آمریکا از سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل دعوت کرده که روز دوشنبه به واشنگتن بروند تا شواهدی به آنها نشان دهد که به ادعای دولت ترامپ ثابت می کند ایران برای حوثی ها در یمن سلاح فرستاده و موشکی که از یمن به سوی فرودگاه ریاض پرتاب شده، از ایران آمده است.

ناهار دیپلماتیک ترامپ با سفرای ١۵ کشور علیه ایران / چه کشورهایی از آمریکا تبعیت خواهند کرد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکا از سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل دعوت کرده که روز دوشنبه به واشنگتن بروند تا شواهدی به آنها نشان دهد که به ادعای دولت ترامپ ثابت می کند ایران برای حوثی ها در یمن سلاح فرستاده و موشکی که از یمن به سوی فرودگاه ریاض پرتاب شده، از ایران آمده است.

به گزارش «مثلث آنلاین» به نقل از بی بی سی، قرار است سفرای ١۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در مهمانی ناهار شرکت کنند.

در چند ماه گذشته، دولت ترامپ در پی آن بوده که فشار دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد. با این حال با گزارش‌های پیاپی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای، آمریکا فشارش را بر برنامه موشکی ایران و رفتارش در منطقه گذاشته است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش‌تر در برنامه‌ای در واشنگتن، با نمایش بقایای موشکی که حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان سعودی شلیک کردند ایران را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفته است در حال بررسی گزینه‌های مختلف در سازمان ملل برای فشارآوردن بر ایران است که به گفته او "رفتارش را اصلاح کند". با این حال او با چالش حق وتو قدرت‌های جهانی از جمله چین و روسیه هم مواجه است.

برای تصویب قطع‌نامه در شورا امنیت، رای ۹ کشور از ۱۵ کشور عضو این شورا لازم است و در عین حال هر یک از ۵ قدرت جهانی که عضو دائمی این شورا هستند می‌توانند آن را وتو کنند.

در قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی ‌تصویب شد، از ایران "خواسته شده است" که برای ۸ سال از توسعه موشک‌های بالستیکی که "برای حمل تسلیحات هسته‌ای طراحی شده‌اند" خودداری کند.

هم‌چنین یک قطع‌نامه دیگر شورای امنیت درباره یمن، تامین تسلیحات برای رهبران حوثی و "کسانی که از طرف آنها یا به دستور آنها عمل می‌کنند" را ممنوع کرده است.

اگر آمریکا پیشنهاد کند سازمان ملل افراد یا نهادهایی را بابت نقض قطع‌نامه مرتبط با تحریم تسلیحاتی یمن در فهرست سیاه قرار دهد، چنین تصمیمی در جلسه‌های غیرعلنی شورای امنیت و با رای اجماعی ۱۵ کشور عضو گرفته می‌شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، بیش از چهل روز پیش در میانه ماه دسامبر، ایران را به تنش‌آفرینی در خاورمیانه متهم کرد و گفت آن‌چه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید می‌تواند به عنوان "شواهد انکارناپذیر" نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شوند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، سخنرانی نیکی هیلی را "نمایش" خواند.

ظریف در توییتر خود نوشته است: "وقتی در سازمان ملل بودم همین نمایش را دیدم و آن‌چه را هم که از آن برآمد..."

او عکس نیکی هیلی را در کنار کالین پاول، وزیر خارجه پیشین آمریکا قرار داده که در سخنانی در سازمان ملل مدعی شد آمریکا شواهد انکارناپذیری از تسلیحات کشتار جمعی عراق دارد. آمریکا بر همین اساس به عراق حمله کرد. اما بعدتر مشخص شد که ادعای پاول پایه و اساسی نداشت.