دکتر نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه آلابامای‌جنوبی آمریکا در گفت‌وگویی با مثلث به بررسی جایگاه باراک اوباما میان دموکرات‌ها و همچنین شانس ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات 2020 پرداخته است. او می‌گوید اوباما نه به عنوان رهبر دموکرات‌ها بلکه به عنوان یک شهروند که احساس نگرانی می‌کند این صحبت‌ها را بیان کرده است. دکتر انتصار همچنین ‌می‌گوید اگر ترامپ همین رویه را ادامه دهد و اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، احتمالا در انتخابات 2020 نیز دوباره رئیس‌جمهور خواهد شد.

ترامپ احتمالا رئیس‌جمهور دو دوره‌ای است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نظر شما صحبت‌های اخیر باراک اوباما علیه ترامپ را می‌توان نوعی کمپین ضدترامپ از سوی رئیس‌جمهور سابق قلمداد کرد؟

 تقریبا دو سال از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا زمان سپری می‌شود اما تا‌ امروز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خیلی اظهارنظرهای مستقیمی درخصوص رئیس‌فعلی کاخ‌سفید نداشته است. 

اوباما اگر هم حرفی زده یا اظهارنظری کرده بود به صورت دوپهلو بوده است. در واقع باراک اوباما تا ‌امروز تلاش داشت که به صورت مستقیم در سیاست‌های کنونی آمریکا دخالت نکند. اما از سوی دیگر فشار روی رئیس‌جمهور سابق آمریکا از سوی دموکرات‌ها و حامیان سابق او زیاد است و از نظر آنها وضعیت بحرانی که ترامپ در آمریکا ایجاد کرده، احتیاج دارد و می‌طلبد که شخصی چون اوباما که محبوبیت زیادی داشته و دارد به صحنه بیاید و سکوتش را بشکند. لذا این فشارها باعث شده ‌که اخیرا باراک اوباما صحبت‌هایی را علیه ترامپ مطرح کند. البته به نظر من صحبت‌های اوباما خیلی تند و انتقادی نیست و نمی‌توان گفت که هدف او این است که در مقابل ترامپ به عنوان یک صدای مخالف قرار بگیرد، بلکه به عنوان یک شهروند معمولی این اظهارنظرها را بیان داشته و نه به عنوان یک رهبر مخالف. همچنین انتظار نمی‌رود که اوباما بیش از این بخواهد در برابر ترامپ قرار بگیرد و به اظهارنظرهایش علیه او ادامه دهد.

پس این صحبت‌های اوباما در انتخابات میان‌دوره‌ای و جلب آرای دموکرات‌ها خیلی اثرگذار نخواهد بود؟

 بعید می‌دانم خیلی اثرگذار باشد زیرا اوباما خیلی وارد مسائل انتخابات کنگره نشده و از اشخاص مهمی طرفداری نکرده، فقط از مردم خواسته که رای بدهند. بنابراین نباید این‌گونه تصور کرد که اوباما به عنوان یک برگ برنده برای دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نقش‌آفرین باشد. 

اوباما در صحبت‌های اخیر بر مسائلی چون دخالت روسیه در انتخابات، رسوایی جنسی، فساد مالی ستاد انتخاباتی ترامپ و خروج رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی تاکید کرده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که این کمپین‌های ضدترامپ از سوی اوباما ادامه داشته ‌باشد، تا چه حد می‌تواند بر موقعیت ترامپ و جمهوریخواهان اثرگذار باشد؟

 در حال حاضر جامعه آمریکا به حدی قطبی شده که شخصی مانند اوباما تاثیر زیادی بر این روند نخواهد داشت؛ یعنی کسانی که ضدترامپ هستند ضدترامپ می‌مانند و حامیان ترامپ که بین 35 تا 40 درصد را شامل می‌شوند نیز از صحبت‌های اوباما متاثر نخواهند شد. حتی زمانی که شخصی مانند اوباما علیه ترامپ صحبت می‌کند حامیان ترامپ بیش از گذشته به سمت ترامپ جذب خواهند شد. البته بخشی از جامعه آمریکا نیز نگرانی‌هایی نسبت به سیاست‌های ترامپ دارند و اوباما نیز از این جهت این انتقادها را مطرح کرده است. 

صحبت‌های اوباما در خصوص سیاست‌های مهاجرتی ترامپ و اخراج مهاجران چطور؛ آیا این صحبت‌ها در جذب آرا به سمت دموکرات‌ها تاثیری ندارد؟

 توجه داشته باشید که حامیان ترامپ که اغلب جزو سفیدپوستان آمریکا هستند به شدت حامی سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ هستند و از آن استقبال می‌کنند. درواقع ترامپ رهبری این دسته از افراد جامعه آمریکا را که بسیار ملی‌گرا و ضدمهاجرت هستند برعهده گرفته است.

در حال حاضر جایگاه اوباما در حزب دموکرات و میان حامیان دموکرات‌ها به چه صورت است و آیا می‌توان گفت اوباما می‌خواهد از این پس رهبری این حزب را عهده‌دار شود؟

 به نظر من اوباما خودش را از جایگاه یک فرد فعال در سطح رهبری حزب دموکرات کنار کشیده است و نباید انتظار داشت که او به عنوان رهبر حزب وارد گود شود. بلکه او به عنوان سیاستمداری که تاحدی در جامعه نفوذ دارد، صحبت‌هایی را مطرح می‌کند اما بعید به نظر می‌رسد که بخواهد در جایگاه رهبر حزب دموکرات فعالیت کند. 

فکر می‌کنید اگر کری گزینه‌ دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی باشد، اوباما به حمایت از وی بپردازد؟

 تا‌ امروز اوباما صحبتی نکرده که مبنی بر حمایت وی از کاندیداتوری احتمالی کری باشد. اما اگر کری بخواهد به عنوان کاندید‌ای حزب دموکرات به رقابت با ترامپ در انتخابات سال 2020 بپردازد، بعید به نظر می‌رسد که اوباما به عنوان رهبر گروه موافق باشد کری وارد کارزار رقابت‌ها شود. لذا در عمل نباید اوباما را به عنوان یک شخص فعال حزب دموکرات محسوب کرد زیرا به نظر می‌رسد که وی کاملا از این عرصه فاصله گرفته است.

ولی چندی پیش اخباری منتشر شد که حتی شاید شخص اوباما بار دیگر وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و به عنوان کاندیدای حزب دموکرات حضور پیدا کند؟

 این مساله و احتمال حضور دوباره اوباما در رقابت‌های انتخاباتی زیر صفر است و در آمریکا اصلا این بحث مطرح نیست. در برهه فعلی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بیشتر وقتش را روی کمک به گروه‌های مدنی متمرکز کرده و در آینده نیز بیشتر در همین چارچوب و در جامعه مدنی فعالیت خواهد داشت.

وضعیت دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به چه صورت است؟ آیا شانسی برای تصاحب کرسی‌های لازم با هدف کسب اکثریت مجلس نمایندگان و سنا دارند؟

 من بعید می‌دانم که دموکرات‌ها بتوانند کرسی‌های لازم را به ویژه در سنا کسب کنند. همان‌طور که می‌دانید هر 6 ماه یک‌بار یک‌سوم اعضای سنا انتخاب می‌شوند و طی این انتخابات دموکرات‌ها باید 23 کرسی را از آن خود کنند تا اکثریت را کسب کنند در حالی که جمهوریخواهان تنها 8 یا 9 کرسی باید کسب کنند. بنابراین چون تعداد دموکرات‌هایی که باید پیروز شوند به نسبت جمهوریخواهان خیلی بیشتر است احتمال پیروزی آنها در انتخابات سنا کمتر است. البته این احتمال وجود دارد که دموکرات‌ها کرسی‌هایشان در مجلس نمایندگان افزایش پیدا کند اما باز این مساله که اکثریت را در این مجلس کسب کنند نیز جای سوال دارد. 

اگر ترامپ طی دو سال آتی نیز همین سیاست‌ها را پیش ببرد و دموکرات‌ها نیز گزینه‌ای هم‌سطح جان کری را برای انتخابات نامزد کنند، شرایط انتخابات ریاست جمهوری 2020 در آمریکا را چطور می‌بینید؟ آیا احتمال یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری ترامپ وجود دارد؟

 در حال حاضر وضع اقتصاد آمریکا نسبتا خوب است؛ البته نمی‌توان گفت که دلیل کم‌شدن بیکاری‌ها یا افزایش اشتغال همه و همه به خاطر اقدامات ترامپ است ‌در دوره‌ای که او رئیس‌جمهور است، آمریکا دوره اقتصادی بدی را سپری نمی‌کند. از این رو اگر همین رویه تا دو سال دیگر نیز تداوم داشته باشد احتمال انتخاب شدن مجدد ترامپ خیلی زیاد است. زیرا درصد حامیان دونالد ترامپ همچنان به اندازه روز اول حفظ شده است. لذا اگر ترامپ بتواند این درصد از حامیان را تا دو سال دیگر نیز نگه دارد در انتخابات 2020 شانس بالایی برای انتخاب مجدد خواهد داشت. مگر اینکه یک اتفاق غیرمنتظره در جامعه آمریکا پیش بیاید که جایگاه ترامپ متزلزل شود.