رئیس پلیس آگاهی ضمن بیان اینکه پرونده جهانگیری در این پلیس نیست گفته امکان دارد به این شعبه ارجاع شود

ابهام در پرونده مهدی جهانگیری: چرا نام پلیس آگاهی به میان آمد؟ / رییس پلیس آگاهی: پرونده مهدی جهانگیری در «آگاهی» نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس پلیس آگاهی ناجا اعلام کرد که پرونده برادر معاون اول رییس جمهور در پلیس آگاهی ناجا نیست.

به گزارش مثلث آنلاین دو شب قبل خبرهایی از دستگیری مهدی جهانگیری برادر معاون اول دولت و مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی منتشر شد. از آن روز تا حالا جهانگیری دوباره نسبت به این مساله واکنش نشان داده و اظهارامیدواری کرده که این موضوع «سیاسی» نباشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که امروز خبرنگاران به سراغ رئیس پلیس آگاهی رفتند و از وی درباره مهدی جهانگیری سئوال کردند؟

 

 سردار محمدرضا مقیمی هم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه آیا پلیس آگاهی در پرونده اخیر که منجر به دستگیری مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رییس جمهور شده حضور داشته یا خیر؟ گفت: تا بدین لحظه پرونده این فرد در آگاهی نبوده است.

اما در عین حال او اظهارنظر می‌کند: البته ممکن است پرونده‌ای در ادامه رسیدگی به پلیس آگاهی ارجاع شده و مثلا الان که می‌گویم این پرونده در آگاهی نیست اما عصر امروز رسیدگی به آن به ما ارجاع شود اما در حال حاضر این پرونده در دست ما نیست و پلیس آگاهی در آن نقشی نداشته است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور روز گذشته در واکنش به دستگیری برادرش در صفحه شخصی‌اش نوشت که امیدوار است این موضوع سیاسی نباشد و در عین حال تاکید کرد که برادرش هیچ عنوان دولتی نداشته و امیدوار است برابر قانون با وی برخورد شود.

پلیس آگاهی یکی از ضابطان قوه قضائیه است که وظایف آن به این شرح است:

  • مبارزه با قاچاق، کشف جرایم، بازرسی و تحقیق، حفظ آثار و دلایل جرم، دستگیری متهمین و مجرمین و ممانعت از فرار و اختفاء آنها، انجام امور مربوط به تشخیص هویت و کشف علمی جرایم با انجام اقداماتی نظیر تهیه و اجرای طرح‌ها و دستورالعملهای مربوط به کشف علمی جرایم
  • شناسایی و تعقیب مجرمین از طریق جمع‌آوری آثار و مدارک جرم و انجام آزمایشها بر روی آثار و مدارک به دست آمده
  • مطالعه و تحقیق درباره علل ارتکاب جرم
  • شناخت و کشف جرایم با به کارگیری مدارک به دست آمده، نظارت بر اجرای آنها
  • تجزیه و تحلیل جرایم و فعالیتهای واحدهای آگاه

تاکنون درباره علت دستگیری مهدی جهانگیری نیز توضیحی داده نشده است. ضابط قضایی آن نیز مشخص نیست. با این حال رفتن به سراغ پلیس آگاهی و همچنین موضع‌گیری رئیس پلیس آگاهی در این رابطه که گفته امکان دارد این پرونده تا عصر به این دائره ارجاع داده شود قابل تامل است.