پاسخ‌های غیر مستقیم جهانگیری به اظهارات نوبخت در مورد بودجه نشانه‌ای از عمیق تر شدن شکاف در میان تیم اقتصادی دولت و جهانگیری است.

اسحاق علیه نوبخت: رونمایی از جهانگیری جدید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسحاق جهانگیری که امروز در همایش اقتصاد ایران شرکت کرده بودحرفهایی زد که مشخصا در تقابل با نوبخت می‌توان ارزیابی کرد. او اظهارات چند روز قبل نوبخت که گفته بود در هر خانه سه بیکار وجود دارد را رد کرد و گفت: بیکاری امروز تبدیل به یک ابرچالش شده است اینکه گفته می‌شود در هر یک از خانواده‌ها سه بیکار داریم این طور نیست، بلکه تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر است که نوع آنها البته متفاوت از قبل است و امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

هفت گذشته نوبخت با بیان اینکه یکی از ویژگی های بودجه سال آینده را توجه به اشتغال دانست وگفته بود: در بودجه سال آینده پیش بینی 980 هزار فرصت جدید شغلی را کرده ایم زیرا در هر خانه ای که می روید حداقل سه بیکار تحصیل کرده وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تحلیل علمی راجع به سیاستها داده نشده است، گفت: سیاستهای اشتغال زودبازده و ضربتی و همچنین خرج کردن منابع برای اشتغالزایی همواره به کار گرفته شده ولی هیچگاه نقد کارشناسی نشده است؛ این درحالی است که در مورد ارز، هنوز برخورد علمی صورت نگرفته است و مجدد اشتباهات تکرار شده است که باید نهادهای پژوهشی نقش خود را ایفا کنند.

این درحالی است که نوبخت درباره افزایش نرخ بنزین و خرج کردن آن در حوزه اشتغال گفته بود: برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است

از همین رو جهانگیری معتقد است: نهادهای پژوهشی باید بر سر مسائل اساسی کشور تلاش کنند تا نظرات واحد و مشترکی اعمال شود؛ تا همگرایی لازم ایجاد شود؛ ضمن اینکه درک مشترکی از شرایط موجود اقتصادی را هم به دست آورند. به این معنا که مولفه های تشکیل دهنده شرایط اقتصادی ایران نیز باید سنجیده شود تا بتوان راهکارها را مورد توافق قرار داد.

جهانگیری گفت: دنیا در این زمینه دستاوردهای زیادی داشته است و الزاما منظور از دنیا کشورهای پیشرفته صنعتی نیست؛ بلکه باید به سایر کشورها و خطاها و توفیق های آنها اشاره کرد. این در حالی است که اکنون جوانان تحصیلکرده امروز در اختیار کشور هستند و باید با رویکرد علمی به مسائل پیش روی کشور برخورد کرد. البته انباشت مطالعات باید در جایی شکل گیرد