اقبال شاکری، عضو شورای شهر چهارم تهران با انتقاد از گزارش 100 روزه نجفی می‌گوید: «این گزارش عوامانه و فقط برای فرافکنی و زمان خریدن و فرار از مسئولیت بود. اگر اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم تهران این مسیر غلط را اصلاح نکنند، دوره مسئولیت خود را به پایان نمی‌رسانند و به سرنوشت شورای شهر اول دچار می‌شوند.»

عوامانه بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شما عضو شورای شهر چهارم تهران بودید و از نزدیک مدیریت آقای قالیباف و مدیران شهرداری را رصد می‌کردید، اخیرا آقای نجفی شهردار تهران با حضور در شورای شهر گزارشی از عملکرد مدیریت گذشته شهرداری ارائه داد. وقتی شما این گزارش را شنیدید و اخبار مربوط به آن را دریافت کردید، چه ارزیابی داشتید؟

  به نظرم می‌آید شهردار تهران به خاطر کوتاهی‌هایی که در این مدت نسبت به خدمات شهری انجام داد، چنین گزارشی را قرائت کرد تا فرافکنی کند. او قرار بود گزارش 100 روزه کارهای خود را بدهد اما به جای آن، به طرح گزارشی پرداخت که موضوع سوال است. به نظر من این اقدام آقای نجفی با هدف فرار از مسئولیت انجام شد.

 موضوعاتی که او ذکر کرد، اولا در تعریف اختیارات و وظایف شهردار نبود چون دستگاه قضایی باید نظر دهد، حداکثرش این است که موارد را به مراجع قضایی گزارش می‌کرد و از آنها می‌خواست پیگیری کنند. ثانیا آقای نجفی با چنین گزارشی عملکرد خودش را به‌عنوان عضو شورای شهر دوره سوم زیر سوال برد. او 6 سال عضو شورای شهر سوم تهران بود و گزارش امروزش صحت عملکرد آن 6 سال عضویتش را انکار کرد چون دو روش متضاد با هم هستند. به نظرم کار بسیار اشتباهی انجام داد و مردم قضاوت می‌کنند یعنی مردم قضاوت می‌کنند افرادی که در مصدر مسئولیت هستند، چه در شورا و چه در دولت چه کاری انجام دادند. کار بسیار اشتباهی بود و اگر بخواهند این مسیر را ادامه دهند نه‌تنها خدمتی به مردم نمی‌کنند بلکه شهر را هم با آَشفتگی‌های زیادی مواجه خواهند کرد. این سیاه‌نمایی‌ها مردم را گمراه نمی‌کند، مردم خودشان قضاوت خواهند کرد و می‌دانند کسانی که کار کردند با کسانی که کار نمی‌کنند و دائما سعی می‌کنند پرونده دیگران را زیر و رو کنند چه تفاوتی دارند.

شما به بحث تضاد در رفتار و نوع رویکرد آقای نجفی در حوزه مدیریت شهری با زمانی که عضو شورای شهر تهران بود، اشاره کردید، اصلاح‌طلبان در دوره سوم شورای شهر از جمله کسانی بودند که به شهردار شدن آقای قالیباف رای دادند و در واقع آن دوره از حامیان او بودند، این تضاد را آیا این طور معنی می‌کنید که آقای نجفی یک دوره حامی ‌آقای قالیباف در شورای شهر تهران بود اما حالا که خود شهردار تهران شده است برای توجیه عملکرد چندماهه خود منتقد آقای قالیباف

شده است؟

  به نظرم همین طور است. یعنی اگر گزارش 100 روزه ارائه می‌داد، مردم متوجه می‌شدند، چند دستگاه اتوبوس اضافه کرده است، چند خط ‌بی آر تی جدید تعریف کرده است، چند ایستگاه مترو ساخته است، چند واگن به مترو داده است، چقدر در بهبود وضع ایمنی و نظافت و بهداشت شهر کمک کرده است چون هیچ‌‌چیز از اینها نگفته، یعنی بهتر دیده با فرافکنی، از پاسخگویی فرار کند، غافل از آنکه این کارش سابقه خود او را هم با تضاد مواجه کرد.

این گزارش آقای نجفی وقتی به مردم ارائه شد، واکنش‌های عمومی به این گزارش چه بود؟

  اخیرا در جمع دانشگاهی و فرهیخته‌ای بودم، دانشجویان ریزبین هستند و معمولا انتقادی همه مسائل را نگاه می‌کنند اما آن جمع دانشجویی بدون استثنا همه اعلام کردند، این آقای شهردار با گزارش 100 روزه‌اش نشان داد که اصلا امکان خدمتگذاری به مردم را ندارد. مردم در آینده متوجه خدمات آقای قالیباف می‌شوند و خواهند فهمید با توسعه خطوط مترو، ‌بی‌ آر تی، ایستگاه‌های مترو و احداث بزرگراه‌ها چقدر حمل و نقل شهری تسهیل شده است. این قضاوت برای خود من خیلی جالب بود. بنابراین آقای نجفی با این گزارش‌ها نمی‌تواند مردم را گمراه کند تا آنها نتوانند قضاوت کنند چه کسی کار کرد و چه کسی کار نکرد. در ثانی ‌گزارش را برای پیگیری و قضاوت باید به مرجع قضایی بفرستند‌ و نباید خود را در جایگاه قاضی قرار می‌دادند. اخیرا شاهد بودیم دادستانی هم به این اقدام اعتراض کرد. ثالثا آقای نجفی نه‌تنها شهرداری را زیر سوال برد بلکه تمامی ارکان نظارتی و شش سال عضویت خودش در شورای شهر را زیر سئوال برد. یعنی آنها ‌چیزی نمی‌فهمیدند اما آقای نجفی ظرف 100 روز توانست وضعیت 12 ساله شهرداری را بررسی و اظهارنظر و قضاوت کند. این کار عجیب و غریب و غیره صحیحی است. متأسفانه بابی شده که برای آنکه بر آرا و احساسات سوار شوند، به جای آنکه بگویند چه کار کردند، دائم گذشته دیگران را می‌کاوند و مشق دیگران را خط می‌زنند. این کار بسیار اشتباهی است و مردم را ناامید کردن و کاری برای مردم انجام ندادن برخلاف خواست جامعه است. این روش اشتباه را در دولت و شهرداری باید کنار بگذارند و بگویند خودشان چه کار می‌کنند‌. چقدر توانستند در وعده و وعیدهایی که در زمان انتخابات دادند به آنها عمل کنند‌؟

شما این نکته را گفتید که این گزارش نمی‌تواند ظرف 100 روز همه 12 سال گذشته مدیریت شهری را رصد کند. آیا این گزارش توسط خود آقای نجفی تهیه شده است یا عده‌ای متنی را نوشتند و او فقط قرائت کرد؟

  من اطلاعی از ماهیتش ندارم باید از خود آنها سوال کرد که چطور اینقدر سریع توانستند این کار را انجام دهند. تهیه گزارش حسابرسی یک سال، حداقل 6 ماه زمان می‌برد. ما هرسال درآمد و هزینه شهرداری را حسابرسی می‌کردیم یعنی آقای نجفی طوری سخن می‌گوید که انگار در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی نمی‌افتاده است. حداقل در چهارسال زمان شورای شهر چهارم هر سال نه فقط شهرداری بلکه کار حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها انجام شد و به مردم نیز گزارش دادیم. یعنی این گزارش‌ها در صحن شورا قرائت می‌شد و رسانه‌ها در جریان قرار می‌گرفتند، بعد اگر تخلفی رخ داده بود به مراجع قضایی ارسال می‌کردیم. اگر هم مشکلی بود به شهرداری تذکر می‌دادیم. قراردادها و گزارش‌ها موجود است. بسیاری از مسائلی که ما انجام دادیم بدون هوچی‌گری و داد و بیداد بود. فکر می‌کردیم باید کاری حرفه‌ای و منطقی انجام دهیم تا مشکل حل شود‌. با رسانه‌ای کردن و ایجاد سروصدا مردم خیری نمی‌بینند. کار حسابرسی هر سال 6 ماه و گاهی بیشتر، زمان می‌خواهد، بر همین اساس هم این کار با فاصله انجام می‌شد چون بررسی اسناد، پیدا کردن مغایرت‌ها و تقاضای پاسخگویی از مسئول مربوطه زمان می‌برد، بنابراین وقتی چنین گزارشی را دیدم

 تعجب کردم.

به نظر شما این گزارش، حداقل‌های کارشناسی را دارد یا گزارش سیاسی تنظیم شده است؟

  گزارش عوامانه و فقط برای فرافکنی و زمان خریدن و فرار از مسئولیت است وگرنه این گزارش را بفرستند مراجع قضایی آن وقت خواهند دید که چقدر بازرسی و بررسی‌اش به لحاظ کار تخصصی زمان می‌خواهد. اگر مدیران ما دچار این آفت بشوند، از آن زمانی که رای مردم در اختیارشان گذاشته تا خدمتگزاری کنند، غافل می‌شوند و عقب می‌مانند.

اینکه می‌گویید آقای نجفی می‌خواست یک توجیهی برای دوره مسئولیت چند ماهه‌اش بیاورد...

  من فقط نمی‌گویم اعضای اصلاح‌طلب دوره‌های گذشته و فعلی شورای شهر هم این را می‌گویند، آنها هم اعتراض کردند.

اصلاح‌طلبان با اینکه خودشان آقای نجفی را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند، امروز منتقد او شدند؛ آیا آقای نجفی با این گزارش می‌خواست حجم انتقادهای جریان اصلاحات به خودش را کم کند؟

  این گزارش هیچ خاصیتی ندارد جز فرار از مسئولیت. دوم مقداری مثلا می‌خواست همسوهای سیاسی را منحرف کند. معتقدم این موضوع همین طوری ادامه پیدا کند خود شورای شهر تهران و هم جریان سیاسی شهردار تهران دچار این ‌تردید می‌شوند که چه کار کنند. یعنی تا چه زمانی باید این وضع را تحمل کنند. چه زمانی شهردار می‌خواهد به وضعیت شهر رسیدگی کند چون این قول را به مردم دادند و امروز در آن مانده‌اند، بنابراین دنبال راه چاره‌ای می‌گردند که از این وضعیت

خارج شوند.

یعنی احتمال آنکه اصلاح‌طلبان آقای نجفی را از مدیریت شهری کنار بگذارند وجود دارد؟

  چند نمونه از خدماتی که شهر باید به خودش ببیند عرض کردم. ارائه این خدمات نیازمند یک وقت کافی و تیم قوی و متخصص و مسلط بر موضوعات است. وقتی آثاری از اینها مشاهده نکنند به نظر شما راه صحیح چیست؟

در مجموع در پایان چهار سال به فرض آنکه آقای نجفی شهردار بماند آیا او کارنامه‌ای برای عرضه دارد یا خیر؟

  اگر اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم تهران این مسیر را طی کنند قاطعانه عرض می‌کنم عمر نه شهرداری و نه شورا به پایان نخواهد رسید.

یعنی دوره پنجم شورای شهر نیز به سرنوشت دوره نخست دچار می‌شود؟

  اگر این مسیر را طی کنند به همین سرنوشت دچار خواهند شد و این را کاملا می‌شود پیش‌بینی کرد. امیدواریم که افراد هوشمندی این مسیر را اصلاح کنند.