یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که سیاست تفرقه‌ بیانداز و حکومت کن عربستان در منطقه نه تنها خدشه‌ای به نفوذ ایران در منطقه وارد نمی‌کند بلکه به بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه منجر می‌شود.

نیشن: سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» ریاض تأثیری بر نفوذ ایران در منطقه ندارد / فشار بر حزب‌الله برای ترک سوریه طرح جدید بن‌سلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

راهبرد تفرقه بینداز و حکمرانی کن ریاض، موفقیت‌های چندان زیادی نداشته است و هیچ خدشه‌ای بر نفوذ ایران در منطقه وارد نکرده است.

به گزارش مثلث آنلاین پایگاه تحلیلی «نیشن» با این مقدمه نوشت، رفتارهای به شدت نامعقول عربستان سعودی، سؤالاتی را در سراسر جهان مطرح کرده است. بعد از گذشت چندین دهه که ریاض حضور کمرنگی داشت و اساساً با استفاده از ثروت نفت خود، در امور جهان مداخله می‌کرد، هم‌اکنون ماشین نظامی و اطلاعاتی سعودی‌ها در حال حاضر یک جنگ ظالمانه در یمن را آغاز کرده اند و قطر را تحت تحریم قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند لبنان را بی‌ثبات کنند و به دنبال التیام دادن زخم‌های ناشی از شکست خود در سوریه است و در حال پرورش وابسته‌هایی بالقوه در عراق می‌باشد.

این گزارش در ادامه اینگونه نوشت، در عین حال، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بر قدرت‌هایی که در اختیار دارد متمرکز شده است. مخرج مشترک در اینجا، رقابت عربستان سعودی با ایران برای جایگاه هژمونی منطقه‌ای است.

این گزارش اینگونه نوشت، نفوذ ایران تقریباً از صفر در دهه 1990 به حکمفرمایی امروز بر بخش‌های شرقی خاورمیانه رسیده است. کنترل انصارالله در سال 2015 بر یمن افزایش یافت و در حالیکه این یک تحول داخلی و محلی بود، عربستان پروژه ایران هراسی به راه انداخت.

این گزارش سپس به قدرت حزب‌الله لبنان اشاره کرد و در بخش‌هایی نیز به پیروزی دولت «بشار اسد» در سوریه اشاره کرد و نوشت که دولت اسد ظاهراً در جنگ داخلی سوریه پیروز شده است و بازیچه‌های عربستان در سوریه یا همان ارتش افراطی اسلام شکست خورده است.

این گزارش ادامه داد، نفوذ عربستان در عراق بعد از آن از بین رفت که اکثر استانهای سنی نشین این کشور ترجیح دادند در سال 2014 به خلیفه داعش بپیوندند.

این گزارش اینگونه نوشت که عربستان سعودی که فاقد قابلیت‌های پیاده نظام می‌باشد نمی‌تواند در یک نبرد متعارف در جبهه‌های نبرد، بر ایران تسلط یابد و بنابراین استراتژیست‌های سعودی به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راهی که می‌توانند نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهند، ایجاد تفرقه و حکومت کردن است.

نشریه نیشن سپس به مسئله لبنان اشاره کرد و نوشت، در سال 2016، «میشل عون» با کسب 83 کرسی پارلمانی به عنوان رئیس‌جمهور لبنان برگزیده شد و «سعد الحریری» را متقاعد کرد که علیرغم مواضعی که علیه حزب‌الله داشت، بعنوان نخست‌وزیر لبنان آغاز به کار کند.

طبق این گزارش، پدر الحریری چندین دهه پیش بعنوان یک پیمانکار میلیاردها دلار در عربستان سرمایه گذاری کرده بود و الحریری تابعیت سعودی داشت. ظاهراً محمد بن سلمان، سعد الحریری را وادار به استعفا کرده است و لبنان را به سوی آشفتگی سوق داده است.

این گزارش ادامه داد، مشکلات در لبنان ممکن است به نقطه‌ای برسد که میشل عون مجبور شود از سمت ریاست‌جمهوری کشورش کناره‌گیری کند.

نیشن توضیح داد، از آنجایی که قرار است انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مه 2018 تحت قوانین جدید و نسبی برگزار شود، بعید نیست که یک ائتلاف سنی راستگرا، مسیحیان ضدعون بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند و حزب‌الله و همپیمانانشان را به حاشیه برانند.

بنا بر اسناد دیپلماتیک فاش شده، این طرح خیلی سریع از حمایت پشت پرده رژیم صهیونیستی برخوردار شد و مقامات اسرائیلی ناگهان درباره ائتلاف با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چون عربستان سعودی در مقابل ایران و همپیمانان این کشور، صریح و بی‌پرده برخورد کردند.

بر اساس این گزارش، اعمال فشار به حزب‌الله برای ترک سوریه احتمالاً بخشی از طرح محمد بن سلمان است.

این گزارش نوشت، ترفند بازداشت خانگی الحریری و وادار کردن وی به استعفا، با واکنش‌های منفی جامعه بین‌الملل روبرو شد به طوریکه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه توانست ولیعهد عربستان را متقاعد کند که به الحریری اجازه بدهد که به فرانسه برود.

هفته گذشته، الحریری با استقبال گرم به بیروت بازگشت و استعفای خود را لغو کرد و به وضوح با راهبرد عربستان مخالفت کرد.

این گزارش اینگونه توضیح داد که الحریری تمایل ندارد قدرت اندکی را که در اختیار دارد را ترک کند و احتمالاً محاسبه کرده است که اگر نخست‌وزیری را برعهده داشته باشد، حزب آینده وی، شانس بیشتری در انتخابات آتی ماه مه خواهد داشت.

نیشن با اشاره به این موارد نوشت که تلاش عربستان برای تفرقه‌اندازی و حکومت کردن تاکنون ناموفق بوده است اما بعید است که سعودی‌ها، راهبرد خود را کنار بگذارند و احتمالاً‌ در تلاش‌های پشت پرده خود، بودجه احزاب بسیار راستگرای مسیحی را تأمین می‌کند تا به مخالفت با میشل عون بپردازند.

طبق این گزارش، در مکان‌های دیگر دنیا نیز سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن سعودی‌ها، موفقیت چندانی نداشته است به طوریکه سعودی‌ها تلاش کردند تا از نیروی هوایی برای از بین‌ بردن انصارالله یمن استفاده کنند اما این راهبرد موجب شد که یمن به بدترین بحران انسانی در جهان تبدیل شود و احتمال می‌رود بیش از 50 هزار کودک یمنی از قحطی جان خود را از دست بدهند.

طبق این گزارش، سیاستمداران شیعه در عراق محکم و استوار هستند و ظاهراً قرار نیست که بشار اسد، کناره‌گیری کند و جایی برود. از طرف دیگر تلاش محمد بن سلمان برای وادار کردن قطر به قطع روابط با ایران، نتیجه معکوس داد و موجب شد که دوحه و تهران به طرز قابل چشمگیری به یکدیگر نزدیک تر شوند و احتمال از بین رفتن شورای همکاری خلیج‌فارس وجود دارد. این شورا ابزار قدرت عربستان در منطقه خلیج‌فارس است که کویت، بحرین، عمان و امارات متحده عربی و قطر در آن عضو هستند.

نیشن با اشاره به تمامی این موارد در پایان گزارش خود نوشت، تابحال، سیاست تفرقه‌ اندازی و حکومت کردن عربستان به یک عامل ثبات زدا در منطقه‌ آشفته خاورمیانه تبدیل شده است و هیچ خدشه‌ای به نفوذ ایران وارد نیاورده است.