دولت ترامپ تحریم های شدید مالی علیه ونزوئلا اعمال کرده که گرچه این راهبرد، در ظاهر عقب نشینی از گزینه نظامی در کاراکاس است اما آشکارا اقتصاد این کشور آمریکای لاتین را هدف قرار داده است تا ضربات شدیدتری بر پیکره آن وارد کند.

 شدیدترین تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: دور جدید تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا، شدیدترین تحریم ها علیه این کشور بوده است. براساس این تحریم ها، موسسات مالی آمریکایی از انجام هرگونه همکاری و تجارت مالی با دولت ونزوئلا و شرکت ملی نفت این کشور منع می شوند. این تحریم ها همچنین بخش هایی از جمله امور وام، اوراق قرضه و اوراق بهاداری را که دولت کاراکاس در آنها نقش داشته، هدف قرار می دهد.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، آسوشیتدپرس عنوان می کند: مقامات آمریکایی امیدوارند با اعمال فشارهای بیشتر علیه دولت مادورو، حامیان باقی مانده از دولت کاراکاس دیگر از این دولت حمایت نکنند. این تحریم ها بدست آوردن فاینانس مورد نظر دولت کاراکاس برای اداره امور را سخت تر و پرهزینه تر می کند. این تحریم ها همچنین ممکن منجر به این شود که دولت ونزوئلا نتواند بدهی های خارجی زیاد خود را پرداخت کند و ممکن است از روسیه و چین برای جبران فاینانس مورد نظرش کمک بگیرد.

این رسانه آمریکایی می افزاید: تحت این تحریم ها انتظار نمی رود مساله صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا بطور مستقیم تحت تاثیر قرار گیرد اما تحریم های جدید به طور غیرمستقیم بر روند تولید نفت ونزوئلا که پیشتر در پایین ترین سطح خود طی دو دهه گذشته قرار داشت، تاثیر منفی خواهد گذاشت. ارائه دهندگان خارجی خدمات صنعت نفت به ونزوئلا که همچنان در این کشور فعال هستند، ممکن است به این نتیجه برسند که خطرات مالی و اعتباری همکاری با دولت نیکلاس مادورو بسیار زیاد شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ادامه می دهد: این اولین بار است که آمریکا آشکارا اقتصاد ونزوئلا را به طور کامل هدف قرار می دهد در حالی که هنوز مشخص نیست این تحریم ها چه زمانی در خیابان ها و در میان عموم مردم احساس شوند. در حالی که 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده که هدف تحریم های جدید این نیست که رنج و سختی های مردم ونزوئلا بیشتر شود اما با توجه به اینکه اقتصاد این کشور پیشتر با مشکلات زیادی از جمله تورم بسیار زیاد و رکود عمیق مواجه بوده، تاثیر این تحریم ها دیر یا زود بر مردم عادی ونزوئلا مشاهده خواهد شد.

پایگاه تحلیلی' ونزوئلا انالیسیس' نیز در گزارشی به تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر مردم عادی ونزوئلا اشاره کرده و نوشته است: تاثیر اصلی تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا، مردم فقیر این کشور خواهند بود. نتیجه تحریم ها در عراق طی دوران حکومت صدام شوکه کننده بود. پنج سال پس از اعمال تحریم ها علیه عراق، کارمندان امور بشردوستانه سازمان ملل به این موضوع پی بردند که عراق ثروتمند و تولیدکننده نفت با قحطی روبرو شده است. هدف این تحریم ها فشار آوردن به حکومت صدام بود اما در حقیقت بیشتر فقیرترین شهروندان عراقی بیشتر تاثیر این تحریم ها را احساس کردند. براساس یک تحقیق عمومی، مشخص شده بود که حدود یک سوم از کودکان پایین تر از 10 سال در بغداد با کمبود رشد جسمانی مواجه شده اند و 12 درصد نیز به دلیل سوءتغذیه شدید به توجهات پرشکی فوری نیاز دارند.

مادلین آلبرایت سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل که بعدها وزیر امور خارجه این کشور شد، در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر منفی تحریم ها علیه عراق بر مردم عادی و همچنین گزارش جان باختن دردناک 567 هزار کودک عراقی به دلیل کمبود مواد غذایی فقط به گفتن جمله 'ارزشش را داشت' بسنده کرد.

پایگاه تحلیلی' ونزوئلا انالیسیس' می نویسد: حال می توان شرایط عراق پس از تحریم را با شرایط فعلی ونزوئلا مقایسه کرد. آمریکایی که با وعده ایجاد دمکراسی و آزادی حکومت آن زمان عراق را با تحریم تحت فشار قرار داد اما این تحریم ها بیشتر بر مردم این کشور تاثیر گذاشت؛ اکنون ونزوئلا را هدف قرار داده و به بهانه ایجاد دمکراسی در این کشور آمریکای لاتین، تحریم های شدید اقتصادی را اعمال کرده است. تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا این ظرفیت را دارد تا ضربه مهلکی به ونزوئلا بزند. باید به این مساله اشاره شود که تحریم های اقتصادی مشابه آمریکا علیه دیگر کشورهای جهان تاکنون بهای انسانی به همراه داشته است که مردم ونزوئلا نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قطعا فقیرترین ها در ونزوئلا خواهند بود که بهای این تحریم ها را احساس خواهند کرد

خبرگزاری پرنسالاتینا کوبا نیز گزارش داده است: 'علی رودریگز' سفیر ونزوئلا در هاوانا با محکوم کردن اقدام جدید آمریکا علیه کشورش گفت که هدف واشنگتن سرنگونی دولت نیکلاس مادورو است.

وی گفته است: مسیر ما مشخص است و ما در برابر هیچ فشاری از سوی کاخ سفید تسلیم نخواهیم شد.

در همین حال ' رامون کوینتانا' سفیر بولیوی در کوبا علیه سیاست های آمریکا عنوان کرده است: آمریکا وقتش را در مورد نظارت بر دمکراسی در این بخش از جهان تلف می کند. در آمریکا به نیازهای اقلیت ها آن چنان که باید اهمیت داده نمی شود. هر چه قدر چالشی که ونزوئلا با آن روبرو است، بزرگتر باشد به همان میزان عظمت مردم ونزوئلا نیز بزرگتر می شود.

پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز نیز در گزارشی عنوان کرده است: تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا احتمالا بحرانی در ونزوئلا را تشدید خواهد کرد. این در حالی است که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا نیز پیشتر این مساله را پیش بینی کرده بود. مادورو چند روز پیش در جمع رسانه های خارجی گفته بود که این تدابیر اقتصادی امریکا شرایط اقتصادی ونزوئلا را بدتر خواهد کرد.

اما 'دیوید اسمیلده' یک جامعه شناس در دانشگاه تولان آمریکا که دهه هاست در مورد ونزوئلا تحقیقات انجام می دهد، معتقد است: این تحریم های فراگیر که دست دولت کاراکاس را از پول دور می کند و به مردم عادی نیز آسیب می رساند، احتمالا جایگاه مادورو را در کوتاه مدت تقویت خواهد کرد.

وی می افزاید: این تحریم ها می تواند موضع گیری مادورو را مبنی بر اینکه ونزوئلا هدف یک جنگ اقتصادی قرار گرفته، تایید کند. مادورو پیشتر با چالش مقابله با کمبود کالاهای اساسی، تورم بسیار زیاد و پایین ترین سطح تولید نفت این کشور روبرو بوده است. هر گونه تحریم اقتصادی جددید هرچند ملایم، خطرات جدیدی به همراه خواهد داشت.