واکنش های مخالفان و موافقان مسدودسازی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی طی روزهای گذشته گسترده تر از همیشه در رسانه ها و محافل سیاسی و اجتماعی پیگیری می شود. موضوعی که به نظر می رسد پس از اعلام موضع مخالف دولت درباره فیلترپیام رسان تلگرام، روزهای آینده پای نمایندگان بهارستان را نیز به بحث فیلترینگ باز کند.

پرونده فیلترینگ در راه مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، دهم اردیبهشت ماه سال جاری پس ازفراز و نشیب های بسیار، سرانجام شایعه های فیلتر پیام رسان تلگرام به واقعیت پیوست و این پیام رسان با حکم قضایی مسدود شد. چهار روز بعد رییس جمهوری موضع صریح دولت در مخالفت با این مسدود سازی را اعلام کرد.
روز گذشته هم برخی نمایندگان مجلس درباره ضرورت ورود مجلس به موضوع فیلترینگ سخنانی را مطرح کردند. مجموع این واکنش ها مورد توجه و تحلیل روزنامه های چاپ امروز 16 اردیبهشت قرار گرفت. آینده توافق برجام در هیاهوی تعلیق یا عدم تعلیق تحریم های ایران از سوی رییس جمهوری آمریکا و انتخابات پارلمانی لبنان هم از مهمترین محورهای بازتاب یافته در روزنامه های صبح کشور بود.

** روایت روزنامه ها از مخالفان و موافقان فیلتر تلگرام
واکنش های نمایندگان مجلس به مسئله فیلترینگ به ویژه مسدود سازی تلگرام ، سبب شد که برخی روزنامه های چاپ امروز آن را مقدمه ای برای ورود قوه مقننه به بحث فیلترینگ اعلام کنند. از دیگر سو واکنش انتقادی رییس جمهوری به فیلتر تلگرام همچنان در مطبوعات کشور مورد توجه و تحلیل است.
رسانه های حامی دولت این واکنش را شفاف سازی موضوعات از سوی دولت می دانند اما رسانه های منتقد آن را فرافکنی مشکلات از سوی رییس جمهوری تحلیل می کنند.
روزنامه «ایران» در گزارش خود از ورود بهارستان به ماجرای تلگرام خبر داده و نوشته است: «تلگرام»، پیام‌رسان خارجی که از سوی طیف گسترده‌ای از مردم با ظن برخورداری از امکانات و امنیت مناسب مورد اقبال قرار گرفته بود، پس از گرفتار آمدن به حکم «مسدودسازی» صادر شده از سوی یک قاضی دادسرای فرهنگ و رسانه، موضوع بحث مخالفان و موافقان این فیلترینگ قرار گرفته است. این بحث‌ها بوِیژه پس از موضعگیری اخیر رئیس جمهوری که در آن تأکید شده بود «فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام توسط دولت اجرا نشده و مورد تأیید دولت نیست» یک بار دیگر داغ شد.چنین است در حالی که یک نماینده منسوب به جبهه پایداری از موضع اخیر رئیس جمهوری درباره فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس خواستار رأی‌گیری در مجلس برای سرنوشت این پیام‌رسان شده است.
این روزنامه در ادامه گزارش خود واکنش های دیگری را نیز بازتاب داده و نوشته است که علیرضا رحیمی، نماینده عضو فراکسیون امید و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز گذشته از رئیس قوه مقننه خواست تا مسأله فیلتر تلگرام توسط قوه قضائیه را به رأی بگذارد.
رحیمی در توئیت خود نوشت: «در جلسه فردا، رئیس مجلس برای اطلاع سران قوا از واقعیات جامعه، فیلترینگ تلگرام را در صحن، رأی‌گیری کند. نتیجه رأی نمایندگان مهم است. رئیس مجلس وظیفه دارد از حقوق ملت به شایستگی دفاع کند.»
ایران در یادداشت صفحه نخست خود به موضوع تلگرام پرداخته و به قلم «مسعود رضا بلادری» کارشناس حقوق آورده است: فیلترینگ رویکردی حقوقی و فنی در راستای اعمال حاکمیت و موافق محدودیت در آزادی‌های شهروندی است. چنانچه به هر دلیل در نظام سیاسی ایران استفاده از این ابزار بنا شود، می‌بایست مجوز قانونی مجرای اعمال شود نه تفسیر قضایی؛ در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی به‌ صراحت فیلترینگ و محدودیت در فضای مجازی رد شده است لکن قانون در نظام حقوقی ایران اجل بر همه امور است. بنابراین اگر بخشی از حاکمیت کشور بنا دارد مانع از شیوع تلگرام در اتمسفر فضای مجازی شود شایسته است، مسیر این ممانعت در پیچ و خم‌های مجلس شورای اسلامی لحاظ شود.
در گزارش روزنامه «آرمان» می خوانیم: هفته پیش تلگرام به دستور بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه فیلتر شد که در این ایام مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل بود. ر واکنشی دیگر رقیب روحانی در انتخابات 92 نیز به فیلترینگ تلگرام واکنش نشان داد. سیدمصطفی هاشمی‌طبا در این رابطه معتقد است دولت در فیلتر تلگرام نقشی نداشته و همانطور که روحانی قول داده بود دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نرفته است.
وی اظهار داشت: فیلتر تلگرام از سوی قوه قضائیه بوده و وقتی رأی قضائی صادر شود رئیس‌جمهوری نمی‌تواند آن را باطل کند. از سوی دیگر در مدتی که تلگرام فیلتر بوده اتفاقات خاصی در استفاده از این ابزار صورت گرفته که هر کدام عواقب مختلفی به همراه دارد.
روزنامه «ابتکار» به واکنش های، پیام اینستاگرامی رییس جمهوری در مخالفت با فیلتر تلگرام پرداخته و در گزارش خود آورده است: شب گذشته شبکه های مجازی سوژه جدید خود را پیدا کردند؛ رئیس جمهوری بعد از مدتها جنجال برسر فیلترینگ تلگرام پیامی صادر کرد که دولت در آن نقشی نداشته و مخالف فیلتر است.
پیام روحانی روشن بود: و بعد از آن موجی از نظرات کاربران اینستاگرام که آنها نیز پیامشان روشن بود: آقای رئیس جمهور! پس شما چه کاره اید؟ گویا موج اعتراضات تمامی ندارد. مردم از حرف خسته به نظر می رسند و دیگر توضیح هرچند کامل و منطقی روحانی نیز آبی برآتش دلهای رای دهندگانش نیست. روحانی که وعده داده بود تلگرام فیلتر نخواهد شد این بار در مقابل این شعار نیز در کنار سایر شعارهای تحقق نیافته اش موضعی دفاعی گرفت تا کنار اسمش یک ضربدر دیگر بخورد و مردمی که آستانه تحمل‌شان از پس اعتراضات دی ماه به پایین تر از نصف رسیده است بار دیگر ساز پشیمان هستم کوک کنند و علیه روحانی بتازند.
در سرمقاله ابتکار هم می خوانیم: ماجرای فیلترینگ تلگرام، یک موضوع تک بعدی نیست. امنیت ملی و امکان کنترل فضای مجازی، کسب و کارهای مجازی، امنیت فردی در فضای مجازی، حریم خصوصی، حقوق شهروندی، حق انتخاب، انحصارخواهی و انحصارطلبی برای صداوسیما و برخی پیام‌رسان‌های داخلی با مالکیت و سرمایه‌گذاری نهادهای خصولتی، تکنولوژی و ... تنها برخی ابعاد این ماجرا هستند. در این میان ابعاد سیاسی ماجرا نیز گوناگونند. برخی از بر هم زدن بازی از سوی جریان بازنده انتخابات‌های اخیر به دلیل مهم دانستن نقش شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام در این شکست‌ها و عقب ماندن از رقیب در رقابت اثرگذاری در فضای مجازی به عنوان دلایل فشار برای فیلترینگ تلگرام یاد می‌کنند و برخی دیگر- هم از جریان موافق و هم از جریان‌های مخالف دولت - آن را نسبت به تضاد با افتخار چندباره حسن روحانی به نبستن شبکه‌های اجتماعی بر روی مردم و وعده‌های رئیس‌جمهوری درباره نرفتن دست دولت روی دکمه فیلترینگ می‌سنجند و سعی در هجمه یا حمایت از دولت دارند.
«اعتماد» دیگر روزنامه ای است که موضوع ورود مجلس به بحث فیلترینگ را برجسته کرد و نوشت: زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام از اسفندماه سال گذشته به گوش رسید و با وجود تکذیب مکرر، درنهایت از ١٠ اردیبهشت‌ماه امسال به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه و درحالی که نمایندگان مجلس در هفته تعطیلات ماهانه، سرگرم سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بودند و دولت نیز آنچنان که حسن روحانی، رییس‌جمهوری در اینستاگرام خود به صراحت تاکید کرد، مخالف این تصمیم بود به اجرا درآمد. محمد کاظمی، نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به «اعتماد» گفته است که بحث فیلترینگ تلگرام بحثی است که مستقیما‌ با مصالح و منافع کشور در ارتباط است. اساسا این موضوع یک بحث قضایی نیست که بگوییم که در حوزه قضایی تهران اتفاقی افتاده و قاضی در این خصوص تصمیم‌گیری کرده است.
در سرمقاله اعتماد هم می خوانیم: تلگرام فیلتر شده و یک هفته دیگر هم احتمالا ترامپ از برجام خارج می‌شود. برای کسی که مخالف دولت روحانی باشد چه لذتی بالاتر از این دو اتفاق می‌تواند متصور باشد. صورت مساله این است که روحانی تلگرام را فیلتر نکرده در مقابل فیلتر آن هم سکوت نکرده، خرد سیاسی حکم می‌کند آنها که به او رای داده‌اند الان پشت سر او بایستند و اگر مطالبه خود را بحق می‌دانند آن را پیگیری کنند. آنچه اتفاق می‌افتد اما چیز دیگری است. اکنون بازار انتقاد گرم‌تر از همیشه است. یک جمله درباره ناکارآمدی دولت بنویسید حداقل ٢٤ ساعت در فضای مجازی مشهور می‌شوید، از رای‌تان اعلام پشیمانی کنید این شانس را دارید که در رسانه‌های بیگانه و روزنامه‌های داخلی هم به شما اشاره کنند. خلاصه اینکه الان نان در گفتن همین حرف‌هاست.
روزنامه «جوان» در یادداشتی با عنوان «چرا تلگرام مسئله می‌شود؟» به قلم «عبدالله گنجی» مدیر مسوول این روزنامه آورده است: می‌دانید چرا بخشی از اصلاح‌طلبان، تجدیدنظرطلبان و روحانی حاضر نیستند از آسیب‌های تلگرام بگویند؟ چون برای خود هویتی مستقل از حاکمیت قائلند و راهبرد آنان عدم پرداخت هزینه در افکار عمومی است. آنان ثابت کرده‌اند که حاضرند برای حفظ پرستیژ خود تا مرز جاسوس‌پروری هم پیش روند اما به مدنیت موصوف باشند. تصمیمات ملی حنجره واحد ملی می‌خواهد. وقتی مردم چندصدایی را در نخبگان حاکمیت می‌بینند چندمسیری را انتخاب می‌کنند. در ماجرای شلیک موشک به دیرالزور همه نخبگان قدرت هم‌صدا شدند و از ملت نیز صدای متفاوت شنیده نشد. قطعاً روحانی مخالف بستن تلگرام نیست اما دوست دارد هزینه‌اش را دیگران بپردازند.
روزنامه «تجارت» هم در صفحه نخست خود به موضع فیلتر تلگرام پرداخت. در گزارش این روزنامه آمده است: آنچه در فیلتراتفاق افتاده نشان می‌دهد که مشکلات سنگین تر از این حرفها است. طبق اعلام مسوولان مربوطه، بیشترین حجم تجسس اینترنتی در دنیا از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی انجام گرفته است. افشاگری‌های ادوارد اسنودن نشان می‌دهد، آمریکا تنها در یک ماه 14 میلیارد قطعه داده از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی جمع‌آوری کرده که این حجم پوشش اطلاعاتی در میان کشورهای دنیا بی‌سابقه است. نکته‌ای که در کنار اقبال روزافزون شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل، قابل تامل و تعمق است، ‌عدم توجه به سطح دسترسی‌هایی است که کاربران هنگام نصب این قبیل از نرم افزارها با دستان خود در اختیار سرویس‌دهندگان خارجی این قبیل از نرم‌افزارها می‌گذارند و بدین ترتیب زمینه نفوذ به حریم خصوصی را برای سرویس دهندگان نرم‌افزارهای نسخه خارجی به راحتی فراهم می‌کنند.
«نقشه راه رقابت با تلگرام» عنوان گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» است که در بخش هایی از آن می خوانیم: یکی از نکات نهفته در پیام رئیس‌جمهور، مخالفت دولت با فیلترینگ تلگرام و اجرای این محدودیت از سوی مرجعی خارج از اراده دولت است. حسن ‌روحانی با وجود مبری دانستن دولت از مکانیزم محدودسازی پیام‌رسان تلگرام، اشاره مستقیمی به مرجع صدور حکم ممنوعیت این رسانه نکرده ‌است. خلأیی که واکنش کاربران فضای مجازی و کارشناسان را نیز به همراه داشت.
منتقدان پیام رئیس‌جمهور معتقدند که مرجع فیلترینگ تلگرام باید به روشنی مشخص و سنخیت آن با قانون اساسی کشور بررسی شود. عده‌ای از منتقدان دولت نیز عقیده داشتند اعتراض دولت به فیلترینگ تلگرام که از دیدگاه برخی از کارشناسان سنخیت چندانی با قانون نداشت، باید در عمل نیز دیده شود.
در روزنامه «شرق» می خوانیم: با پست اینستاگرامی شبانه رئیس‌جمهوری، بالاخره موضع اعلامی «حسن روحانی» درباره فیلترینگ «تلگرام» مشخص شد؛ «مخالفم و مورد تأیید دولت نیست و توسط دولت انجام نشده است». اما به نظر می‌رسد این موضع‌گیری روحانی نمی‌تواند باعث شود تا نمایندگان از تصمیمشان برای کشاندن رئیس‌جمهوری به مجلس برای پاسخ‌گویی در مورد فیلترینگ تلگرام منصرف شوند. حالا علاوه بر تصمیم برای پاسخ‌گوکردن رئیس‌جمهوری، موضوع فیلترینگ تلگرام هم در جلسه صبح یکشنبه فراکسیون امید با «محسنی‌اژه‌ای» سخنگوی قوه قضائیه مطرح می‌شود؛ «بهرام پارسایی» سخنگوی این فراکسیون با اعلام این خبر به «شرق» گفته که «در این جلسه مباحث مختلفی مطرح خواهد شد و برخی نمایندگان از جمله بنده در مورد فیلترینگ تلگرام مباحثی را مطرح خواهیم کرد».
«به دنبال راهکار ملی برای چالش تلگرام» تیتر گزارش نخست روزنامه «شهروند» از مسدودسازی پیام رسان تلگرام است. در این گزارش آمده است: اعتراض به فیلترینگ تلگرام رکورد کامنت‌های رئیس‌جمهوری در اینستاگرام را شکست. حالا پست حسن روحانی درباره اعتراضش به فیلتر تلگرام ٢٦‌هزار کامنت را پشت‌سر گذاشته است. ‌ بحث‌های داغ درباره فیلتر تلگرام به این‌جا رسیده است که عده‌ای می‌گویند با توجه به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، فیلتر تلگرام، نادیده‌گرفتن این قانون است و همین دست دولت را برای اعتراض بازمی‌گذارد. طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید ازجمله این افراد است. او به «شهروند» می‌گوید؛ دولت به بیانیه اکتفا نکند و قوه‌قضائیه را مجبور به پاسخگویی کند. بهمن کشاورز، رئیس کانون وکلا اما معتقد است؛ تقریبا دست دولت بسته است و اعتراض به دستور قوه‌قضائیه راه بسیار دشوار و طولانی در پیش دارد.
روزنامه «کیهان» در گزارش انتقادی خود از ورود دولت به بحث فیلترینگ تلگرام زیر تیتر «آمریکا دنبال کودتای ارزی دولت تدبیر مشغول تلگرام بازی!» نوشت: موضوع فیلترینگ تلگرام از ابتدای شروع روزهای کاری سال جدید به یکی از موضوعات اصلی کشور مبدل شده است. کشوری که با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت و تهدیدات و دشمنی‌های خارجی روبروست و باید همه اجزای آن برای برطرف کردن مشکلات و موانع عزم خود را جزم کنند، هفته‌هاست درگیر یک مسئله فرعی و کاملاً حاشیه‌ای است و این حاشیه‌های انرژی‌بر و فرصت‌سوز، طی روزهای اخیر سیری صعودی و جنجالی نیز به خود گرفته است. غلبه حاشیه بر متن تا جایی پیش رفت که در اولین ساعات روز شنبه حساب کاربری آقای روحانی در اینستاگرام پیامی قابل تامل را منتشر کرد. پیامی که با فراموشی تصمیمات و اقدامات اخیر دولت، بیش از هرچیز بوی پوپولیسم می‌دهد.

**خروج از برجام خطا یا تله ترامپ؟
همزمان با نزدیک شدن به تاریخ تایید تعلیق تحریم های ایران از سوی رییس جمهوری آمریکا، گمانه های مختلفی درباره احتمال عدم تایید این تعلیق از سوی «دونالد ترامپ» منتشر می شود. روزنامه های صبح امروز کشور باردیگر آینده برجام و احتمال خروج آمریکا از این پیمان را مورد بررسی قراردادند.
در سرمقاله روزنامه آرمان می خوانیم: از آنجا که پدیده‌های سیاسی به هم مرتبط هستند ولی اینکه تصور کنیم الزاما خروج آمریکا از برجام مساوی با درگیری بین ایران و اسرائیل باشد، نخواهد بود. هرچند ممکن است با بودن آمریکا در برجام اتفاقاتی میان ایران و اسرائیل هم حادث شود. قدر مسلم اینکه ما نمی‌توانیم خروج آمریکا از برجام را نشانه‌ای از احتمال وقوع درگیری بین ایران و اسرائیل قملداد کنیم. چون درگیری هزینه‌ای به مراتب بیش از خروج آمریکا از برجام، هم برای ایران و هم برای آمریکایی‌ها خواهد داشت. ممکن است بین ایران و اسرائیل با توجه به رفتارهای اسرائیل در سوریه اتفاقاتی حادث شود که بعید است این اتفاقات به یک درگیری تمام نظامی منجر شود ولی به هر حال سایه تهدید را بر روابط ایران و رژیم صهیونیستی حکمفرما خواهد کرد. درواقع زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بین ایران و اسرائیل درگیری حادث شود که نیروهای آمریکایی از سوریه، خلیج فارس و افغانستان خارج شوند.
روزنامه «اطلاعات» به نقل از «استفان والت» تحلیلگر و استاد دانشگاه هاروارد، خروج آمریکا از برجام را خطای راهبردی دانست.
در گزارش اطلاعات می خوانیم: والت در نشریه فارین پالیسی در گزارشی به بررسی سرنوشت برجام و تلاش کشورهای اروپایی برای تغییر الگوهای رفتاری ترامپ در قبال این توافق پرداخته است. والت در ادامه گزارش با بررسی نگاه ترامپ به توافق هسته ای ایران، می‌نویسد: سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا تلاش کرده اند دیدگاه ترامپ در قبال توافق هسته ای را تغییر دهند. اگر آمریکا، برجام را پاره کند، این رخداد فراتر از یک خطای راهبردی ترامپی یا حاصل نفوذ لابی یهودی و همتایان سعودی و عربی است.این اقدام، همچنین نشان دیگری است از 'بی ربطی' راهبردی اروپا و ناتوانی جمعی رهبران آن در مقابل آمریکا که نتوانسته اند رویکرد ترامپ را تغییر دهند.
تیتر نخست روزنامه جوان به موضوع برجام اختصاص دارد. در گزارش این روزنامه می خوانیم: روزنامه «بوستون‌گلوب» نوشت جان کری وزیر خارجه سابق امریکا در راستای تلاش برای نجات دادن یکی از مهم‌‌ترین دستاوردهایش در زمان حضور در سمت وزارت خارجه آمریکا یک‌‌‌‌شنبه دو هفته پیش وارد نوعی دیپلماسی غیرمعمول و پشت‌پرده با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شده است. «بوستون‌گلوب» به نقل از یک منبع آگاه نوشته این دومین بار ظرف حدود دو ماه گذشته است که «کری» و «ظریف‌» برای تدوین راهبرد‌‌‌‌هایی برای نجات برجام با یکدیگر دیدار کرده‌اند. روزنامه امریکایی از تلاش کری برای نجات برجام به عنوان «مأموریتی جسورانه، هرچند مخفی» نام برده و نوشته او برای وارد آوردن فشارهای بیرونی روی دولت ترامپ برای ماندن در برجام به فهرست‌‌‌‌‌هایی از ارتباطاتش متوسل شده که در دوران حضورش در وزارت خارجه امریکا جمع‌آوری کرده است.
روزنامه قانون در گزارش خود از آینده برجام تیتر «پایان تلخ برجام بهتر از تلخی بی پایان» برگزید و نوشت: بی‌شک یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی‌پایان است. سال‌ها هزینه‌برای تنظیم قراردادی به نام برجام همه مردم ایران را به بهبود وضعیت در کشور دلخوش کرده بود. دورانی که می‌توانست به ماه عسل ایرانیان بعد از انقلاب 57 مبدل شود ولی با کارشکنی‌های مختلف این رویا جوانمرگ شد و آینده‌ را برای مردم امیدوار به همان تیرگی گذشته بازگرداند. بیشتر مردم ایران و آن‌هایی که دل در گروی کشورشان داشتند در زمان مذاکرات پای تصویب برجام ایستادند و از آن حمایت کردند و امروز نیز اگر نتیجه‌ای داشته باشد دوباره از آن دفاع خواهند کرد ولی اگر کشورهای غربی و آمریکا سعی کنند تا برجام را از تاثیرگذاری خود خارج کرده و آن را به اهرمی برای کنترل ایران تبدیل کنند، پایان آن از تحمیلش دلنشین‌تر است.
روزنامه اعتماد در یادداشتی درباره برجام آورد: آنچه در این میان حائز اهمیت است، اثبات پایبندی تهران به اصل تعامل راهبردی با جهان و تنش‌زدایی از روابط میان خود با غرب خواهد بود چراکه خروج کامل ایران از برجام نه‌تنها به رفع بحران موجود هیچ کمکی نخواهد کرد بلکه بستر موج جدیدی از تحریم‌های بین‌المللی بر ایران را نیز آماده خواهد کرد. از این رو سناریوی حفظ برجام از یک سو و گشایش باب گفت‌وگو با غرب در خصوص موارد مناقشه در مواردی که در آن امکان گفت‌وگو و توافق وجود دارد می‌تواند به کاهش فشار خروج احتمالی ایالات‌متحده از برجام کمک افزونی کند.
«تله ترامپ برای ایران» عنوان یادداشتی در روزنامه شرق به قلم «غلامعلی دهقان» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است. در بخش هایی از این یادداشت می خوانیم: با خروج آمریکا آنکه نقض پیمان کرده و تعهدات خود را زیر پا گذاشته، مشخص می‌شود و آنکه برخلاف تبلیغات گسترده پایبندی خود را به یک معاهده بین‌المللی مصوب سازمان‌ ملل متحد همچنان اعلام می‌کند هم معلوم، به عبارتی توپ در زمین ایران نیست که بخواهد به عنوان ناقض صلح جهانی شناخته شود؛ درست برخلاف سال‌های 91 و 90 که ایران ناقض صلح جهانی و مشمول ماده 41 فصل هفتم منشور ملل‌متحد شده بود و به‌راحتی با تحریم‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد. در آن سال‌های دوران احمدی‌نژاد، چین و روسیه هم در کنار موافقان تحریم ایران بودند و حال آنکه در شرایطی که ایران از برجام خارج نشود، علاوه‌بر چین و روسیه کشورهای اروپایی هم نشان داده‌اند برخلاف آمریکا با برجام مخالفتی ندارند و به تعهدات خود مبنی‌بر تعامل و همکاری با ایران پایبند هستند.

**انتخابات سرنوشت ساز لبنان
شهروندان لبنانی پس از یک دهه فراز و نشیب سرانجام امروز پای صندوق های رای آمدند تا انتخابات پارلمانی این کشور پس از سال ها تعویق ونزاع های سیاسی برگزار شود. برخی روزنامه های چاپ امروز کشور با توجه به اهمیت انتخابات لبنان به بررسی این رویداد پرداختند.
روزنامه ایران نوشت: این‌روزها سپهر سیاسی لبنان آبستن اتفاقی مهم است. پس از9 سال این نخستین بار است که این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی قرار گرفته است. امروز، بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفری که برای رأی دادن در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و از میان 583 نامزد، 128 تن را برای حضور در پارلمان کشورشان انتخاب می‌کنند. انتخابات پارلمانی لبنان در حالی برگزار می‌شود که شرط عدالت و بی‌طرفی بارها و بارها زیر پا گذاشته شده است. از ماه‌ها قبل تلاش‌ها برای به حاشیه راندن حزب‌الله آغاز شده بود اما سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب، با حضوری مقتدرانه از آرمان‌ها و اهداف حزب خود دفاع کرد. این حزب، از ماه‌های پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی، هدف حملات سیاسی، روانی و مالی امریکا، عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در منطقه قرار گرفت تا سقف حضورش در پارلمان آتی کاهش یابد.
روزنامه «جمهوری اسلامی» از افشای سند محرمانه عربستان برای تضعیف حزب‌الله درانتخابات لبنان خبر داده و نوشته است: فعالان اینترنتی سندی از عربستان را دست به دست می‌کنند که در آن برخی اقدامات پشت پرده عربستان برای تضعیف حزب‌الله در آستانه انتخابات روشن می‌شود.در این سند آمده است وزارت خارجه (عربستان) دستور حمایت لازم از لیست‌های جریان المستقبل و حزب «القوات‌اللبنانیه» را در انتخابات پارلمانی لبنان می‌دهد تا در اولین فرصت در راستای ارائه پیشنهادی به پارلمان جدید لبنان برای مشروع کردن حضور آوارگان سوری بر اراضی لبنانی کار شود و بدین گونه، اهرم فشاری بر حزب‌الله خصوصا در منطقه البقاع برای تغییر بافت اجتماعی و تحقق اهداف زیر باشد: اول: تضعیف نفوذ حزب‌الله در پایگاهش (منطقه البقاع) دوم: ایجاد شکاف میان حزب‌الله و پایگاه‌های مردمی‌اش سوم: خارج کردن منطقه، سوریه و بویژه مرزها از سیطره و نفوذ حزب‌الله
روزنامه ابتکار در گزارش خود از انتخابات لبنان آورد: انتخابات پارلمانی لبنان در حالی امروز پس از 9 سال برگزار می‌شود که شرایط منطقه‌ای و داخلی این کشور همزمان با تحولات صورت گرفته در طول یکسال گذشته، حالتی خاص و سرنوشت‌ساز به خود گرفته است. این انتخابات و آرایش نیروهای سیاسی لبنانی در انتخابات پیش‌رو به گونه‌ای رقم خورده است که حالتی تقابلی میان جناح‌های مختلف لبنانی ایجاد کرده و به همین دلیل است که انتخاب نخست وزیر از این پارلمان یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی لبنانی‌ها در چهار سال آینده خواهد بود. سرنوشت نخست وزیری و آینده ریاست جمهوری لبنان نیز به میزان زیادی به این انتخابات گره‌ خورده است. اکنون بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر این پایه است که سعد الحریری احتمالاً همچنان بخت اول احراز مقام نخست وزیری خواهد بود و مقدمه چینی برای بر کشیدن سمیر جعجع برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار دارد.
در روزنامه جهان صنعت هم می خوانیم: امروز انتخابات پارلمانی لبنان برگزار می‌شود، که نتایج آن با توجه به شرایط منطقه، می‌تواند مهم و تعیین‌کننده ارزیابی شود‌‌. در کنار نقش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، طرح جدایی جریان ملی آزاد از حزب‌الله بیشترین نقش را برای ناکامی حزب‌الله در کسب کرسی‌های پارلمان بازی می‌‌کند‌‌. آنگونه که شواهد آرایش احزاب و جریان‌ها در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی نشان می‌دهند، مخالفان حزب‌الله در یک حرکت سازمان‌یافته و هدفمند توانسته‌اند در سایه تشدید اختلافات موجود بین نبیه بری (رییس جنبش امل) و جبران باسیل (رییس جریان آزاد ملی) اختلاف ائتلاف سیاسی حزب‌الله و جریان آزاد ملی را عملی کنند‌‌. از همین رو حزب المستقبل لبنان تلاش زیادی دارد تا ائتلاف سیاسی خود با جریان ملی آزاد لبنان را توسعه دهد تا از ائتلاف حزب‌الله و جریان آزاد در پارلمان آتی لبنان جلوگیری کرده و جناح‌های منسوب به 8 مارس را تضعیف کند‌‌. خروجی این کار می‌تواند حضور بالقوه سمیر جعجع برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری لبنان را افزایش دهد‌.


**پژوهشم**9402** 1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.