محمد هاشمی رئیس پیشین صدا و سیما ضمن انتقاد از عملکرد این رسانه گفت: شرایط فعلی کشور ایجاب می‌کند که همه در جهت وحدت عمل کنیم و هر رویکردی غیر از این بازی در زمین دشمن است.

دولت یازدهم و  دوازدهم همچون رنگ حمایت رسانه ملی را ندیده / انتقاد محمد هاشمی از عملکرد صدا و سیما / رسانه ملی نباید در زمین دشمن بازی کند /مسائل را در قالب نقد اما با چاشنی تخریب و سیاه‌نمایی بیان می‌کنند / سیاست گذاری در رسانه ملی تحت تاثیر افراد و احزا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
به گزارش مثلث آنلاین به نقل از نامه نیوز: دولت یازدهم و  دوازدهم همچون رنگ حمایت رسانه ملی را ندیده است. صدا و سیما به شیوه دوران احمدی نژاد مدافع دولت نیست و رویکرد انتقادی دارد. انتقاداتی که به گفته رئیس جمهور، وزرا و مجموعه دولت رنگ و بوی تخریب به خود گرفته است. دولتی‌ها چند باری هم به زبان آمده و گلایه کرده اند اما هیچ یک از این تذکرها موثر واقع نشده و مدیران صدا و سیما از موضع خود کوتاه نمی‌آیند. حال که کشور از خارج و داخل تحت فشار است و با مشکلات بسیاری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی و ... دست و پنجه نرم می‌کند نیز آقایان سر همراهی ندارند. همین است که شاهدیم دم به دم اخلال‌گران در بازار داده و روی نارضایتی‌های موجود جامعه موج سواری می‌کنند. موضع بخش خبری 20.30 با دولت عیان است اما برنامه های شاد و مفرح رادیو و تلویزیون نیز اخیرا رنگ و بوی انتقاد به دولت گرفته است. آنتن رسانه ملی در انحصار یک طیف خاص تندرو است و هیچ نشانی از تلاش برای انسجام و وحدت ملی مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که انتظار می‌رود حداقل در این شرایط از برخورد جناحی و سیاسی فاصله گرفته و کمی به مصالح و منافع ملی توجه شود. 

 

فقط مخالفت با دولت نیست و آقایان با برخی اقدامات مثل پخش صحنه‌های پشیمانی و گریه‌های چند دختر نوجوان فاصله خود با جامعه را نیز به رخ می کشند. اظهارات مبنی بر پشیمانی مائده هژبری که به اتهام انتشار ویدئوهای رقص دستگیر شده است طی بیست و چهار ساعت گذشته موج گسترده ای از انتقاد را به همراه داشته است. نگاهی به فضای مجازی و آنچه کاربران می‌گویند روشن می کند که ذهن مدیران رسانه ملی چقدر از ذهن جامعه و مردم دور است.

 

محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح طلب که سابقه مدیریت این سازمان را نیز در کارنامه دارد، در گفت و گو با «نامه نیوز» در مورد پخش اعترافات مائده هژبری نظری نداد و گفت: « من این برنامه را ندیده‌ام و نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم اما عملکرد صدا و سیما به طور کلی حتما مورد انتقاد است.»

 

وی گفت : «متاسفانه فرصت ندارم غیر از برخی گزارش های خبری و اخبار، دیگر برنامه های صدا و سیما را ببینم اما در همین بخش‌های خبری نیز می‌بینم که رویکرد این رسانه به هیچ وجه حمایت از دولت نیست. مواضع خود را در قالب نقد بیان می‌کنند اما بزرگنمایی، سیاه نمایی و تخریب را نیز چاشنی آن کرده‌اند.»

 

وی افزود: «سیاست‌های صدا و سیما که در دولت احمدی نژاد کاملا مبتنی بر حمایت از دولت بود، در دوران آقای روحانی عوض شده است. علت و عوامل این تغییر سیاست بحث جداگانه ای است اما شاهد بودیم که گلایه های چندباره رئیس جمهور نیز در تغییر این رویه نقشی نداشته است».

 

هاشمی در پاسخ به این پرسش که علت تغییر سیاست های صدا و سیما در دولت روحانی چیست، گفت: «این را مدیران سازمان باید بگویند و من نمی‌دانم . به هر حال شاهدیم که علی رغم تاکید رئیس جمهور بر تمام شدن دوران انتخابات برخی هنوز در آن دوران مانده اند».

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به شرایط کنونی کشور، گفت: «رهبری و همه مسئولان نظام با توجه به شرایط بین المللی که کشور دارد توصیه به ایجاد وحدت می‌کنند. آمریکا که همیشه نسبت به ما دشمنی داشته وجه جدیدی از دشمنی را در پیش گرفته و این شرایط ایجاب می‌کند که همه مسئولان وحدت نظر داشته و همسو باشند. ایجاد تفرقه ، تخریب دولت یا هر یک از ارکان نظام نوعی بازی در زمین دشمن است. دشمن می‌خواهد مردم مایوس شوند و میبینیم که برنامه های زیادی برای مایوس کردن مردم دارند و در فضای مجازی مسائل دروغ را بیان می‌کند و هدفشان ضربه زدن به نظام است. هر رسانه ای با این رویکرد در زمین دشمن بازی می‌کند ولو اینکه خودش فکر کند نیت خیرخواهانه‌ای دارد.»

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از انتقاد مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد صدا و سیما باز هم شاهد تغییر رویکرد این سازمان نیستیم، گفت: « رهبری گفتند که منتقد هستند  اما موارد نقدشان را نگفتند. ما هم تغییری در رویکرد صدا و سیما نمی‌بینیم. یعنی رهبری مشخصا نگفتند که من از رویکرد رسانه ملی نسبت به دولت انتقاد دارم و با توجه به اینکه بعد از آن تغییری در رویه این رسانه نمی‌بینیم می‌توان گفت که شاید انتقاد رهبری در این زمینه نبوده است.»

 

 رئیس پیشین صدا و سیما در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییر مدیران و رئیس سازمان می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سیاست های این سازمان داشته باشد، گفت: «به نظر من سیاست گذاری در صدا و سیما کلی‌تر از افراد است. این سازمان یکی از نهادها مهم نظام است و افراد یا حتی احزاب و جریان های سیاسی خیلی در تعیین سیاست‌های آن تاثیر ندارند.»