رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت سهم 87 درصدی خود را در بخش اتوبوس‌رانی پرداخت نکرده است، گفت: امروز در تهران به 9 هزار دستگاه اتوبوس نیازمندیم اما 6500 دستگاه وجود دارد که نیمی از آن نیز فرسوده است.

شیراز| محسن هاشی: دولت سهم 87 درصدی خود را در بخش اتوبوس‌رانی پرداخت نکرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم از شیراز ، محسن هاشمی امروز در گردهمایی اعضای هیئت رئیسه شورای کلانشهرهای ایران با بیان اینکه همه کلانشهرهای ایران دچار دردهای مشترکی هستند، اظهار داشت: حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا یکی از مشکلات مشترک میان کلانشهرها است.

وی با تاکید بر لزوم تمرکز برای ایجاد و تقویت سیستم حمل و نقل ریل پایه در کلانشهرها گفت: این امر سبب رفع مشکل ترافیک و کاهش آلاینده‌ها می‌شود و از محورهایی است که در نخستین گردهمایی در شهر مشهد مطرح و مقرر شد حمل و نقل ریل پایه با مکمل اتوبوس در دستور کار کلانشهرها قرار گیرد.

هاشمی افزود: شهرهای کوچک باید به دنبال شبکه حمل و نقل ریلی باشند تا دچار گرفتاری‌های کلانشهری مانند تهران نشوند، در شهر تهران 90 تا 100 کیلومتر از مترو آماده شده اما تجهیز نشده که با این کار توان ریل پایه در این شهر افزایش می‌یابد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت سهم 87 درصدی خود را در بخش اتوبوس‌رانی پرداخت نکرده است، بیان کرد: امروز در تهران به 9 هزار دستگاه اتوبوس نیازمندیم اما 6500 دستگاه وجود دارد که نیمی از آن نیز فرسوده است.

وی با تصریح بر این موضوع که باید برای تکمیل خطوط ریلی از توان سرمایه‌گذاران استفاده کرد، عنوان کرد: سهم دولت باید از طریق استانداری‌ها و فرمانداری‌ها پیگیری شود.

هاشمی به مشکل پسماند و زباله ها در کلانشهرها هم اشاره و عنوان کرد: این مشکل در تمام شهرها و کلانشهرها وجود دارد و علت اصلی آن بالا بودن قیمت زباله‌سوز است به طور مثال در تهران تنها 3 درصد مگاوات انجام شده که به دلیل مقرون به صرفه نبودن، ادامه نیافته است.

وی با اشاره به اینکه کلانشهرها باید به سمت درآمد پایدار بروند، گفت: هرچند در لایحه بودجه دولتی مسائلی از این موضوع گنجانده شده اما باید قوی تر از گذشته در کارگروه مربوطه به آن پرداخته شود و دولت باید کمک کند تا کلانشهرها از خام فروشی به سمت درآمد پایدار بروند.

لطمه به شورا، لطمه به سرمایه اجتماعی است

اسماعیل تبادار، استاندار فارس نیز با اشاره به اینکه شکل‌گیری شوراها از مطالبات جدی مردم بوده است، اظهار داشت: هدف از تشکیل شوراها حفظ بنیانی سرمایههای اجتماعی بوده و باید به این امر اذعان کرد که لطمه به نهاد شورا به مثابه لطمه به سرمایه‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 5 شهرداری‌ها باید زمینه درآمدی مناسبی برای کلانشهرها ایجاد کند، گفت: فراهم شدن منابع پایدار یکی از اقدامات مهم در سال‌های اخیر بوده است.

تبادار با بیان اینکه شیراز باید نگاهی جامع به زیست شهر داشته باشد تا برای دیگر شهرها الگو باشد، افزود: تلاش اعضای شورای شهر شیراز این است که جامعه از لحاظ زیست شهری در فضای مناسبی قرار گیرد.