استاندار اصفهان گفت: قطعاً اجرای تحریم‌ها و قطع قرارداد شرکت‌های خارجی در اجرای پروژه‌ها، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، اما نگران روند اجرای پروژه‌ها در استان نیستیم.

استاندار اصفهان: مشکلی برای قطار سریع السیر نیست / خرید "شرکت قشم ایر" را ماه آینده اعلام می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، محسن مهرعلیزاده ظهر امروز(یکشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: گرچه قطع همکاری شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی، بدون مشکل نخواهد بود، اما این شرکت‌ها اعلام آمادگی داشته‌اند، ضمن اینکه سیاست دولت این است که به جای همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا که مرعوب آمریکا هستند با شرکت‌های کوچک‌تر همکاری کنیم و بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در داخل برویم.

وی در پاسخ به پرسش در خصوص اجرای پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران و آخرین وضعیت از همکاری سرمایه‌گذاران خارجی این طرح، گفت: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران با همکاری سرمایه‌گذار چینی در حال فعالیت است و تاکنون موردی از قطع همکاری اعلام نشده است. ضمن اینکه در صورت قطع همکاری نیز قادر به جایگزین کردن سرمایه‌گذار داخلی هستیم.

وی با اشاره به هفته دولت گفت: دولت‌های بعد از انقلاب و به ویژه دولت شهید رجایی به ما نشان می‌دهد که باید یادمان باشد اگر دولتی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی خدمت می‌کند باید مصداق شیوه دولت شهید رجایی بی‌مزد و منت باشد.

وی با بیان اینکه تفاوت اساسی این هفته با سال‌های گذشته این است که چهلمین سال نظام جمهوری اسلامی را پشت سر می‌گذاریم، افزود: به همین منظور باید بتوانیم کارنامه درخشانی ارائه دهیم و امیدوار به کسب نمره قبولی از چهار دهه خدمت هستیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: کشورهای عمدتاً پیشرفته در اغلب موارد ناچار به تابعیت از اهرم‌های قدرت مستقر در آمریکا هستند، اما در حکومتی که مردم ایران طی 40سال گذشته بنا نهاده‌اند، نشان داده‌اند که سرسپردگی به هیچ قدرتی نداشته و ندارد و همواره از شعار "نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی" مستقل بودن را در پیش گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این تک‌روی در دنیا برای کشور هزینه دارد، خاطرنشان کرد: در این مسیر پر فراز و نشیب انقلاب هزینه بسیاری داده و ممکن است گاهی اعتراضاتی نیز وجود داشته باشد و مردم بگویند این تک‌روی را نمی‌خواهیم، اما این تک‌روی، کاری خلاف قوانین اجتماعی نیست بلکه پیروی نکردن از ظلم و سر تعظیم فرود نیاوردن در مقابل ظلم است.

جنگ اقتصادی غرب موجب استقلال اقتصادی ایران می‌شود

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم پای استقلال خود بایستیم باید هزینه بدهیم، گفت: آمریکا در طی 8 سال جنگ با تمام قوا تلاش کرد نظام جمهوری اسلامی را از پای در بیاورد، اما این حمله نظامی آن‌ها موجب شد پس از 8 سال انسجام ملی کشور بیشتر شود و به ادعای کشورهای غربی به تجهیزات نظامی مجهز شدیم.

وی ادامه داد: اکنون نیز در این حمله اقتصادی قطعاً به دستاورد بیشتری می‌رسیم و استقلال بیشتر اقتصادی کسب خواهیم کرد زیرا با بی‌نیازی به کشورهای خارجی و اتکا به توانمندی داخلی و به کارگیری مزایای نسبی از مناطق داخلی می‌توان به سمت دور شدن از درآمدهای نفتی رفت و اقتصادی شکوفاتر داشت.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: غیرت ایرانی هرگز زیر بار ظلم نمی‌رود و این نسل جدید با همان روحیه مقاومت و آگاه‌تر از نسل قبل در مقابل جنگ اقتصادی ایستادگی خواهد کرد و این مقاومت، ایستادگی بیشتری برای مردم ایران در پی خواهد داشت.

وی بابیان اینکه فشار اقتصادی در کشور بدیهی است، تصریح کرد: نگرانی مردم کاملاً طبیعی است و تأثیر منفی مشکلات اقتصادی غیرقابل کتمان است، اما تلاش دولت این است که فشارها را به حداقل برساند.

وی افزود: با همت جمعی به دنیا نشان می‌دهیم که ایران کشور بی‌اصل و نسبی نیست که بتوان با موجودیت آن بازی کرد. ترامپ بداند که با وجود رفتارهای نامتعادل نمی‌تواند در مقابل ملت دانای ایران مقابله کند.

مهرعلیزاده ابراز امیدواری کرد که با اعتماد متقابل ملت و دولت و انسجام ملی بتوانیم کلید استقلال بیشتر را بدون اتکا به درآمد نفتی پایه‌گذاری کنیم.

خرید شرکت قشم ایر را ماه آینده اعلام می‌کنیم

استاندار اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر خرید شرکت قشم ایر از سوی استانداری اصفهان و صحت این مطلب، گفت: برخی اخبار باید پخته و سپس اعلام شود. پاسخ این سوال را نیز ماه دیگر اعلام می کنیم که بتوانیم به درستی و دقیق پاسخ بدهیم.

وی ادامه داد: با این وجود آماده سازی اجرای این طرح انجام شده و در صورت تحقق آن، ظرفیت پذیرش فرودگاه اصفهان پیش بینی شده است. ضمن اینکه طرح توسعه فرودگاه آغاز شده و نگران ظرفیت فرودگاه اصفهان نیستیم.

کاهش نرخ 2.8 درصدی بیکاری در استان اصفهان

استاندار اصفهان از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در بهار 97 نسبت به سال گذشته 2.8 درصد کاهش داشته است که فعالیت های صورت گرفته در شش طرح مهم استانداری عامل این کاهش بوده است.

وی درخصوص طرح های اجرا شده در سال گذشته تاکنون در استان اصفهان گفت: طرح های بسیاری در سال گذشته تا کنون صورت گرفته است، نخستین طرح اشتغال فراگیر تحت عنوان تسهیلات تبصره 18 به مبلغ 16 هزار 530 میلیارد ریال است که 167 طرح از آن عقد قرارداد شده و 3 هزار 22 اشتغال ایجاد شده است.

مهرعلیزاده با اشاره به ایجاد اشتغال در استان گفت: آمار بالایی برای اشتغال در طلاسازی داریم، برای مثال پنج هزار واحد صنفی طلا در اصفهان است که 1700کارگاه ساخت طلا در اصفهان وجود دارد و این موجب اشتغال زایی و افزایش صادرات می شود.

استاندار اصفهان دومین طرح را طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری معرفی کرد و گفت: 234 میلیارد تومان اعتبار این طرح بوده است که حدود50 درصد این مبلغ تخصیص داده شده و تاکنون 824 طرح با هزینه 1399 میلیارد ریال عقد قرارداد شده است. ضمن اینکه 938 طرح اشتغال جدید تاکنون در این بخش ایجاد شده است.

مهرعلیزاده طرح دیگر را طرح رونق تولید اعلام کرد و افزود: در این طرح 3هزار و 75 متقاضی ثبت نام کردند و 670 طرح، دریافت تسهیلات شده است.

وی ادامه داد: طرح دیگر شامل طرح مشاغل خانگی است که تا مرداد سال جاری 2هزار و 750 طرح به بانک ها و 2هزار 39 طرح به مبلغ 315 میلیارد ریال تسهیلات ارائه داده شد و تاکنون 2300 شغل خانگی ایجاد شده است.

طرح کارورزی فارغ التحصیلان موجب ایجاد انگیزه کار می شود

استاندار اصفهان طرح کارورزی فارغ التحصیلان را نیز اعلام کرد و گفت: این طرح به منظور ایجاد انگیزه کار و فراهم کردن زمینه ورود دانش به بنگاه های اقتصادی از سال 96 آغاز به کار کرد و تعداد کارورزان استان 4725 نفر تعیین شده که از این تعداد، 830 نفردر 908 واحد پذیرنده پدیرفته شدند و در نهایت 36 نفر معادل 18 درصد جذب بازار کار شدند.

وی مورد ششم را طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی معرفی کرد و افزود: این طرح از سال 96 با هدف آشنایی با محیط کسب و کارو حفظ مشاغل سنتی و کمک به بنگاه های فعال اقتصادی به جذب نیروهای موجود پرداخت. سهم استان 3680 نفر تعیین شد که بیش از 6 هزار نفر برای این طرح ثبت نام کردند.

مهرعلیزاده با اشاره به پورتال سرمایه گذاری که از سوی استانداری تعریف شده است، تصریح کرد: این پورتال برای جذب سرمایه گذار راه اندازی شد و اکنون طرح 101 آماده مجوز با جزییات کامل در سایت معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح انقلابی درسرمایه گذاری خواهد بود، ادامه داد: به منظورآگاه سازی مردم از طرح های آماده سرمایه گذاری و مجوز دار و برای کمک به از بین بردن غول بروکراسی در استان، این پورتال از یکماه پیش راه اندازی شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح از اصفهان کلید خورد، اظهار کرد: ابتکار این پورتال اطلاع رسانی با اصفهان شروع شد و قرار است به زودی در تمام کشور تسری یابد.

سه فرزندم فعالیت غیر دولتی دارند

مهرعلیزاده در خصوص کمپین فرزندت کجاست؟ نیز گفت: عده ای تلاش می کنند بین دولت و مردم جدایی ایجاد کنند و این کمپین ها نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه فاصله را بیشتر می کند. با این حال سه فرزندم بدون استفاده از امتیاز سهمیه و هیأت علمی بنده، در بهترین دانشگاه‌های ایران درس خوانده‌اند و فعالیت غیر دولتی دارند.

وی همچنین در مورد طرح منع به کارگیری بازنشستگان گفت: هرقانونی اگر با برنامه ریزی همراه باشد به صورت منطقی پیش می رود و نتیجه بدی نیز نخواهد داشت. تصویب قانونی این طرح ممکن است موجب خروج تعداد بسیار زیادی از نیروهای کارآمد شود و صدماتی ایجاد کند، اما هر قانونی که مجلس تصویب کند تابع رعایت آن هستیم

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته 140 نفر از مجموعه استانداری خارج ند و اکنون با اطمینان می گوییم هیچ کس در استانداری مشمول این طرح نیست. خود بنده نیز تابع اجرای این حکم و تصویب آن هستم.