حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی رهبر ازجمله روحانیون اصولگرایی است که رفتارهای احمدی‌نژاد را نمی‌پسندد و آن ‌را اگرچه موجب ضربه‌زدن به نظام نمی‌داند اما سوژه خوبی برای دشمنان و بیگانگان می‌داند. همچنین وی معتقد است: «مشی و رفتار رئیس‌جمهور سابق، «یک مشی عاقلانه و مصلحت‌خواهانه نیست.» 

این مشی رجل سیاسی نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به‌نظر شما هدف و خواست اصلی آقای احمدی‌نژاد و تیم همراه‌شان از رفتارهای تند هفته‌های اخیر چیست و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

   اینکه دنبال چه هدفی هستند بایستی از خودشان پرسیده شود. اما این حرکات و رفتارهای بقایی یا صحبت‌های خود ایشان، در حد و شأن یک رجل سیاسی نیست. این نوع رفتارها در شأن یک رجل سیاسی که خود را متعهد می‌داند و می‌گوید «من سرباز ولایت هستم»، نیست. گفتارهای امروز ایشان، در تضاد با شعارهای گذشته است. همراهی با بقایی و بدرقه وی به حرم حضرت عبدالعظیم و بعد هم جمع کردن مردم در آنجا، این مسائل و رفتارهایی از این قبیل، حرکت‌هایی هنجارشکنانه است. الان ایشان افتخار عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارند. وقتی که رهبر معظم انقلاب، اعتبار می‌دهند و چنین حکمی ‌را برای ایشان صادر می‌کنند، باید جایگاه‌شان را حفظ کنند و از افراد بازی نخورند. این حرکت‌ها و رفتارها، پسندیده نیست. شاید بتوان در مورد انگیزه اقدامات این چنینی گفت، شاید بخواهند خودی نشان بدهند؛ حرفی بزنند و کاری انجام دهند. باید دید نشان دادن خود با چه هدفی و برای چه انجام می‌شود؟ چه خیری در آن برای جامعه دارد؟ چه مصلحتی برای نظام دارد؛ ایشان جزئی از مجمع تشخیص دهنده مصلحت نظام هستند.به‌هر‌حال آنچه با ادبیات صحیح می‌توانم بگویم این است که، این حرکت‌ها در شأن یک رجل سیاسی که مدعی آن است که سرباز ولایت هست، نیست. این صحبت‌ها و همراهی با افراد مساله‌دار برای شخصیت ایشان صحیح نیست. اقداماتی از این دست، موجب دادن سوژه به دست افرادی می‌شود که از این چالش‌ها و اختلافات می‌خواهند سوءاستفاده کنند. چند نفر هم جمع می‌شوند تا برای صحبت‌های‌شان کف و سوتی بزنند و بارک‌الله بگویند. یک انسان متدین که ادعای دینداری و ولایت‌مداری دارد، در مورد این نوع رفتارها تجدیدنظر کند؛ چون این روش، روش پسندیده‌ای نیست. افراد برای نشان دادن خودشان نبایستی به هر روشی متوسل بشوند. «ما هستیم» را بایستی با روشی درست و ادبیاتی منطقی و حرف اصولی اثبات کند؛ نه اینکه «ما هستیم» و بودن‌شان را با یک‌سری بحث‌ها و حرف‌های چالش‌برانگیز که موجب درست شدن سوژه برای دشمنان و سوءاستفاده آنها می‌شود؛ نشان‌دهند. این موارد را هیچ‌کس نمی‌پسندد. حالا من نمی‌دانم چطور ایشان و ده بیست نفری که دور ایشان جمع هستند، این حرف‌ها و حرکات را می‌پسندند.

به تغییر رفتار در آقای احمدی‌نژاد اشاره کردید و گفتید که ایشان، زمانی خود را «سرباز ولایت» می‌دانستند؛ اما الان وقتی به رفتار و گفتار ایشان می‌نگریم خلاف شعارها و ادعاهای گذشته خود عمل می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، در تقابل با همین شعاری که شما هم بدان اشاره کردید، به‌رغم نهی صریح رهبر معظم انقلاب، ایشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نام‌نویسی کردند. دلیل این تغییر رفتار چیست؟ آیا چرخشی از مواضع گذشته خود دارند؟

   چرخش که نه! مشی ایشان اصولا همین‌گونه است. گفتم، یک مشی عاقلانه و مصلحت‌خواهانه نیست. این یک مشی رجل سیاسی نیست. برخی از افراد می‌خواهند با یک سری اقدامات و حضور در عرصه‌هایی  یا با بیان حرف‌هایی قصد دارند تا خودی نشان دهند. اگر هم کسی می‌خواهد خودی نشان دهد، ‌باید حرفی منطقی  داشته‌باشد، موضعی عقلانی داشته باشد. شخصیت خودش را با گفته‌های منطقی و خوب، تثبیت نماید. این رفتارها و موضع‌گیری‌ها، اولا به ضرر خود ایشان است؛ اگرچه برای نظام تبعاتی ندارد و تاثیر منفی نمی‌گذارد اما موجب دادن سوژه به بیگانگان می‌شود. یعنی بیگانه از این رفتارها، بهره‌برداری می‌کند، ولو هدف‌شان این نباشد. عملا در این اوضاع و احوال که دشمنان ما منتظر یک سوژه هستند تا علیه نظام کار کنند، این حرکت‌ها و گفته‌ها و موضع‌گیری‌ها به‌هیچ وجه مصلحت نیست.