقای نجفی به‌عنوان شهردار نقش داشت و تاثیرگذار بود و چقدر این مهم بود که ایشان نقطه وصل دولت و مدیریت شهری تهران باشد؟

   ما به صورت مستقیم در این مورد وارد گفت‌وگو با دولت نشدیم. ولی همانطور که گفتم غرض ما از انتخاب یک چهره و شخصیتی مثل آقای دکتر نجفی این بود که نه تنها با دولت هماهنگ باشد بلکه بتواند با رفت و آمد آسان در تمامی‌کریدورهای تصمیم‌گیری ساختار جمهوری اسلامی ایران، هم از دستاوردهای تعاملی این ارتباطات استفاده کند و هم اینکه از ایجاد فاصله بین حوزه مدیریت شهری و دولت جلوگیری کند و امیدوار هستیم و این قول را به مردم داده‌ایم که ان شاءالله آقای دکتر نجفی باتوجه به سوابق منتج و طولانی که در مدیریت کشور دارد، چون از سال 60 عضو باشگاه مدیران ارشد و وزرای جمهوری اسلامی ایران بود، بلافاصله پس از شروع کار شورای اسلامی شهر تهران همانند دوره اصلاحات و با قصد و نیت هم‌افزایی و حداکثرسازی هماهنگی با دولت، کرسی شهرداری تهران را مجددا در دولت دوازدهم به‌دست بیاورد و در جلسات دولت شرکت کند.

 ظاهرا حزب کارگزاران در اینکه اعضای شورای شهر پنجم به سمت انتخاب آقای نجفی بروند، نقش کلیدی داشت. واقعا فعالیت حزبی و تشکل سیاسی چقدر در اینکه اعضا به این نتیجه برسند، موثر بود؟

   به نظرم آنچه که در فضای رسانه‌ای و در محافل سیاسی جریان دارد، ضمن اینکه قابل احترام است و بالاخره انتخاب شهردار برای پایتخت یک تصمیم بسیار مهم سیاسی بوده و حق تحلیلگران و احزاب و گروه‌ها هست که متناسب با تشخیص خودشان به این مورد بپردازند ولی من هم به‌عنوان یک فعال سیاسی و هم عضو شورا، براساس آنچه که شاهد و ناظر بودم، واقعا ما 21 نفر صرفنظر از اینکه کدام یک از ما به یکی از احزاب سیاسی نزدیکی بیشتری داریم، خودمان جمع 21 نفره پیوسته‌ای داریم. من شخصا آقای دکتر نجفی را عضو حزب کارگزاران نمی‌دانم. او جزو موسسین کارگزاران بود اما به‌طور مشخص از سال 88 به این طرف در هیچ‌کدام از کنگره‌ها و ارکان حزب کارگزاران شرکت نداشت. ما بیشتر آقای دکتر نجفی را به لحاظ بهره‌مندی از مدیریت‌های کلان و تجارب ارزنده ملی برگزیدیم. او شش سال وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود. ریاست سازمان امور و برنامه بودجه را بر عهده داشت و جزو وزرای نسل اول انقلاب است و این قابلیت‌ها نقش اول را در کسب رای 21 نفره اعضای شورای شهر پنجم داشت تا سایر وابستگی‌ها.