فقیه عضو شورای نگهبان قانون اساسی گفت: غیرمسلمان نمی تواندنماینده مسلمان ها در شوراها باشد.

غیرمسلمان نمی تواندنماینده مسلمان ها در شوراها باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما درباره علت ابطال عضویت یکی از اعضای شورای شهر یزد با اینکه وی در دوره قبل هم عضو شورا بود، افزود: شورای نگهبان اصلا وارد عضویت افراد در شوراهای اسلامی شهر و روستا نمی شود و جزو وظایف این شورا نیست و به هیچ وجه در ابطال یا اثبات عضویت کسی یا تایید کردن و نکردن صلاحیت کسی نه هنگام و نه پس از انتخابات وارد نشده و قانونا هم وظیفه او نیست و تا به امروز هم این چنین بوده است.

وی ادامه داد: مدت ها پیش از انتخابات بعضی از اعضا و فقهای شورای نگهبان و برخی از اعضای خبرگان توجه دادند که برخی از مطالبی که در قانون تشکیلات و وظایف شورای های اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهرداران است با موازین شرعی سازگاری ندارد بنابراین از باب وظیفه شرعی که داشتند این را تذکر دادند و توجه فقهای شورای نگهبان را که مسئول اعلام نظر درباره همه قوانین و مقررات از حیث انظباق با موازین شرعی هستند به این مسئله جلب کردند.

آیت الله مدرسی اضافه کرد: فقهای شورای نگهبان هم با توجه به آنچه که از امام راحل در صحیفه نور و در جاهای دیگر موجود بود که اعلام فرموده بودند نخستین شرط در شوراها، اسلام است توجه کردند.

وی با اشاره به اینکه به نظر برخی تبصره ماده 26 قانون شوراها این مسئله را القا می کرد که غیرمسلم و اقلیت می توانند در شوراهای اسلامی در نقاطی که اکثریت قاطع آن ها مسلمان هستند مسلمانان را نمایندگی کند، افزود: با توجه به فرمایش امام راحل و معیارهایی که در نظر فقهای شورای نگهبان بود همه به اتفاق گفتند این تبصره نمی تواند مجوز نمایندگی اقلیت ها برای مسلمان ها در نقاطی که مسلمانان در اکثریت هستند، باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: اگر درمحیطی اقلیت ها غالب باشند از نظر شرعی و طبق فرمایش امام راحل مانعی ندارد که برای خود نماینده انتخاب کنند تا به کارهایشان رسیدگی کند.

وی با تاکید بر اینکه غیر مسلم نمی تواندنمایندگی مسلمان ها را در شوراهای اسلامی شهر و روستا داشته باشد، گفت: اگر تبصره قانونی هم چنین چیزی را بیان کند از نظر فقهای شورای نگهبان که تنها مرجع تشخیص موافقت قوانین با شرع هستند خلاف شرع است و وقتی خلاف شرع شد بر اساس اصول متعدد قانون اساسی، قانون خلاف شرع، قانونیت و ارزش ندارد و باطل می شود.

آیت الله مدرسی افزود: فقهای شورای نگهبان در جلسه ای که این مسئله مطرح شد تبصره ماده 26 را که بنا بر تلقی برخی حق نمایندگی و نامزدی برای مجالس شوراهای شهر و روستا را به غیر مسلمان برای مسلمانان اعطا می کرد، خلاف شرع دانستند و طبق وظیفه خود آن را از طریق دبیر شورای نگهبان برای اجرا اعلام کردند.

وی گفت: شورای نگهبان این موضوع را در تاریخ 26 فروردین سال 1396 پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرد و در روزنامه رسمی برای اطلاع عموم در تاریخ 31 فروردین سال 1396 منتشر شد و هیئت های اجرایی و نظارت هم از این موضوع مطلع شدند.

آیت الله مدرسی افزود: فقهای شورای نگهبان به اتفاق از نظر قانونی بررسی کردند و وظیفه قانونی خود را که حفاظت و پاسداری از قانون اساسی وشرع است انجام دادند بنابراین این تبصره ابطال شد.