پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
 
مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
 
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به تغییرات اخیر در آمریکا گفت: آمریکا به احتمال قوی از برجام خارج می شود و اروپا نیز بدلیل منافعش عملا همراهی می کند.

به گزارش مثلث آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر مرتضی صفاری نطنزی درباره آینده برجام و رفتار احتمالی آمریکا با آن، اظهار داشت: ما همواره امیدوار بوده ایم که آمریکایی ها چنین کار احمقانه ای را نکنند، اما با توجه به انتصاباتی که در یکی دو ماه اخیر در ساختار سیاسی امریکا انجام شد و از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ترامپ منصوب شدند که از خود  ترامپ هم تندروتر هستند، به طور طبیعی قوه عاقله ای در کنار ترامپ باقی نمانده تا مانع تصمیم گیری های او شود، به همین دلیل احتمال قوی داده می شود که آمریکایی ها در دوره جدید، تصمیم به خروج از برجام بگیرند.

وی درباره هزینه های احتمالی این تصمیم برای آمریکا، گفت: این اقدام می تواند برای هیئت حاکمه آمریکا هزینه ساز باشد؛ مشروط بر آنکه ما هم یک اجماع داخلی و منطقه ای و نیز در سطح بین‌المللی ایجاد کنیم، وگرنه در صورتی که ما هم دست روی دست بگذاریم، هزینه چندانی برای آنها نخواهد داشت.

صفاری نطنزی در خصوص رفتارهای دولت آمریکا در قبال برجام در دو سال و نیم اخیر و نقض چندباره آن در قالب مصوبات تحریمی و احتمال ادامه یافتن این رویه به جای خروج رسمی از برجام، اظهار داشت: آمریکایی ها قدری هم به دنبال حرکات نمایشی هستند و احتمالاً مانند گذشته رفتار نکنند، شاید در یک سال گذشته وزیر سابق امور خارجه امریکا (تیلرسون) گاهی اوقات منطقی تر فکر می کرد و این رفتارها را کنترل می کرد اما در حال حاضر قوه عاقله ای در اطراف ترامپ نیست که این طور فکر کند.

آمریکا و متحدانش در منطقه قافیه را باخته اند/ جبران ماجرا در برجام

وی درباره پشت پرده های کارشکنی آمریکا در قبال برجام در دو سال اخیر به ویژه در حوزه روابط بانکی، تصریح کرد: اصل قضیه این است که خود آمریکایی ها، صهیونیست ها و برخی اعراب منطقه چون در بحران های منطقه، قافیه را باخته اند و هر کاری توانستند انجام دادند ولی نتیجه نگرفتند، در حال حاضر خودشان را مغبون و متضرر می بینند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به همین دلیل،  تلاش می کنند تا با حرکاتی از قبیل کارشکنی بیشتر در اجرای برجام یا بهانه تراشی علیه جمهوری اسلامی، در عرصه بین‌المللی خودشان را بیشتر جا بیندازند، لذا عامل کارشکنی در اجرای برجام همین ها یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه با محوریت عربستان هستند.

صفاری نطنزی اظهار داشت: در تمام این تحرکات، هدف اصلی آن ها این است که از حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و دنیا جلوگیری کنند و مانع تراشی اقتصادی برای اجرای برجام نیز با این هدف است که بنیه های اقتصادی ایران را تضعیف کنند.

منافع مشترک اروپا با آمریکا در شرکتهای چندملیتی

وی در خصوص همراهی اروپائی ها با این سیاست آمریکا در قبال برجام گفت: اروپایی ها شاید چندان این سیاست را دنبال نکنند، اما در یک جاهایی آمریکا، کشورهای اروپایی را هم به دنبال خودش می کشد. چرا که شرکت های چندملیتی فعال چندان قابل تفکیک نیستند که اروپایی هستند یا آمریکایی. بنابراین عملاً اروپایی ها هم به دلیل منافعشان با آمریکا همراهی می کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی درباره راهکار مقابله با این شرایط، اظهار داشت: به نظر من دولت های اروپایی باید با صراحت تصمیم بگیرند که استقلال خود را در مقابل امریکایی ها حفظ کنند و اقداماتی را طراحی کنند که از ضرر و زیان آنها در این شرکت های چندملیتی جلوگیری کند.

باید بخشی از فعالیت های هسته ای را از سربگیریم

صفاری نطنزی درباره اقدامات ضروری در داخل کشور نیز تأکید کرد: حتماً در داخل باید یک سری اقدامات مقدماتی انجام شود؛ از جمله در حوزه هسته ای که برخی فعالیت هایمان را متوقف کردیم، باید با هماهنگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بخشی از این فعالیت ها را از سر بگیریم و علاوه بر این، دورنمایی را تعریف کنیم که باعث نگرانی آمریکایی ها و افزایش هزینه های آنها در قبال نقض برجام شود.

وی افزود: علاوه بر این باید فعالیت های دیپلماتیک خودمان را هم توسعه بیشتری بدهیم تا باعث انزوای آمریکا، حداقل در این موضوع شود و کار جدی تر و نزدیک تری هم با سایر اعضای ۱+۵ که متعهد به سند برجام هستند، صورت گیرد.