مهدی دری بر این باور است که: «این دولت متاسفانه در بدترین حالت ممکن فضای مجازی کار می‌کند و هم متاسفانه رهایش کرده‌اند، یعنی این مقداری هم که از دست‌شان برمی‌آید که بتوانند انجام دهند؛ مثلا در بحث همین تلگرام، چون بحث رفته به سمت کارهای جناحی و حزبی و منافع ملی؛ یعنی این نقدی که ما به کل این دولت داریم و حالا این جناحی که سر کار هستند، این است که متاسفانه خیلی جاها منافع ملی را می‌آیند فدای کارهای جناحی می‌کنند و این خیلی بد است.» با او در مورد کارگروه فضای مجازی دولت سایه صحبت کردیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شما در دولت سایه کارگروه فضای مجازی را در دست بحث و بررسی داشتید. در مورد کلیت این بحث‌ها چه موضوعاتی وجود داشته است؟

   کاری که در این کارگروه در حال انجام است این است که ابتدا بحث خود کلیات وضعیت کل کشور در سطح کل فضای مجازی است که اصلا فضای مجازی کشور در چه وضعیتی است. یک‌سری مباحثی خود مقام معظم رهبری داشتند در مورد فضای مجازی که درباره آنها در کارگروه صحبت و درج شد و اینکه حالا آن منویاتی که ایشان دارند، چه مقدارش بعدا اجرایی شده یا اصلا به سمتش رفته‌اند یا جزو اهداف است که بر اساس آن یک بیانیه اولیه هم صادر‌کردیم. مبحث سومی که داشتیم، بحث خود شبکه ملی اطلاعات بود که چه وضعیتی دارد و چه کارهایی روی آن انجام شده است. یک بحث‌مان هم شورای عالی فضای مجازی و مرکزش بود. این کلیات مباحثی که الان داشتیم، بوده است.

الان چه تعریفی از فضای مجازی در دولت سایه وجود دارد و چه نگاهی به آن است که چگونه با آن رفتار شود؛ نگاه آسیب‌شناسانه خاصی وجود دارد یا نه؟

   بله، همان بیانیه‌ای که داشتیم. بیانیه 10 بخش داشت که مفصل آورده بودیم، یعنی همه بخش‌های مختلف اجزای فضای مجازی را خود نتیجه چندین جلسه کارگروه بود که آورده بودیم که در هرکدام از قسمت‌ها فضای مجازی در چه وضعیتی است و دولتمردان چه کارهایی باید انجام دهند، چه کارهایی متاسفانه انجام نمی‌شود و آن بحث اهمیت و شناخت فضای مجازی از دید رهبری که می‌فرمایند فضای مجازی به اندازه انقلاب اهمیت دارد که ما مقایسه کرده بودیم با صنعت موشکی که اگر صنعت موشکی یکی بزند، 10 تا می‌خورد، ولی ما نباید در فضای مجازی این امکان ظرفیت را داشته باشیم. این بیانیه را داشته باشید، کلیات قضیه دست‌تان می‌آید.

این موضوعاتی که روی آن بحث و کار شده، به دولت یا نهادهای دیگری که در این موضوع ارتباط دارند، ابلاغ و فرستاده شده یا مشورت داده شده است؟

   نه، تا الان چون کار بیانیه را تمام کردیم، هنوز نه، ولی قرار است یک نشست خبری باشد، آنجا مفصل روی آن کار شود. حالا توضیحات بیشتری در جریان است، ولی در اصل تا الان خروجی آن شکلی نداشتیم که بخواهیم به نهادهای ذی‌ربط اعلام کنیم. در اصل روال کارمان بر این بود که این بیانیه صادر شود و نشست خبری‌اش گذاشته شود و در حرکت بعدی با حضور اعضای همین شبکه شورای عالی فضای مجازی و جاهایی که معترف هستند، بنشینند و نقد شود و ارتباطی که با آنها می‌گیریم، بتواند خروجی موثری داشته باشد.

این دولت در حال حاضر با چه چالش‌هایی در مورد فضای مجازی مواجه است؟ الان چالش‌های موجود در فضای مجازی چیست و دولت به آن پرداخته یا نپرداخته است؛ این‌ها چه چیزهایی هستند و آیا در مورد آن بحث شده است؟

   این دولت متاسفانه در بدترین حالت ممکن فضای مجازی کار می‌کند و هم متاسفانه رهایش کرده‌اند، یعنی این مقداری هم که از دست‌شان برمی‌آید که بتوانند انجام دهند؛ مثلا در بحث همین تلگرام، چون بحث رفته به سمت کارهای جناحی و حزبی و منافع ملی؛ یعنی این نقدی که ما به کل این دولت داریم و حالا این جناحی که سر کار هستند، این است که متاسفانه خیلی جاها منافع ملی را می‌آیند فدای کارهای جناحی می‌کنند و این خیلی بد است، ‌یعنی شما در خود آمریکا هم که نگاه می‌کنید، جمهوریخواه و دموکراتش سر منافع ملی‌شان و آن خصومتی که با ایران دارند، ذره‌ای نه کوتاه می‌آیند و نه تغییر مسیر می‌دهند. اینکه یکی مثل اوباما را می‌آورند سرکار یا یک دیوانه‌ای مثل ترامپ را می‌آورند، این هم جزو سناریوشان است، یعنی هیچ تغییری در منافع ندارند، ولی متاسفانه در کشور ما این واقعا یک ضعف اساسی است. این است که جناح‌ها وقتی که پای منافع ملی برسد، حالا نمونه‌اش هم در سال 88 است ولی نمونه‌های زیادی در این چندین‌ساله دیدیم، اینجا کوتاه نمی‌آیند، یعنی باز هم می‌بینید این منافع ملی را فدای مسائل جناحی می‌کنند. الان هم بحثی که این دولت دارد، متاسفانه به جهت اینکه منافع حزبی و جناحی‌شان گره خورده به این قضیه ولنگاری که در تلگرام است و کنترل نمی‌شود. بعد اینها می‌آیند به همین جهت مخالفت‌های جدی و وحشتناکی انجام می‌دهند با سامان‌گرفتن این فضا. بحث اصلی ما این است، یعنی عمده‌ترین بحثی که داریم، این است که رهبری، شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند که خود شورا هم متاسفانه آن‌طوری که باید و شاید عمل نکرده است، مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان بازوی اجرایی همان شورا دارد عمل می‌کند که او هم متاسفانه خیلی ضعیف عمل کرده است، یعنی با بودجه چند میلیاردی که دارد، ولی متاسفانه خروجی‌ها را که نگاه می‌کنیم، خروجی‌های خیلی ضعیف و به نسبت آن چیزی که باید باشد، نیست. این کلیات قضیه است.