تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داد؛ «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه با هدف اعلام موضع واشنگتن در خصوص برجام با برخی همتایان خود از دیگر کشورهای طرف این توافق تماس تلفنی برقرار کرد.

گفت وگوی تلفنی تیلرسون با همتایان خود در خصوص برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

  سخنرانی ترامپ در این رابطه برای فردا (جمعه) ساعت 20:15 به وقت تهران برنامه‌ریزی شده است.
اگر همانطور که انتظار می‌رود، ترامپ اعلام کند که برجام را در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نمی‌داند، اعضای کنگره این کشور می‌توانند تحریم‌های هسته‌ای برضد ایران را بار دیگر اعمال و به طور یکطرفه از توافق خارج شوند.
با این حال برخی مخالفان سرسخت سابق برجام هم‌اکنون در حال لابی‌گری برای حفظ این توافق هستند؛ چرا که متوجه ضرری هستند که واشنگتن با خروج از برجام در شرایط کنونی متحمل می‌شود.
از جمله این افراد «اِد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است که خود هم اکنون طرحی را برای تحریم اشخاص و نهادهای مرتبط با فعالیت‌های موشکی ایران تدوین و به کنگره ارائه کرده است.
رویس که در حزب جمهوریخواه عضویت دارد، می‌گوید: این توافق هرچقدر هم که نقص داشته باشد، معتقدم باید آن را سفت و سخت به اجرا درآورد.
در عین حال گزارش‌های متعددی از مخالفت اعضای تیم امنیت ملی ترامپ از جمله تیلرسون و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با موضع ترامپ در رابطه با برجام منتشر شده است.
رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه نوشته بودند که ترامپ تاکنون در برابر این مخالفت‌ها مقاومت کرده است.
بلومبرگ به نقل از یک مقام آگاه در دولت فرانسه می‌نویسد: دیپلمات‌های اروپایی از آلمان، انگلیس و فرانسه در ماه گذشته مذاکراتی فشرده برای حفظ برجام با نمایندگان کنگره آمریکا داشته‌اند.
این مقام آگاه تاکید می‌کند که اروپا ممکن است تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران در نظر بگیرد، ولی اینگونه موارد باید خارج از چارچوب هسته‌ای و برجام بررسی شود.
اظهارات این مقام اروپایی در شرایطی است که توانایی موشکی، در زیرمجموعه سیاست دفاعی مشروع ایران تعریف می‌شود و در قطعنامه 2231 شورای امنیت هم که پیرو برجام به تصویب رسید، هیچ منعی برای آن در نظر گرفته نشده است.
با وجود اینکه دیگر طرف‌های برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد پیوسته بر پایبندی ایران به تعهدات خویش صحه می‌گذارند، مقام‌های آمریکایی مکرر مدعی عدم پایبندی تهران به «روح برجام» هستند.
این در شرایطی است که از روزهای گذشته زمزمه‌هایی هم مبنی بر احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست آمریکا از گروه‌های تروریستی به گوش می‌رسد؛ اقدامی که واکنش تند و یکصدای مقام‌های کشورمان را به دنبال داشته است.