پنل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که ماه گذشته خطاب به ایران نوشته شده بود خواستار آزادی زندانی چینی-آمریکایی شد.

درخواست سازمان ملل از ایران برای آزادی جاسوس چینی-آمریکایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  «نیویورک تایمز»، سازمان ملل برای آزادی «شیو ونگ» دانشجوی دکتری دانشگاه پرینستون به ایران فشار آورده است.

بر اساس این گزارش، پنل حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای خطاب به ایران از این کشور خواست که فورا محقق آمریکایی را که دو سال پیش در ایران در حالی که مشغول تحقیقات تاریخی درباره تاریخ ایران بوده دستگیر شده، آزاد کنند.

این بیانیه توسط کارگروهی در سازمان ملل که روی بازداشت‌های خودسرانه کار می‌کنند صادر شده و در آن ادعا شده که «شیو ونگ» دانشجوی دکتری دانشگاه پرینستون به اشتباه به جاسوسی و اقدام علیه ایران بازداشت و زندانی شده‌ است.

در این بیانیه گفته شده این کارگروه از دولت جمهوری اسلامی می‌خواهد که اقدامات ضروری در جهت اصلاح وضعیت «ونگ» مطابق با هنجارهای بین‌المللی را بدون فوت وقت کلید بزنند.

این بیانیه ۲۳ آگوست به دست ایران رسیده اما سازمان ملل آن را منتشر نکرده بود. با این حال دانشگاه پرینستون بخش‌هایی از این نامه را در وبسایت خود به همراه تقاضای مقامات این دانشگاه و همسر «ونگ» برای آزادی او منتشر کرده است.

«نیویورک تایمز» مدعی شد: «ایران هیچ پاسخی به این نامه نداده است. این بیانیه الزام‌آور نیست اما اظهارنظر کم سابقه‌ای است که توجه‌ها را وضعیت ایران جلب می‌کند. ایران اسنادی دال بر توضیح چرایی دستگیری ونگ ارائه نکرده است.»

در بیانیه کارگروه سازمان ملل این ادعا مطرح شده که ایران نه نشان داده «ونگ» چطور در حال جاسوسی بوده و نه درباره اینکه چطور دسترسی قانونی او به اسناد تاریخی دوره‌های گذشته ایران می‌تواند اقدام علیه امنیت ملی ایران باشد، توضیحی داده است.

به گزارش ایلنا، «شیو ونگ»، محقق چینی و شهروند آمریکاست و در رشته تاریخ تحصیل کرده. «ونگ» تابستان ۱۳۹۵ درحالی‌که برای برخی تحقیقات مرتبط با پایان‌نامه دکترای خود به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد. او به ده سال حبس به جرم جاسوسی محکوم شده است.