بعد از آنکه سید‌حسین موسویان پیشنهاد استعفای دولت روحانی را مطرح کرد، حالا حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده همسو با جبهه پایداری نیز گفت برای تدوین طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور اتاق فکر تشکیل داده است. با او درباره این اقدام به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

طرح‌ها از روی نگرانی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شما با یکی از رسانه‌ها درباره تشکیل اتاق فکر تدوین طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور صحبت کردید، این اتاق فکر الان چندنفره است؟

   کارشناسانی هستند که روی بررسی عملکرد آقای رئیس‌جمهور دارند  کار می‌کنند.

این اتاق فکر تدوین طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور در مجلس است؟

   خیر در دفتر خودم است.

آقای خجسته نماینده همدان هم صحبت مشابهی مثل شما داشت، آیا دو نفری در قالب یک کار مشترک طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را در حال تدوین هستید یا آنکه جداگانه این نیت را پیگیری می‌کنید؟

   خیر، من صحبت آقای خجسته را شنیدم ولی حرفی با او نداشتم.

نمایندگان دیگر هم با شما اعلام هم‌نظری و همراهی کردند؟

   مردم دائم به نمایندگان مراجعه می‌کنند، تماس می‌گیرند و مرتبط هستند. از نظام و انقلاب شان نگرانند. بر همین اساس ما یکی از کم‌کاری‌ها و ناتوانی‌ها را در وزیر اقتصاد یافتیم. وقتی طرح استیضاح وزیر اقتصاد را آماده و دغدغه‌های مردم را در قالب موضوع استیضاح وزیر اقتصاد دنبال کردم، عمده کسانی که سراغ‌شان رفتم، بیان می‌کردند «چرا پیگیر طرح استیضاح رئیس‌جمهور نمی‌شوید، چون بخشی از تیم اقتصادی دولت وزیر نیستند و مستقیم زیر نظر رئیس‌جمهور عمل می‌کنند، بنابراین مجلس نمی‌تواند از آنها  بازخواست کند.‌»

چرا اول بحث سوال از رئیس‌جمهور را دنبال نمی‌کنید؟

   موضوع طرح سوال از رئیس‌جمهور بارها مطرح شده بود اما تعدادی از امضاکنندگان بر اثر فشارهای برخی مدیران دولتی اعم از استاندار و وزرا در نیمه راه منصرف شدند بنابراین از طریق سوال به نتیجه نمی‌رسیدیم. انصافا هیچ کس دیگری هم جوابی برای مردم ندارد. مردم ما را به عنوان وکیل خود قرار دادند تا برای آنها  بدویم و تلاش کنیم.

اصلاح‌طلبان هم حاضرند طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را امضا کنند؟

   بله.

چند نفر از اصلاح‌طلبان به شما گفتند حاضرند این طرح را امضا کنند؟

   من تعداد را در ذهن ندارم ولی به کسانی که مراجعه می‌کردم این دیدگاه را داشتند.

یعنی از فراکسیون امید هم کسان زیادی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را امضا خواهند کرد؟

   بله، برخی مسائل جناحی است اما شاید خوانندگان این خبر باورشان بشود یا نشود که خیلی مسائل جناحی نیست یعنی عموم نمایندگان با هر سلیقه فکری و مشرب سیاسی در خیلی موضوعات نظر مشترک دارند. در موضوع طرح عدم کفایت نیز برداشتم این است‌ که شاید کسی قبول کند یا قبول نکند اما ما این کار را به عنوان یک رسالت می‌دانیم. چون واقعا‌ مردم انتظار یک اقدام فوری جراحی دارند.

در چه صورتی از پیگیری طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور منصرف می‌شوید؟

   اگر رئیس‌جمهور خیلی فوری تا اوایل هفته آینده با مردم شفاف صحبت کند، درددل‌ها را بگوید‌، جاهایی که کوتاهی کر‌د، عذرخواهی کند‌، به تشریح برنامه‌های دولت بپرداز‌د و موانع را به اطلاع مردم برساند. پیگیری نمی‌کند اما اینکه بخواهند یک طرفه بروند تا با مردم مواجه نشوند مساله خوبی نیست. در مجموع ما براساس منفعت یا هواوهوس نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم. خدا نکند بخواهیم از باب اینکه دلمان می‌خواهد طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را دنبال کنیم؛ خیر اصلا این طور نیست. آقای روحانی اگر صادقانه با مردم حرف بزند و پای کار بایستد، پیگیری ما منتفی می‌شود اما احساس امروزمان این است که رئیس‌جمهور پای کار نایستاده است.

برخی منتقدان شما می‌گویند اراده‌ای از خارج مجلس و شهر مشهد است که طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور اجرایی شود، صحت دارد؟

   خیر، من این را قبول ندارم. ممکن است یک کسی حرفی یا پیامکی بزند اما مشهد هم مثل بقیه شهرها محسوب می‌شود. اگر کسی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را بخواهد اینگونه با خلط مبحث دچار انحراف کند درست نیست.

کسانی که به شما کمک می‌کنند تا طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را تدوین کنند از مشهد نیامدند؟

   خیر، مشاورین من هستند. همه مطالبی که من در مجلس ارائه می‌دهم که همه را خودم کار نمی‌کنم چون در تمام زمینه‌ها تخصص ندارم بنابراین از مشاورینم کمک می‌گیرم.

مشاورین شما مشهدی نیستند؟

   خیر. سه نفرشان بچه تهران و ‌دونفر هم اصفهانی هستند.

طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را باید یک‌سوم نمایندگان امضا کنند، حال آنکه نصاب در طرح سوال از رئیس‌جمهور یک‌چهارم است و هیچ‌گاه عملی نشد چون همه نمایندگان تا پایان بر امضای خود نماندند. آیا طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور غیر از تبلیغاتی‌بودن، اثر عملیاتی هم خواهد داشت؟

   چه مانور تبلیغاتی؟

یعنی واقعا می‌توانید امضای یک‌سوم نمایندگان را پای این طرح بیاورید؟

   ما مأمور به تکلیف هستیم. در هر دوره‌ای از انقلاب تا آنجا که خدا توفیق داده، سعی‌مان این است که آنچه تکلیف است عمل کنیم حالا نتیجه چه می‌شود کاری به آن نداریم. در مجلس درباره خیلی بحث‌ها مخالفت می‌کنیم در عین حال که می‌دانیم نظر ما منتج به عدم تصویب نمی‌شود، اما حرف‌مان را می‌زنیم. درباره طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور نیز همین رویکرد را دنبال می‌کنیم. می‌خواهیم آنچه تکلیف داریم را انجام دهیم...

و نیت تبلیغاتی هم ندارید؟

   برای چه تبلیغات کنیم؟ خیلی جاها هم ممکن است به ضرر باشد ولی دنبال این هستیم که رئیس‌جمهور بیاید و پاسخ این مردم را بدهد. مردمی‌که هر جا نظام خواسته، به میدان آمدند. این مردم نجیب و خوب که در همه صحنه‌ها کمک کشور، نظام و انقلاب هستند، آیا مستحق این نوع رفتارها هستند؟ من چند مرتبه از آقای سیف گلایه کردم، به آقای رئیس‌جمهور گفتیم و نوشتیم «آقای سیف دارد مشکل برای مردم درست می‌کند» اما توجه نکردند. چند روز پیش آقای سیف را در کمیسیون اقتصادی دیدم چون طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را دادیم. آقای سیف گفت «طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مساله امنیتی دارد». من به او جواب دادم «آقای سیف برای من نمی‌خواهد مساله امنیتی بگویی، چون سپرده گذاران با احتساب خانواده‌های‌شان 20میلیون نفر جمعیت در کشور ناراضی هستند، برخی کف خیابان آمدند، آیا مساله امنیتی بزرگتر از این هم در کشور داشتیم؟ ضعف مدیریت شما این مشکل را درست کرد، چرا جلوی آن را نگرفتی و بی‌تدبیری کردی، چرا کاری کردی موسسات مقابل سپرده‌گذاران قرار بگیرند و مردم برای گرفتن پول شان هجوم ببرند.‌» در نکته دیگری هم گفتم «آقای سیف 400 نفر قاضی، مدیر و دیگر مسئولان وقتی متوجه شدند مجلس در سال گذشته تصویب کرد سال 97 هنگام بازنشستگی مدیران بالاتر از 240 میلیون تومان نمی‌توانند بگیرند رفتند و خود را بازنشسته کردند اما بانک مرکزی ‌سه‌نفر از این افراد را به سر کار برگرداند. حال آنکه یک نفر آنها  از بیت‌المال 700 میلیون تومان پاداش و پایان خدمت و 500 میلیون تومان هم به عنوان مرخصی استفاده نشده گرفته بود. آیا مدیری که این طور برخورد می‌کند، برای کشور و مستضعفان و طبقه متوسط دلسوزی می‌کند.» چقدر به آقای رئیس‌جمهور گفتیم برای بانک مرکزی فکری کند. این موضوعات روی هم تلنبار شد و به طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور رسید.