رئیس جمهور تاکید کرد: کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما حرفی بزند.

روحانی: کسی نمی تواند راجع به تسلیحات ایران حرفی بزند / چرا به دست و پا افتاده‌اند و مرتب در منطقه گردش می‌کنند و در این خانه و آن خانه را می‌زنند.
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت حاج سیدمصطفی خمینی در محل سالن اجلاس سران تهران، اظهار کرد: راجع تسلیحات ایران خیلی به حرف‌ها گوش نکنید. تسلیحات ایران همه مثل همه کشورهای دنیاست. ما مقررات بین المللی داریم و در قانون اساسی هم داریم که نیروی نظامی ما باید بازدارنده باشد و چیز دیگری هم نمی خواهیم.

وی ادامه داد: ما در شرایط مبادا دفاع موثر انجام خواهیم داد و کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما که بر مبنای قانون اساسی و دکترین دفاعی است، حرفی بزند. بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند. ما از آنها سوال می‌کنیم وقتی در مقابل متجاوز می‌جنگیدیم آیا به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ یا می‌پرسیم در شرایطی که مردم ما زیر بمباران موشک‌های دشمن بودند آیا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندی بدهند؟

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: در زمان جنگ ما یک توپ ضد هوایی ساخت اروپا را که آنها متعهد به تعمیر آن بودند، به آنجا فرستادیم و نه تنها گفتند تعمیر نمی کنیم،‌ بلکه گفتند نمی‌توانیم به شما برگردانیم چون در شرایط جنگ هستیم. آیا آنها می‌خواهند راجع به تسلیحات ما حرف بزنند؟ اتفاقا ما خیلی حرف داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بحث حضور ایران در منطقه فرار به جلو  است عنوان کرد: چه کسی برای منطقه ویرانی آورد؟ چه کسی عراق را ویران کرد؟ چه کسی به تروریست‌ها کمک کرد و آنها را به وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنید. اگر روزی لازم باشد ما بلدیم چگونه جواب بدهیم. قبلا هم بحث شده و آنها همیشه در برابر حرف حق ما سخنی نداشته‌اند. راه ما صحیح و استوار است و آن را ادامه می‌دهیم.  البته ممکن است مشکلاتی هم باشد که در برابر مشکلات ایستاده ایم.

وی همچنین یادآور شد: تحریم، ظلم به ملت ایران و کار غلط،‌ نادرست و غیر عادلانه ای بود. کاری که دولت یازدهم کرد این بود که رفت این ظلم را از سر ملت ایران بردارد و تحریم‌ها را بشکند. حالا یکی می‌گوید صد در صد برداشته نشده و 85 درصد برداشته شده است. در دنیای سیاست که صفر و صد نداریم.

روحانی اضافه کرد: ما همیشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستیم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو می‌رویم. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود که مردم امیدشان نسبت به آینده تضعیف شود. ما آینده خوبی خواهیم داشت. در منطقه قدم‌های صحیحی برداشته ایم و همچنین در مساله هسته‌ای قدم‌های درستی برداشته‌ایم که جای اشکالی ندارد. البته در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صد در صد نمی‌رسیم. ما هسته‌ای را از دست ندادیم بلکه آن را حفظ کرده‌ایم و تحقیق و توسعه را که اساس انرژی هسته‌ای است، ادامه می‌دهیم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: ما در برابر تهمت‌ها و پرونده ها ایستادیم و بسیاری از تحریم‌ها را برداشیم . دیدید دیروز رئیس جمهور آمریکا گفت که اروپایی‌ها می‌گویند در همکاری با ایران منفعت داریم و آمریکا تنها جلوی ایران می‌ایستد. لحن و بیان رئیس جمهور آمریکا را ببینید که نشان دهنده این است ملت ما مسیر و راه درست را انتخاب کرده است..

روحانی در ادامه تصریح کرد: چرا به دست و پا افتاده‌اند و مرتب در منطقه گردش می‌کنند و در این خانه و آن خانه را می‌زنند. امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است. در عراق،‌ سوریه،‌ لبنان،‌ شمال آفریقا و خلیج فارس کجا بدون نظر ایران می‌شود اقدام سرنوشت سازی انجام داد؟ دلیل این مساله آگاهی و وحدت ملت و هوشیاری رهبری است و اینکه ما همه کنار هم هستیم و اگر فاصله بگیریم، شاهد این عظمت نخواهیم بود.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین بیان کرد: کی سراغ دارید رئیس جمهور آمریکا حرف بزند و تمام دنیا با آن مخالفت کنند؟ به جز سه چهار کشور کوچک و یک رژیم جعلی که از حرف و راه آمریکا حمایت کردند. در درون آمریکا هم نظرسنجی‌ها همین را می گوید، ‌پس ما نباید بگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و در راس آن رهبری همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می‌شود،‌ بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد.

وی اضافه کرد: نگذاریم سرمایه اجتماعی لطمه ببیند. اگر اشکالی کوچکی هست بزرگ نکنیم. رسانه‌های بیگانه دشمنی خودشان را نشان می دهند اما رسانه‌های داخلی باید وظیفه سنگین خود را حفظ کنند و به مردم اعتماد به نظام را بدهد. هر قدمی برای اعتماد،‌ خدمت به ملت و کشور است و هر قدمی برای عدم اعتماد کشور را در معرض خطر قرار می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید امید مردم را خدشه دار کنیم، اظهار کرد: باید امید به آینده داشته باشیم. مسیر ما درست و دقیق بوده و از هیاهوی این و آن نباید باکی داشته باشیم. ما یک توافقنامه بین المللی  داریم و حتی دولت جدید آمریکا بعد از 10 ماه که هر روز می‌گوید این بدترین توافق تاریخ است، هنوز نتوانسته با این توافق کاری کند. این نشان دهنده عظمت ملت ایران، ‌دیپلمات‌ها و نیروهای مقتدر ایرانی است.

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: در مسجد ارگ و در مجلس یادبود هفتم حاج آقا مصطفی همه حضور داشتند. دانشگاهیان، مقامات سیاسی احزاب،‌ علما،‌ بزرگان‌،‌ خطبا،‌ فضلای حوزه و بازاریان ، تمام مسجد و خیابان‌های اطراف را مالامال از جمعیت کرده بودند آن هم در حالی که مردم نظامی‌ها را دیده بودند که آنجا را محاصره کرده‌اند،‌ اما هیچ کس در دلش ترسی نبود.

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: ماجرای حاج آقا مصطفی یک طوفان عظیمی را در جامعه به وجود آورد. اگر این حادثه نبود نمی دانم این حرکت کی شروع می‌شد؟ اما این اتفاق باعث شد حوادث دی ماه قم،‌ بهمن ماه تبریز و اتفاقات پیاپی در چهلم‌ها به صورت زنجیروار رژیم را در فشار نهایی قرار دهد. ظاهر بعضی امور دردناک و تحملش سخت است، اما در باطن ممکن است فرج و گشایشی برای جامعه داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه مردم بخصوص یاران و مریدان امام شخصیت و مقام امام را می‌دانستند، گفت: با وجود این، آن سخنرانی امام بعد از شهادت آقا مصطفی که الطاف خفیه را مطرح کرد، یک جایگاه جدیدی از عظمت روح بلند امام (ره) را به جامعه نشان داد. ما در جلسه جامعه روحانیت مبارز و در منزل امام جمارانی به این سخنرانی گوش می‌کردیم. وقتی نوار گذاشته شد، مرحوم شهید مطهری نتوانست صبر کند و گفت ببینید چه می‌گوید و این چه شخصیتی است. به هر حال سخنرانی عجیبی بود که نشان می‌داد امام چه قدرت روحی و عظمتی داشت.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: ما در عمرمان شخصیتی مثل امام ندیدیم. او یک استثناء بود و شاید در قرون گذشته هم چنین شخصیتی نبوده یا کم بوده. علم،‌ شجاعت و شهامت مهم نیست، بلکه این روح تربیت شده،‌ عرفان عملی بالا و صبر و تحمل بی نظیر در تاریخ مهم است. مگر می‌شود شخصی فرزند عزیز جوان عالم مجتهد خود را از دست بدهد و خم به ابرو نیاورد؟ چه کسی می‌تواند چنین کاری کند؟ این کار فقط از بزرگان تاریخ،‌ اولیاء‌، انبیاء و امامان معصوم ساخته است که یک شخصیت این چنینی برای نهضت اسلامی فدا شود و این پدر بزرگوار نه اسمی از او ببرد و نه از ویژگی‌هایش بگوید،‌ بلکه فقط بگوید این حوادث پیش می‌آید و ما نباید جزع و فزع کنیم، بلکه باید صبر کنیم چرا که ما ظاهر را می‌بینیم و این مساله از الطاف خفیه خدا بوده است.

وی ادامه داد: ما خیلی درست نمی‌فهمیدیم امام چه می گوید.  موج شروع شده بود و امام هم آن را می‌دید، اما شخصیتی داشت که آینده را به خوبی می‌دید که این یا با هوش و یا با عنایت و یا هر دو بود که امام به راحتی آینده را می‌دید. وقتی نزد ایشان مشرف می‌شدیم با گفتن جمله اول می‌دانست می‌خواهی چه بگویی. امام گاهی با نگاه و گاهی با سکوت خود حرف می‌زد.

پیش از سخنرانی روحانی،‌ محمدعلی انصاری دبیر همایش از کسالت رئیس جمهور در یکی دو روز گذشته خبر داد که با وجود این کسالت قبول کرده در این مراسم سخنرانی کند و صدای گرفته رئیس جمهور در حین سخنرانی هم نشان دهنده کسالت او بود.