جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا در واکنشی تند به تکرار انتقادها از سوی دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفته وزارت تحت امر او تسلیم فشارهای سیاسی نخواهد شد. ترامپ با ملامت دوباره وزیر دادگستری به علت سلب مسئولیت از نظارت بر پرونده ترامپ روسیه گفت: "من او را تنها به این علت که وفاداری نشان داده بود (به سمت وزارت دادگستری) انتخاب کردم اما بعد که از خودش سلب مسئولیت کرد گفتم این دیگر کیست."

جنگ لفظی بی سابقه ترامپ و وزیر دادگستری او درباره پرونده تبانی انتخاباتی با روسیه / سشنز: تسلیم فشار سیاسی نمی‌شویم / ترامپ: این دیگر کیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا در واکنشی تند به تکرار انتقادها از سوی دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفته وزارت تحت امر او تسلیم فشارهای سیاسی نخواهد شد.

ترامپ یک بار دیگر جف سشنز را علنا سرزنش کرد. رئیس جمهوری آمریکا که امروز (پنجشنبه ۲۳ اوت) در برنامه صبحگاهی شبکه فاکس حضور پیدا کرده بود با ملامت دوباره وزیر دادگستری به علت سلب مسئولیت از نظارت بر پرونده ترامپ روسیه گفت: "من او را تنها به این علت که وفاداری نشان داده بود (به سمت وزارت دادگستری) انتخاب کردم اما بعد که از خودش سلب مسئولیت کرد گفتم این دیگر کیست."

این چندمین بار است که ترامپ علنا از جف سشنز و مدیران دادگستری انتقاد می‌کند و تلویحا آنها را نالایق و ضعیف می‌خواند.

او به ویژه از نحوه مواجهه وزارت دادگستری و شخص دادستان کل (جف سشنز) با تحقیقات پرونده ترامپ-روسیه ناراضی است.

جف سشنز که نخستین سناتور حامی دونالد ترامپ در دوران نامزدی او برای انتخابات سال ۲۰۱۶ بود و یکی از ستون‌های اصلی ستاد انتخاباتی او به شمار می‌رفت، پس از ورود به وزارت دادگستری و با آغاز تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر، اختیارات قانونی خود به عنوان دادستان کل در این پرونده را به معاونش راد روزنستاین تفویض کرد چرا که نقش کلیدی او در ستاد ترامپ می‌توانست بی‌طرفی‌اش در روند این تحقیقات را زیر سوال ببرد.

با کنار کشیدن سشنز از نظارت و ریاست بر این تحقیقات دونالد ترامپ که از ابتدا این پرونده را "جعلی و دسیسه‌چینی" برای کمرنگ کردن پیروزی انتخاباتی خود برشمرده، با انتقاد علنی از سشنز بارها وزارت دادگستری را بی‌عرضه خواند و خواستار فیصله یافتن تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر شد.

رد و بدل شدن انتقادهای علنی میان رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر کابینه‌اش در حالی روز پنجشنبه بالا گرفت که طی ۴۸ ساعت گذشته محکوم شدن دو چهره بسیار نزدیک به ترامپ یعنی پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی او و مایکل کوهن، وکیل شخصی‌اش، فضای سیاسی در واشنگتن را بسیار پرتنش کرده است.

در حالی که برخی از چهره‌های برجسته دموکرات‌ها در کنگره کم‌کم موضوع استیضاح رئیس جمهوری را پیش کشیده‌اند، جمهوری‌خواهان با تشکیک در صداقت ادعاهای مایکل کوهن، تلاش می‌کنند رئیس جمهور را از هرگونه اتهامی مبرا بدانند.

پل منافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دادگاه برای فرار مالیاتی و کلاه‌برداری بانکی مجرم شناخته شده و مایکل کوهن، کارچاق‌کن شخصی ترامپ هم علاوه بر مجرم شناخته شدن در مواردی مشابه، به علت پرداخت حق‌السکوت به دو زنی که مدعی رابطه جنسی با آقای ترامپ هستند شناخته شده است.

جرایمی که کوهن می‌گوید به دستور ترامپ آنها را مرتکب شده و اعتراف می‌کند که تخلف انتخاباتی انجام داده است.

جف سشنز چه گفته؟
سشنز در بیانیه‌ای که ظهر روز پنجشنبه و ساعاتی بعد از پخش گفتگوی تلویزیونی دونالد ترامپ با شبکه فاکس منتشر شد آورده: "تا زمانی که من دادستان کل (وزیر دادگستری) هستم اجازه نخواهم داد که فشارهای سیاسی بر عملکرد این دستگاه تاثیر بگذارد."

"من خواستار رعایت حداکثری هنجارها و موازین هستم و هر جا که تعدی از آنها را مشاهده کنم اقدام می‌کنم."

ترامپ چه گفته؟
ترامپ امروز صبح در گفتگوی تلویزیونی با برنامه فاکس و فرندز گفت: "خیلی خیلی ناراحت‌کننده است. جف سشنز از خودش سلب مسئولیت کرده، کاری که نباید می‌کرد یا دست کم به من می‌گفت که چنین قصدی دارد."

"حتی دشمنان من هم می‌گویند جف سشنز قبل از این که از خود سلب اختیار کند باید به من از تصمیم‌اش خبر می‌داد و بعد اگر من می‌فهمیدم او را در این پست نمی‌گذاشتم. او پست را قبول کرد و بعد گفت از خودش سلب اختیار می‌کند... من به خودم گفتم این دیگر کیست؟

ترامپ در ادامه این مصاحبه تلویزیونی گفت: "ضمنا توجه داشته باشید که او در ستاد من حضور داشت. می‌خواهید بدانید چرا من او را (به سمت دادستانی کل) برگزیدم؟ چون احساس کردم او وفادار است. او یکی از حامیان اصلی من بود. او خودش در ستاد بوده و می‌داند که هیچ هم‌دستی در کار نبوده. و همچنین در مورد منافارت هم هیچ هم‌دستی اتفاق نیفتاده. در مورد مایکل کوهن هم می‌بینیم که خبری از هم دستی نیست."

با مطرح شدن ادعاهای تازه علیه دونالد ترامپ، رئس جمهور آمریکا در ارتباط با پرداخت حق‌السکوت به زنانی که گفته می‌شود با آنها رابطه داشته، بار دیگر موضوع استیضاح ترامپ بر سر زبان‌ها افتاده است.

اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور نبود، ادعاهای مطرح شده در دادگاه مایکل کوهن، وکیل سابق او، می‌توانست به باز شدن پرونده‌ای قضایی علیه او منجر شود.

حقوقدان‌ها می‌گویند که پیگرد قضایی ترامپ ‌در زمان ریاست جمهوری او امکان‌پذیر نیست و تنها راه برکناری او از این مقام استیضاحش است.