یک دیپلمات برجسته کشورمان تاکید کرد: حق مردم هر کشور است که در راه اصلاح مسائل سیاسی گام بردارند.

حق مردم هر کشور است که در راه اصلاح مسائل سیاسی گام بردارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایلنا، سید کمال خرازی رئیس نشست امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا؛ چالش‌ها و روندهای نوظهور گفت: ظرف این سه دهه منطقه غرب آسیا دچار تحولات عظیمی بوده است که تجاوزاتی به کشورهای منطقه و همسایه از جمله تجاوز عراق به ایران، تجاوز شوروی سابق به افغانستان، تجاوز عراق به کویت، تجاوز آمریکا به عراق، و همچنین در شمال آفریقا تجاوز کشورهای غربی به لیبی را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمان انقلاب‌های عربی در منطقه خاورمیانه تجاوزها و تحولاتی اتفاق افتاد که تجاوزهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه، عراق و یمن موجب تحولات و تغییرات و شرایط ناگوار در این منطقه شد.

خرازی با بیان اینکه حرکت‌های مردمی‌ در این منطقه رخ داد، گفت: حق مردم هر کشور است که در راه اصلاح مسائل سیاسی گام بردارند و آنچه که استیفا کنند امر طبیعی است.

وی افزود: سواستفاده‌هایی را در منطقه می‌بینیم که نمونه‌های آن را مشاهده کردیم که خاورمیانه را چگونه با حرکت صلح‌آمیز منطقه به انحراف کشیده است و با دخالت‌های بیگانگان و ارسال اسلحه و حمایت از گروه‌های تروریستی موجبات کشتار مردم اسلامی را در منطقه و جهان فراهم کردند.

مدیر نشست امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا با اشاره به تحولات منطقه گفت: از جمله تحولات این سال‌ها این بود که ظهور هویت‌هایی در قالب گروه‌های مقاومت و چه در قالب گروه‌های تروریستی و تکفیری را در برابر خود داشتیم که گروه‌های مقاومت متشکل از مردمی بودند که در برابر تروریست‌ها ایستادند و توانستند گروه‌های تروریستی را نابود کنند که این پدیده را در عراق، سوریه و تا حدی لبنان مشاهده کردیم و این مساله از تحولات بسیار مهمی بود که در منطقه رخ داد.

وی با بیان اینکه باید دید چگونه از مشکلات و تحولاتی که در منطقه شاهد بودیم می‌توانیم خارج شویم، گفت: در اینجا بحث ترکیبات امنیتی مطرح می‌شود و اینکه آیا این ترکیبات امنیتی باید از خارج اتفاق افتد و یا اینکه درون‌زا باشد.

خرازی با اشاره به سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: جای خوشبختی است که آقای ظریف در سخنرانی خود پیشنهاداتی را بیان کردند که باید در پنل‌های این نشست مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه دولت اصلاحات افزود: باید درباره اینکه آیا با وجود گروه‌های تروریستی و تکفیری و ادامه حیات آنها به عنوان نیروهایی که در بین مردم پخش هستند می‌توانیم به ثبات برسیم و چگونه می‌شود ریشه فکری و ایدئولوژی گروه‌های تروریستی را خاموش کرد، به پاسخ برسیم.

خرازی تاکید کرد: آنچه به جمهوری اسلامی مربوط می‌شود بحث مقاومت در برابر گروه‌های برهم‌زننده و جلوگیری از فروپاشی نظام‌های مستقر و همچنین جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه است.

خرازی با اشاره به دو سوال مطرح کرد: نقش بازیگران اصلی منطقه در رسیدن به موافقات امنیتی کامل در غرب آسیا چیست و چه موانعی بر سر راه رسیدن به آن وجود دارد و سوال دوم این است که چه سیاست‌ها و قطب‌بندی هایی را برای رسیدن به ثبات منطقه ای پیشنهاد می‌کنید؟

وی گفت: آنچه که مورد تاکید قرار داشت مخالفت با دخالت کشورهای خارجی بود و نیز لزوم مبارزه با تروریسم و گفت‌وگو با کشورها و تلاش‌های آنان برای از بین بردن بی‌ثباتی و همکاری‌های اقتصادی که می‌تواند کشورهای منطقه را بهم نزدیک‌تر کند.

خرازی یادآور شد: منطقه در حال حاضر از یک بیداری برخوردار است که ما اسم آن را بیداری اسلامی می‌گذاریم که کشورهای منطقه طی آن مسئولیت خود را درک می‌کنند و ما در آنچه که در سال‌های اخیر شاهدش بودیم که همان جنگیدن مردم با داعش و گروهک‌های تروریستی بود دیدیم که این مساله نشان از همین بیداری اسلامی است که خودش می‌تواند نقطه امیدی باشد و دولت‌های ما می‌توانند از این فرصت و نقطه امید بهترین استفاده را بکنند که موضوع مهمی است تا ما را به سمت حل مشکلات سوق دهد.

این دیپلمات برجسته کشورمان تاکید کرد: در این منطقه ایران می‌تواند منبع تامین انرژی منطقه باشد در هر صورت ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دخالت ها و منافع بیگانگان زیاد است و اگر کشورهای منطقه در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند در برابر این مسائل مقاومت کنند.