صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت که آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید.

حجتی در کابینه ماندگار شد؛ 105 رای موافق ، 117 رای مخالف/ بدری : کشاورزان و عشایر را به خاک سیاه نشانده اید/ وقف چی: بی تجربه ها و بی ربط ها پست گرفته اند/ نوروزی: لابی‌گری‌ها و رشوه‌ها در وزارتخانه بیداد می کند/ قاضی‌پور: وزارت زمین‌خواری به وجود آورده ا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه بیست و سوم اسفند به ریاست علی لاریجانی و با دستور بررسی طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی آغاز شد دقایقی پیش با شمارش آرا به پایان رسید . بر اساس آرا اعلام شده،تعداد آرای ماخوذه: 229 رای تعداد آرای موافق: 105 رای ،تعداد آرای مخالف: 117 رای بوده است.

استیضاح وزیر کشاورزی با 70 صندلی خالی/ بدری : کشاورزان و عشایر را به خاک سیاه نشانده اید/ وقف چی: بی تجربه ها و بی ربط ها پست گرفته اند/ نوروزی: لابی‌گری‌ها و رشوه‌ها در وزارتخانه بیداد می کند/ قاضی‌پور: وزارت زمین‌خواری به وجود آورده اید + حاشیه ها + فیلم
به گزارش مثلث آنلاین، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، محمود حجتی و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور یافته‌اند.
 
 استیضاح وزیر با 70 صندلی خالی
جلسه امروز در حالی آغاز شد که 220 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 70 صندلی خالی در صحن به چشم می‌خورد.
وکلای ملت در جلسه امروز رسیدگی به استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار خود قرار دارند.
 
دلیل یک نماینده برای استیضاح
 علی وقف چی نماینده زنجان در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس نخستین سخنران موافق استیضاح وزیر جهادکشاورزی بود.
نماینده زنجان در مجلس اظهارداشت: محمود حجتی متعهد شده بود که در زمان مسئولیت، تغییرات در مدیریت وزارت جهادکشاورزی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است.
وقف چی افزود: وی از مدیران بازنشسته در تمام پست های مدیریتی استفاده کرده و به جوان گرایی اهمیت نمی دهد.
نماینده مردم زنجان در مجلس سپس با ذکر نمونه هایی در این مورد گفت: مهندس باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات با 30 سال سابقه، مهندس رکنی معاون دام با بیش از 31 سال سابقه، عباس کشاورز معاون زراعت با 10 سال سابقه بازنشستگی، طهماسبی معاون باغستانی با 10 سال سابقه بازنشستگی، جوادی معاون اداری با 10 سال سابقه بازنشستگی، بهفر معاون بازرگانی با 12 سال سابقه بازنشستگی، بخشنده معاون اقتصادی با 35 سال سابقه کار و سفیر ایران در یونسکو با بیش از 10 سال سابقه بازنشستگی نمونه این موارد در وزارت جهادکشاورزی است.
وقف چی تصریح کرد: مردم قضاوت کنند که آیا در کشور قحط الرجال داریم که از این افراد استفاده می شود و به جوانان اجازه کار نمی دهند.
وی افزود: البته در بسیاری از مجموعه ها نیز افرادی که تجربه ندارند وغیر مرتبط هستند به کار گمارده می شوند برای مثال در موسسه رازی که جایگاه علمی دارد و تولید مواد بیولو‍ژیک است، فردی را گماردند که دکترای شیمی دارد یا برای سازمان دامپزشکی مدیری را گماردند که حتی یک سال سابقه ستادی ندارد.
وی تاکید کرد: با آرایش فعلی مدیران در وزارت جهاد کشاورزی، رسیدن به اهداف غیر ممکن است و نداشتن استراتژی صادرات محور بودن باعث مشکلات فعلی کشاورزان می شود.
نماینده موافق استیضاح وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: حجتی ایران را به جای تبدل شدن به کشور صادرکننده محصولات به کشور واردکننده تبدیل کرده است، تاسف بار است که محصول چای ایران در انبارها مانده ولی چای را از بیرون وارد می کنیم.
 
موافقان استیضاح وزیر کشاورزی
 
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت که آقای حجتی شما کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشاندید.
 
وی با بیان اینکه کشاورزی موتور محرکه رشد اقتصادی است، گفت: بخش کشاورزی در تامین غذا و رفاه جامعه و رشد اقتصادی نقش اساسی دارد. بنده به عنوان فرزند کشاورز و نماینده مردم ضمن تشکر از زحمات آقای حجتی انتقاداتی به عملکرد وی دارم.
 
وی افزود: تذکراتی به آقای وزیر گوشزد کردیم ولی هیچ اراده‌ای در جهت رفع آن دیده نشد. آقای حجتی در توزیع اعتبارات و فرصت‌های وزارت کشاورزی عملکرد مناسبی نداشته است. برای مثال استان اردبیل از نظر میانگین آبیاری مکانیزه رتبه ۲۶ را در بین استان‌ها دارد و در بخش بازاریابی محصولات کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم. عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش برندسازی موجب شده محصولات صادراتی ما کمترین ارزش افزوده شامل حالشان شود.
 
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع موجب شده شهرهای کوچک از جمعیت خالی شوند. آقای حجتی شما که در دولت‌های مختلف وزیر کشاورزی بودید، بیشترین نقش را در خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد دارید، شما باید پاسخگو باشید. امروز در تولید و صادرات محصولات کشاورزی آشفتگی حاکم است و هیچ اقدامی در این چند سال اخیر انجام نشده است.
 
بدری تصریح کرد: این وزارتخانه برای صادرات محصولات کشاورزی هیچ برنامه‌ای ندارد، آقای وزیر آیا خبر دارید، قیمت سیب‌زمینی تولید شده در اردبیل کمتر از بهای تولید آن بود؟ آیا خبر دارید هم‌اکنون ده‌ها تن سیب‌زمینی در انبار کشاورزان اردبیل در حال فاسد شدن است. آقای حجتی شما برای تولید و بازار تولید پنبه در دشت مغان هیچ کاری نکردید. سال گذشته هندوانه تولید شده در دشت مغان در دست کشاورزان مانده آیا خبر دارید شیر تولید شده توسط دامداران و عشایر دشت مغان کیلویی کمتر از ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود؟
 
انتقادات تند نماینده موافق استیضاح حجتی
 
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی لابی‌گری‌ها و رشوه‌هایی وجود دارد، دولت چقدر باید برای این رشو‌ه‌های وزارت جهاد کشاورزی خسارت دهد. حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موارد استیضاح وزیر گفت: عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی به علت واردات بی‌رویه و متضرر شدن کشاورزان، عدم توانایی ایجاد بازار صادراتی برای محصولات داخلی، عدم توجه به گزارشات سازمان بازرسی درباره تخلفات مالی در برخی شرکت‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی براساس گزارش دیوان محاسبات جزء موارد استیضاح است. 
وی افزود: ما یک تعاونی به نام تعاونی ولیعصر (عج) در شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان داریم که این تعاونی روستایی در زمان طاغوت بوده است که احیا شد، 400 میلیون تومان معاون وزیر جهاد کشاورزی برای ارائه مجوز اخذ کرد، 200 میلیون تومان مدیرکل و 40 میلیون تومان رئیس اداره رباط‌کریم اخذ کرده است، 5 میلیارد از سرمایه صندوق نیز مدیرکل استان البرز اخذ کرده است و چند میلیارد برای واردات پرتقال‌های استان البرز گرفتند.
 نوروزی ادامه داد: دولت چقدر باید برای لابی‌گری‌ها و رشوه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی است خسارت دهد؟ آقای وزیر! شما در قسمت اراضی کشاورزی ببینید که چندین پرونده در رابطه با تاسیس پمپ بنزین‌ها و پمپ‌ گازهای بین شهری و بین جاده‌ای وجود دارد؟ چرا معاون شما می‌گوید اگر می‌خواهید مجوز دهیم باید 600 میلیون تومان بدهیم؟ (البته منشی وی تماس می‌گیرد).
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من در رابطه با صندوق تعاونی ولیعصر (عج)، صندوق تعاونی مهر امین و المهدی و سایر آنچه در رباط‌ کریم گذشت به عنوان یک قاضی تحقیق کردم که رشوه وجود دارد و آقای هاشمی معاون جدید وزیر خبر دارد. خود وزیر هم می‌داند، امروز نسبت به امور اراضی نیز این مشکلات رخ می‌دهد، ممکن است الان بگویید من حرف بی‌دلیل می‌زنم ولی من تمام دلایل و مستندات را می‌آورم و ثابت می‌کنم که چرا اینها پرونده‌ها را متوقف می‌کنند.
  وی اظهار داشت: عدم توجه در جذب بودجه مصوب، عدم اجرای الگوی کشت و عدم حمایت جدی از کشاورزیان در وزارت جهاد کشاورزی دیده می‌شود، شما نسبت به کشت ارگانیک چه برنامه‌ای دارید؟ اصلا برنامه‌ای دارید؟ عدم توجه به وضعیت کشاورزان زلزله زده در مناطق زلزله زده کرمان و کرمانشاه دیده می‌شود،‌عدم کنترل قیمت شکر و چغندرکاران که در اثر واردات بی‌موقع نیشکر صورت گرفت، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در مراکز استراتژیک و زیرساخت‌های کشاورزی کشور و اصلاح نژادهای دام‌های بومی و گیاهان کشور،‌عدم توجه به صنایع تبدیل محصولات کشاورزی و عدم فرهنگ‌سازی شناخت بازار هدف محصولات کشاورزی،‌عدم دفاع از کشاورزان در مساله استفاده بهینه از آب و عدم توجه به برنامه‌های زیرساختی جزو موارد استیضاح است.  
 
متن کامل را اینجا بخوانید
 
قاضی‌پور: وزارت کشاورزی به وزارت زمین‌خواری تبدیل شده است
 
نماینده ارومیه با بیان اینکه وزیر کشاورزی هیچ کاری برای حل مشکلات مردم انجام نمی‌دهد، گفت: کشاورزی تعطیل شده و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به وزارت واردات و زمین‌خواری شده است. نادر قاضی‌پور به عنوان موافق استیضاح وزیر کشاورزی گفت: ما قبل از استیضاح وزیر چند بار با او حرف زدیم ولی ترتیب اثری داده نشد ما به دنبال حل مشکلات مردم هستیم اما انگار وزیر نمی‌خواهد برای حل مشکلات مردم انجام دهد.  به گزارش نامه نیوز، قاضی‌پور با بیان اینکه کشاورزی تعطیل شده است، گفت: هیچ حمایتی از کشاورزان و روستاییان نمی‌شود این وزارتخانه، وزارت واردات و زمین‌خواری است.  این نماینده مجلس با طرح این پرسش که چرا قیمت خرید تضمینی گندم هنوز تایید نشده است؟ گفت: ما در این باره وزیر را مسئول می‌دانیم، چون باید اول مهرماه، قیمت تضمینی گندم مشخص می‌شد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.  وی ادامه داد: از طرف دیگر سیب کشاورزان ارومیه بالغ بر ۶۰۰ هزار تن در سردخانه‌ها مانده است، محصولی که برای کشاورزان ۱۵۰۰ تومان تمام شده و آن‌ها مجبورند آن را به قیمت ۷۰۰ تومان بفروشند آیا در این باره کشاورزان مقصرند؟  وی با بیان اینکه چرا کشاورزان الگوی کشت ندارند،‌ گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که کشاورزان اصفهان در اعتراض به وضعیتشان در خیابان‌ها آمده‌اند و کسی هم جوابگوی آن‌ها نیست.
متن کامل را اینجا بخوانید.
 
وزیر کشاورزی:به گرفتاری های کشاورزان آگاهم 
 
استیضاح وزیر کشاورزی با 70 صندلی خالی/ بدری : کشاورزان و عشایر را به خاک سیاه نشانده اید/ وقف چی: بی تجربه ها و بی ربط ها پست گرفته اند/ نوروزی: لابی‌گری‌ها و رشوه‌ها در وزارتخانه بیداد می کند/ قاضی‌پور: وزارت زمین‌خواری به وجود آورده اید / حجتی :مشکلات را حل می کنم + حاشیه ها + فیلم
وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد ضعف‌ها و نارسایی‌هایش در پی تذکرات و صحبت‌های نمایندگان در جلسه استیضاح به مرور زمان رفع شود.
 محمود حجتی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جلسه استیضاحش با دفاع از عملکرد شش سال گذشته خود گفت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.  به گزارش نامه نیوز، وی در عین حال گفت: موفقیت‌هایی که در حوزه کشاورزی حاصل شده است و مقام معظم رهبری ما را مورد لطف قرار داده و به آنها اشاره کردند، به لطف همکاری مجلس و دولت و زحمتکشان عرصه کشاورزی به دست آمده است.  وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیتهای داخلی به ویژه ظرفیتهای نهفته در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم تا جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشکسالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند.  حجتی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد و تقویت ارتباط وزارت جهاد کشاورزی ایران با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و حمایت‌های دولت و مجلس و به کارگیری فناوری ها و تجهیزات مدرن روز به اهداف و چشم اندازهای تعیین شده برسیم.  گرفتاری های کشاورزان را آگاهم  وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گرفتاری های کشاورزان را آگاهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه ریزی از سفره تا مزرعه و تامین نهاده‌های کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه های مختلف رقم زد. با رفع برخی موانع تولید و صادرات رشد بخش کشاورزی طی پنج سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی به صورت مستمر مثبت بوده است. این رشد چیزی در حدود چهار تا پنج درصد بوده است.
 
 
حاشیه های جلسه استیضاح حجتی
 
استیضاح وزیر کشاورزی با 70 صندلی خالی/ بدری : کشاورزان و عشایر را به خاک سیاه نشانده اید/ وقف چی: بی تجربه ها و بی ربط ها پست گرفته اند/ نوروزی: لابی‌گری‌ها و رشوه‌ها در وزارتخانه بیداد می کند/ قاضی‌پور: وزارت زمین‌خواری به وجود آورده اید + حاشیه ها + فیلم
 استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی که آخرین استیضاح مجلس دهم در آخرین روزهای سال 96 است از صبح امروز - چهارشنبه - بدور از هیاهو و جنجال در حال برگزاری است.
 
 **در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهوری، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و بیژن زنگنه وزیر نفت حضور دارند.
 **علی وقف چی نماینده زنجان، محمود صادقی نماینده تهران، حسین مقصودی نماینده سبزوار، صدیف بدری نماینده اردبیل، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، محسن کوهکن نماینده لنجان و محمد صادق حسنی نماینده رشت امروز براساس قرعه کشی برای سخنرانی در موافقت با استیضاح حجتی انتخاب شدند. 
**جلسه استیضاح حجتی همانند جلسه استیضاح روز گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آرامش و بدون هیاهو در حال برگزاری است، این در حالی است که در جلسه صبح روز گذشته استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجلس بسیار شلوغ و پرهیاهو بود.
 **در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری نماینده قم به همراه جمعی از دیگر نمایندگان سوال کننده از رییس جمهوری برای دقایقی به دور حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهوری جمع شدند و با وی گفت وگو کردند. 
**گفت وگوها و مذاکرات دو نفره و چند نفره نمایندگان نیز امروز داغ است و آنان در بخش های مختلف صحن علنی به گفت وگو در مورد استیضاح می پردازند.
 **اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس در هنگام قرائت نام موافقان استیضاح یکدفعه نام زهرا سعیدی نماینده مبارکه را قرائت کرد در حالی که در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس نام وی به عنوان موافق استیضاح قرائت نشده بود، ولی به دلیل آماده نبودن زهرا سعیدی، نام حسن نوروزی نماینده رباط کریم و موافق بعدی استیضاح که نام وی نیز در ابتدای جلسه علنی مجلس قرائت نشده بود را قرائت کرد. رنجبرزاده از نوروزی نماینده رباط کریم خواست که در پشت تریبون قرار گیرد زمانی که با تعلل وی مواجه شد خطاب به نوروزی گفت شما هم آمادگی ندارید؟ ولی بعد از دقایقی حسن نوروزی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی سخنرانی کرد.