وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم، تصریح کرد: معتقدم اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌تواند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشیند.

برآمده از جریان اصلاحات هستم/ از مشکلات اجرایی دانشگاه‌ها واقفم/ هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین  منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود گفت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می دانم از حسن نظر ریاست جمهور برای معرفی اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی علوم قدردانی کنم.

غلامی با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا و آرزوی تندرستی برای رهبر معظم انقلاب گفت: در صورت اینکه شما نمایندگان مجلس به بنده رأی اعتماد بدهید در معرض آزمون دشواری قرار خواهم گرفت که تنها عنایت خداوند یکتا و مشارکت و حمایت دانشگاهیان و دانشجویان و پشتیبانی تمامی نهادها و جامعه می تواند عبور از آن را برای من آسان کند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وظیفه خود دانستم که اعتبار، داشته ها و تجربه های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهیم دانشگاهی قرار دهم. پیش از بنده بزرگانی عهده دار این مسئولیت حساس بوده اند که میراث آن این بوده نظام علمی کشور به جایگاه قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: حافظه تاریخی دانشجویان نام نیک عزیزانی که در پیشرفت دانش نقش داشتند به ویژه اساتید دانشگاهی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت مسئولیت علم آموزی به جوانان را برعهده داشتند همواره به خاطر خواهد سپرد و در این راستا بنده خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول آفرین به تناسب اولویت ها و مسائل دانشگاه و جامعه می دانم.

سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم

غلامی تصریح کرد: سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبودم و فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای علمی هستم، خدمت را از پایین ترین سطوح مسئولیت آغاز کردم و اکنون با تجربه 12 سال مدیریت در یکی از دانشگاه های بزرگ کشور نامزد مسئولیت وزارت شده ام.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از این بابت خوشحالم که نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافته ام اما باید بگویم از دل دانشگاهی برآمده ام که این تجربه ایرانی را در نظام جدید آموزش عالی برای مسئله بنیادی آموزش بر مبنای نیاز محوری در نظام اسلامی دارد، اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام موسوم به D8 در دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد.

وی با اشاره به تجربه مدیریت در واحدهای دانشگاهی چند استان ادامه داد: بر مشکلات اجرایی دانشگاه ها واقف هستم بنابراین سعی می کنم به رفع مشکلات اهتمام ورزم، رویکرد اصلی بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است ، قطعاً این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه ها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد.

غلامی با بیان اینکه من فرزند انقلابم گفت: برای پیشبرد آرمان های انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همواره کوشیده و خواهم کوشید تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت های علمی و دانشگاهی نسبت به نیازها و تحولات زمانه مسئولیت پذیر باشد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنده دانشگاه را عقل نقاد جامعه ، محل اصلی گفتگو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی می دانم، آزادی های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی و فراهم آوردن محیطی با نشاط و سرشار از امید، اعتقاد از نظر ایجاد لازمه حیات علمی در دانشگاه ها است.

وی با بیان اینکه دانشگاه محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی می دانم، افزود: نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن هرکس که وارد می شود باید ارتقاء اخلاقی یابد و زیستن با تفاوت را یاد بگیرد و با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم اصلاح طلب و اصولگرا می تواند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشیند و برای سربلندی ایران بکوشد، بر همین اساس تلاش خواهم کرد گوش شنوا برای همه نقد ها باشم و چشم را بر هیچ حقیقتی نبندم.

غلامی گفت: در این روزها که پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی پشت سر نهادم جلسات فراوانی با فراکسیون ها و نمایندگان مجلس و اساتید و دانشجویان برگزار کردم، دغدغه ها و نگرانی آنها را در رسانه ها پیگیری کردم، با عمده نگرانی های به حق منتقدین احساس همدلی می کنم اگر چه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقاداتم و پیشینه ام، خود رامصداق آن نمی دانم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به صراحت می گویم اصولگرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو، نماینده ومدیر در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت ها و صراحت ها بود، راه درست پیش روی ما گفتگو است و باید برسر مسائل خرد و کلان بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتگو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است.

وی ادامه داد: باید دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کرد و فرصت های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم کرد تا بر مشکلات غلبه کرد، بنده امروز آمده ام تا باری از مسئولیت های آموزش عالی را بردارم، برادر عزیزم دکتر سید ضیاء هاشمی وزارت را در روزهای نخست سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرد و اینک در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود.

منبع/خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ،