پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

عبدالعزیز بن محمد البادی، سفیر عربستان سعودی در تاجیکستان در مصاحبه‌ای تماما ضد ایرانی با خبرگزاری دولتی خاور، اظهارات توهین‌آمیزی را به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نسبت داده است.

 
 
 

مقام وزارت خارجه عربستان: بن‌سلمان به دنبال برگرداندن ایران به فضای قبل از انقلاب است

به گزارش مثلث آنلاین و به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری دولتی «خاور» تاجیکستان اخیراً مصاحبه‌ای با «عبدالعزیز بن محمد البادی» سفیر عربستان سعودی در این کشور داشته است که در این مصاحبه، وی اظهارات توهین‌آمیز و سخیفی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده است.

البادی با «شوم» خواندن انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979، به نقل از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مدعی شده است: «تا سال 1979 یعنی تا آن سالی که انقلاب شوم به نام اسلامی صورت گرفت، آن  طوری که حالا می‌بینیم، تعصب و افراط‌گرایی در منطقه موجود نبود. از این منظر در عربستان سعودی همه می‌خواهند که باز به همان وضعیت دینی که قبل از سال 1979 بود، برگردیم. باید اضافه کنم که عقاید اسلامی ثابت و تغییرناپذیر است و هیچ گاه این عقاید را هیچ‌کس نمی‌تواند تغییر دهد. صحبت‌هایی که ولیعهد کردند، تنها به همان عرف و عادت‌ها که با اسلام بیگانه هستند ربط داشت. یعنی تعصب را رهبران آن انقلاب شوم آورده و خواستند با آن عقیده متعصبانه خود را به جهان تحمیل کنند».

وی پیش از این نیز اظهار داشته بود بیرون راندن ایران از تاجیکستان بزرگترین موفقیت عربستان سعودی طی سال‌های اخیر بوده است.  

عبدالعزیز البادی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد خطر افراط‌گرایی و تروریسم در تاجیکستان با اشاره به فیلمی ساختگی و ضدایرانی که چندی پیش از رسانه‌های تاجیکستان پخش شد، اظهار داشت: من تاریخ کشور تاجیکستان را خیلی خوب می‌شناسم. پیش از آمدن به تاجیکستان، بطور مفصل با تاریخ کشور شما آشنا شدم. چندی پیش فیلمی را که دربارۀ کشتار چهره‌های شناخته‌شده ملت تاجیک نقل می‌کرد را تماشا کردم. در این فیلم درباره نقش کشوری معلوم که به آتش جنگ هیزم می‌ریخت، صحبت می‌‌شد. البته من خدا را شکر می‌کنم که رهبر شما (امامعلی رحمان) بسیار خردمند است و پیشوای شایسته‌ای دارید و توانسته‌اید امنیت، آسایش، صلح و ثبات را با وجود وی به ارمغان بیاورید.

البادی همچنین بدون اشاره به تلاش‌های اسلام‌ستیزانه دولت تاجیکستان طی سال‌های اخیر و محدودیت‌های صورت گرفته در مقابل اعمال مذهبی مردم تاجیک در حوزه‌هایی همچون حجاب، اقامه سنت‌های اسلامی برای تمام سنین، محدودیت‌های آموزش مذهبی و ...، پیرامون آزادی‌های مذهبی و اسلام میانه‌رو می‌گوید: من همچنین تلاش‌های حکومت تاجیکستان را در مبارزه با افراط‌گرایی و تعصب خیلی خوب و شایسته ارزیابی می‌کنم. آزادی‌های دینی در تاجیکستان برای همه فراهم آورده شده‌ است و آرزو دارم این شرایط برای همیشه در تاجیکستان پابرجا بماند.

وی همچنین با اشاره به مصاحبه‌ای که ولیعهد سعودی چندی پیش با یک رسانه مصری صورت داده و اظهار داشته بود که ترکیه، ایران و گروه‌های تروریستی سه ضلح محور شرارت هستند، در اظهار نظری عجیب بدون اشاره به جنایت‌های روی داده علیه مردم یمن، حمایت‌های آشکار عربستان از گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده، افزود: عربستان سعودی بیش از دیگران، از عملیات‌ تروریستی و تروریست‌ها آسیب دیده و بارها دربارۀ خطر تروریسم هشدار داده است. کشور ما مبتکر تأسیس مرکز مبارزه با تروریسم در سازمان ملل متحد است. عربستان سعودی در مبارزه با تروریس تجربه‌ای غنی دارد.

سفیر عربستان در تاجیکستان همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون آزادی‌های اجتماعی و مذهبی در کشورش، گفت: اگر دربارۀ عربستان سعودی صحبت کنیم، پس باید بگویم که در کشور ما خانواده‌های محافظه‌کاری هستند که پایبند بعضی عرف و عادت‌های ملی و محلی می‌باشند. البته، ما می‌خواهیم جزئی از تمدن جهانی باشیم، لکن با حفظ هویت ملی خود. راجع به برابری و همزیستی پیروان ادیان گوناگون نیز می‌خواهم بگویم که در عربستان سعودی نمایندگان ملت‌های زیادی کار و فعالیت دارند که در آنها پیروان همۀ ادیان وجود دارند. همانطور که همسایه حضرت پیغمبر(ص) یهودی بود و حضرت با او همسایگی می‌کرد، امروز نیز در کشور ما، پیروان همۀ ادیان مشغول کار و فعالیت هستند.

گفتنی است روابط عربستان سعودی و جمهوری تاجیکستان طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. خیز عربستان سعودی برای نفوذ در ساختارهای فرهنگی تاجیکستان است. سال گذشته و در جریان سفر امامعلی رحمان به عربستان، صندوق توسعه سعودی توافقی را با دولت تاجیکستان به منظور سرمایه‌گذاری 35 میلیون دلاری در حوزه توسعه آموزش عمومی از طریق ساخت مدارس و آموزشگاه‌ها صورت داد. طی این سال‌ها همچنین عربستان در صدد تقویت مراکز فرهنگی خود در تاجیکستان بوده است. علاوه بر این، فعالیت‌های رسانه‌ای عربستان در تاجیکستان به نحو چشمگیری افزایش یافته و نشریه‌ها و سامانه‌های خبری متعددی با حمایت عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران مطالب متعددی را منتشر می‌کنند. به عقیده برخی تحلیل‌گران پشت پرده فیلم موهنی که چندی پیش از رسانه‌های تاجیک علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر شد نیز عربستان سعودی بوده است. همچنین گفته می‌شود پشت پرده بسیاری از تحولات دیگر تاجیکستان از جمله عدم تمایل برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، و یا مخالفت با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، تلاش‌های پشت پرده عربستان از طریق اعطای کمک‌های مالی به تاجیکستان بوده است.